۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۶۲۸۲۱۳
تولیت مدرسه علمیه مروی:

عقلانیت آلوده به توهم، سرآغاز انحراف است

عقلانیت آلوده به توهم، سرآغاز انحراف است
آیت الله تحریری عقلانیت آلوده به توهم را سرآغاز انحراف دانست و گفت: واحد قهار، بهترین و شایسته‌ترین توصیف درباره حق تعالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه به تفسیر حدیث نهم از باب «توحید صدوق» پرداخت و گفت: شخصی نزد امام رضا(ع) آمد و عرض کرد پروردگارمان را برای ما توصیف بفرمایید چرا که افرادی پیرامون ما هستند که با وارد آوردن شبهات ما را دچار اختلاف و سردرگمی می‌کنند.

وی ادامه داد: حضرت در پاسخ آن مرد فرمودند: محور و اساس در توصیف و درک حق تعالی عمدتا با عقل است و اشتباهی که در این مسیر رخ می‌دهد بحث قیاس خداوند متعال با مخلوقات الهی است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه دخالت وهم و توهم در کار عقل انسان را به اشتباه می‌اندازد، عنوان کرد: در بحث معرفی حق تعالی وجود، کمالات و افعال حق بیان می‌شود اما یک مرتبه وهم در عقل دخالت کرده و قیاس را مطرح می‌کند و شخصی که پروردگارش را در قیاس با مخلوقات توصیف کند دچار اشتباه شده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی بر اساس کلام امام رضا(ع) عقلانیت آلوده به توهم را سرآغاز انحراف دانسته و گفت: حضرت فرمودند: توهم قیاس را به میدان تفکر می‌آورد و شخصی که خالق را با مخلوق قیاس می‌کند از روش صحیح منحرف شده و در کژی فرو می‌رود. تحیر و گمراهی از راه راست و سخن نازیبا گفتن نتیجه قیاس است.

آیت الله تحریری به بیان ادامه حدیث شریف پرداخت و گفت: امام رضا(ع) فرمودند: من خدا را معرفی می‌کنم به آنچه که او خود را با آن شناسانده بدون رویت ظاهری و او را وصف می‌کنم به آنچه او خود را به آن توصیف کرده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه بهترین و شایسته‌ترین توصیف حق تعالی همان است که خداوند درباره خود فرموده است، گفت: از جمله صفاتی که پروردگار عالم در قرآن کریم خود را بدان معرفی می‌کند،  واحد قهار است.

وی افزود: حضرت در ادامه فرمودند: او وجودی است که با حواس درک نشده و با مردم قیاس نمی‌شود، معروفی است که هر موجودی به صورت فطری بدون هیچ تشبیهی او را می‌شناسد./پ813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات