۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۶۲۸۷۱۸
با سخنرانی رییس سازمان تبلیغات اسلامی؛

نخستین همایش «بسیج دانشجو و طلبه» برگزار شد

نخستین همایش «بسیج دانشجو و طلبه» برگزار شد
نخستین همایش «بسیج دانشجو و طلبه» با حضور طلاب و دانشجویان بسیجی در مدرسه علمیه مشکات علی ابن موسی الرضا(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش «بسیج دانشجو و طلبه» با حضور حجت الاسلام والمسلمین قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی در مدرسه علمیه مشکات علی ابن موسی الرضا(ع) برگزار شد.

براساس این گزارش، پس از قرائت قرآن کریم و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام والمسلمین قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام قاسمیان تولیت مدرسه علمیه مشکلات به ایراد سخنرانی پرداختند و در ادامه نماینده های تشکل های بسیج دانشجویی و طلبگی به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

نخستین همایش «بسیج دانشجو و طلبه» برگزار شد

در ادامه علیرضا زاده صراف نماینده حوزه علمیه بقیةالله(عج) بیان داشت: امام خمینی رحمة الله علیه به وسیله افق دید تمدنی که داشتند در ۲ آذر ۱۳۶۸ با فرمان تاسیس بسیج حوزه و دانشگاه  یک جبهه جدیدی باز کردند یک جبهه تمدنی برای افسران جنگ نرم ایشان فرمودند طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب اسلامی دفاع کنند.

وی افزود: ایشان با تشکیل بسیج حوزه و دانشگاه و مخاطب قرار دادن این دو نهاد علمی برای افسران جنگ نرم یک جبهه فعالیت مشخص کرده و با این کار تبیین کردند که اولین رسالت این افسران تغییر و تحول در مقرهایشان یعنی تعریف رسالت داخلی است.

نماینده حوزه علمیه بقیةالله(عج) در خصوص رسالت خارجی طلاب و دانشجویان بسیجی، گفت: امام خمینی(ره) می فرمایند حوزه علمیه و دانشگاه باید چارچوب های اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند؛ بسیج حلقه وصل حوزه علمیه و دانشگاه است حاصل این اتصال باید تعامل سازنده باشد باید مولد حرکت ها و هسته‌های مقاومت مستضعفان در سطح بین الملل باشد و این تعامل باید در ساختارهای حزب‌الله روشن شود.

زاده صراف افزود: همچنین باید مبانی انقلاب برای تمامی جریان‌ها تسریع شود، باید نهادهای انقلابی و جوانان حزب الله نقشه خود را در گام دوم انقلاب پیدا کنند این ها نیاز به جریان سازی دارد نیاز به خوراک دهی دارد این رسالت حوزه و دانشگاه انقلابی است و این رسالت در سایه پایبندی به مبانی امام و انقلاب تحقق می پذیرد.

نماینده حوزه علمیه بقیةالله(عج) در ادامه بیان داشت: این مبانی در کنش سیاسی ما جایی ندارد الهی را اجرا نمی‌کنیم گفتمان‌سازی نمی‌کنیم در مسائل کشور نقش آفرینی نمی‌کنیم بصیری ظالمان و گرسنگی مظلوم آن بی توجهیم ارتباط جریان حزب الله با عموم مردم قطع شده چرا که سالهاست حزب الله از مبانی امام انقلاب فاصله گرفته مبانی امام انقلاب همان اسلام ناب محمدی(ص) است و بین آنها وجه تمایزی وجود ندارد

وی خاطرنشان کرد: پس این دونهاد تنها به رسالت خود عمل نکرده اند بلکه به هشدارهای امام بی‌توجه بودند آری این نوشتار امام بود که فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی آمریکا و شوروی در این دو محله حساس نفوذ کنند دوری از مبانی امام تجلیات ناخشنودی به دنبال دارد و فاصله گرفتن از این مبانی تأثیر ریشه ای در عملکرد جریان های انقلابی به ویژه درنهاد حوزه و دانشگاه دارد عملکرد سکولاری این دو نهاد نشان دهنده رها کردن سنت های الهی است این نوع عملکرد در دو نهاد مهم علمی کشور بوی نفوذ می دهد مبانی انقلاب به دنبال خودش سکولار عملکرد نخواهد آورد و این آغاز شکست جریان حزب الله است.

زاده صراف در ادامه گفت: شروع مذاکره و دل بستن به قدرت‌های جهان و سعی در تضعیف نابودی اصل تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی توسط مسؤولان گویای وجود نفوذ است گویای فاصله گرفتن از اصول و مبانی امام است

وی ادامه داد: متاسفانه امروز جریان روحانیت سکولار طلبه اصلی انقلاب را در خصوص سبک زندگی و حرکت به سوی جهانی شدن نظام اسلامی تهدید می‌کند که با نگاه‌های تک‌بعدی و یا کلیشه‌ای از عده‌ای خاص با گرایشات خاص نشأت می گیرد حال آنکه این اهداف عالیه در نقطه نظرات و بیانات رهبری ترسیم گردیده است شایان ذکر است فکری و عدم رویه منسجم به این معنا که در شاکله هدایت امت اسلامی و جهانی شدن انقلاب اسلامی در ثبت و گردشگری مختلف اجرایی منهای بینش و بصیرتی و آگاهانه که از طرف رهبری نظام مطرح می‌شود که انقلاب این مطلب را در پیمودن مسیر جهانی شدن انقلاب و ناامید می کنند.

نماینده حوزه علمیه بقیةالله(عج) بیان داشت: یکی از مهم ترین کارهایی که میتوان برای برون رفت از شرایط موجود انجام داد ایجاد کردن غلبه گفتمانیست تا بر اساس آن مردم اس کنند انقلاب اسلامی راه حلی برای مسائل و مشکلات های جامعه دارد و این جوانان نیز کسانی هستند که مشکلات را حل می‌کنند با غلبه گفتمان ای است که مردم برای اداره کشور به این قشر اعتماد می‌کنند

زاده صراف خاطرنشان کرد: اما راهکار حل این مشکلات را نیز امام فرزانه ما بیان کردند ذوب شدن حوزه و دانشگاه این ذوب شدن به معنای لغو هویت طلبی و دانشجو نیست بلکه به معنای همپوشانی طلاب و دانشجویان برای استفاده از نقاط قوت یکدیگر و حل نقاط ضعف خود در جهت جهانی سازی انقلاب با تکیه بر رسالت داخلی و خارجی خودشان است و این یعنی تشکیل انسان کبیر.

نخستین همایش «بسیج دانشجو و طلبه» برگزار شد

در ادامه حجت الاسلام کربلایی به نمایندگی از طلاب مدرسه مشکات گفت: مهمترین مساله امیدبخش اصل این پیوند است که سالها دنبالش بودیم.

وی افزود: خود بنده 15 سال پیش که در تشکلهای دانشگاهی فعال بودم، تشنه این بودم که با طلاب همکاری داشته باشیم. در یکی از همین جلسات و برنامه های مشترک بود که به طلبگی علاقه مند شدم.

حجت الاسلام کربلایی بیان داشت: تولید فکر و تربیت نیروی انسانی دو رکنی است که برای رسیدن به تمدن اسلامی که سالها پیش حضرت آقا به آن اشاره داشتند ضروری است. 

نماینده طلاب مدرسه علمیه مشکلات ابراز کرد: چالش ما این است که مقام علم و عمل را چگونه می توان با هم جمع کرد؟! این محقق نخواهد شد مگر با همین نسخه ی امام؛ شبکه سازی و اقدام به هنگام باید داشت، و این در قالب همین تشکل ها انجام خواهد شد، زمانی که کنار همدیگر قرار بگیریم. باید مانند سنگهای درون دریا آنقدر در کنار هم باشیم و به هم خورده باشند که تیزی ها تبدیل به نرمی شود.

وی افزود: الحمدلله در حوزه مشکات به تلاش طلاب حدود یک سال و نیم است که بسیج مشکات را تشکیل داده ایم و فکر می کردیم که 4 سال دیگر به این نقطه برسیم ولی نصرت الهی شامل حال حرکت ما شد. صحبت را با بیان امام تمام میکنم: «اگر بر كشورى نواى دلنشين تفكر بسيجى طنين‏انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد و الّا هر لحظه بايد منتظر حادثه ماند.»

در ادامه محمدرضا جعفری، به نمایندگی از بسیج مدرسه علمیه مشکات گفت: تا به حال بسیج دانشجو و طلبه به صورت جداگانه فعالیتهای مفیدی داشته اند ولی با شروع گام دوم و اهمیت نقش جوانان بسیجی، نیاز به اقدام مشترک حس می­ شود.

وی افزود: ارتباط های دانشجو و طلبه هم با همایش شکل نمی­ گیرد و این فقط برای شروع مناسب است. نیاز بود اقدامات مشترکی تعریف و اجرا شود. آن چیزی که ما در نظر داریم، دو ماموریت در فضای داخی و بین المللی است.

جعفری ادامه داد: در داخل باید ارتباط بسیجیان و طلبه­ ها که نخبگان جامعه به حساب می­ آیند با مردم بیشتر شود. باید با پای کار آمدن دانشجویان فعال بسیجی، از کار صرفاً آسیب شناسی و خدمت رسانی به سمت انتقال معارف در جامعه برویم. 

نماینده بسیج مدرسه علمیه مشکلات بیان داشت: ان شاءالله در چند مسجد برای نمونه در شهر تهران آغاز خواهیم کرد وه با ظرفیت های بعدی اضافه خواهند شد، در سایر شهرها هم این کار را دنبال خواهیم کرد. در بحث بین الملل با حضور دانشجویان کشورهای عربی در دوره اسلام ناب و تقویت این تعاملات می توانیم این هسته های مقاومت را که مد نظر است، در دیگر کشورها تقویت کنیم.

نخستین همایش «بسیج دانشجو و طلبه» برگزار شد

در ادامه علیرضا قادری مسؤول بسیج دانشگاه صنعتی شریف گفت: آن چیزی که سبب شد برویم به سمت تشکیلات و ارتباط با حوزه علمیه برقرار کنیم، بیان امام برای شکل گیری هسته های مقاومت در این فضا بود.

وی با تاکید بر اینکه این هسته ها باید تقویت شود، ادامه داد: به نظر ما پیوند دانشگاه با ظرفیت های حوزه ضرورت داشت برای رسیدن به آن اهداف امام. جریان انقلابی نیاز دارد تا وارد تخاطب مستقیم با مردم شود و در این بین مساجد، نقش محوری را دارند که از صدر اسلام تا انقلاب نقشی کلیدی داشتند.

قادری بیان داشت: هدف­گزاری مسجد برای شروع عملیات مشترک برای شرایط حال حاضر و آینده انقلاب اسلامی یک نیاز جدی است. نکته بعدی نیاز خود بسیج دانشجویی برای اِشراب شدن به معارف انقلاب است. بایستی اسلام ناب محمدی به صورت جدی تر و فعال تر برای خود تشکل بسیج تبیین شود. باید دقت کنیم که نباید به یک سری کارهای شکلی و صوری بسنده کنیم و کار را نیمه کاره رها کنیم، لذا باید اتاق فکر تشکیل دهیم و عملیات های مشترک تعریف و اجرا کنیم تا خدایی نکرده این کار اَبتر نماند.

وی افزود: از آن بیان امام راحل تا الان که ما به فهم ضرورت آن رسیده ایم، زمان زیادی گذشت و الان هم باید اهمیت این موضوع پیوند بسیج دانشجو و طلبه برای جامعه تبیین شود.

نخستین همایش «بسیج دانشجو و طلبه» برگزار شد

در ادامه حجت الاسلام عرب مسؤول بسیج مدرسه علمیه مشکات گفت: معنای حاکمیت دینی یعنی حضور اراده­ ها؛ آقا امروز این نکته را فرمودند که بسیج یک پدیده الهام شده به قلب حضرت امام بود، یک پدیده اجتماعی، فرهنگی و نظامی است.

وی افزود: یکی از کلیدواژه های پرتکرار امام در قبل و بعد از انقلاب  وحدت حوزه و دانشگاه است؛ چون اگر پیوند نخورند، هر دو ابتر می شوند و شکست می خورند و  به اسلام آمریکایی منتج می شوند. شاید از پیام امام این را بفهمیم که لوکوموتیو حرکت، همین وحدت حوزه و دانشگاه است. 

حجت الاسلام عرب با تاکید بر اینکه نگاهمان باید به بسیج عوض شود زیرا بسیج بیش از یک تشکل است، عنوان کرد: حضرت آقا فرمودند که بسیج تنها چیزی است که هیچ چیز آن وارداتی نیست و کاملا دست ساز انقلاب است و صرفا دور هم جمع شدن و یک کاری کردن و بعد جدا شدن نیست.

مسؤول بسیج مدرسه علمیه مشکات با اشاره به اینکه اراده مردم در بسیج برای مقاصد انقلاب منسجم می شود، خاطرنشان کرد: طلاب دقت کنند که حتی اگر دنبال تغییرهای عمده در خود این دو نهاد هم باشیم، با صرف یک سری تغییرات دروس علمی و مدل­های تبلیغاتی و غیره بدون آمدن این ظرفیت بسیج به میدان، عملی نخواهد شد و امیدواریم که این نقطه شروعی برای حرکت های بعدی و مستمر دانشجویان و طلاب باشد.

یادآور می شود در پایان این جلسه بیانیه اولین همایش مشترک بسیج دانشجویی و طلاب استان تهران قرائت شد./813/ز503/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات