۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۶۲۸۶۳۰
آیت الله تحریری:

تحلیل وقایع تاریخی بدون پشتوانه های محکم اعتقادی سبب انحراف افراد می شود

تحلیل وقایع تاریخی بدون پشتوانه های محکم اعتقادی سبب انحراف افراد می شود
آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه طلاب در مباحث تاریخی باید اهل تحلیل وقایع رخ داده در تاریخ باشند، گفت: تحلیل وقایع تاریخی باید با پشتوانه های محکم اعتقادی همراه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، به فرازی از مواعظ گوهربار امیر حکمت و بلاغت امام علی(ع) پرداخت و گفت: أَيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أَكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ  فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ.

وی درخصوص لفظ أَيْ بُنَيَّ، ادامه داد: حضرت در این بیان بارها از لفظ أَيْ بُنَيَّ استفاده می کنند که بیانگر عطوفت و مهربانی ولی الهی نسبت به فرزندش است؛ اولیای الهی نه تنها با فرزندان‌شان مهربان هستند بلکه نسبت به دیگر انسان ها نیز این محبت و مهربانی را دارند، اگر کسی نسبت به این دلسوزی ها بی توجهی کند خودش زیانکار خواهد بود.

آیت الله تحریری به فراز دیگری از نامه امام علی(ع) که خطاب به فرزند گرامیشان امام حسن(ع) توصیه هایی داشتند، اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند: اگر چه من عمر گذشتگان را نکردم اما در اعمال، اخبار و آثار آنان اندیشه و تدبر کردم به گونه ای که گویی من از آنان هستم.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: انسان اگر در اعمال و رفتار گذشتگان تامل کند خواهد دید که گذشتگان نیز همانند انسان های امروز و امروزی ها همانند آیندگان هستند؛ دسته بندی‌های انسانی نه تنها در گذشته بلکه در حال و آینده نیز وجود دارد، بنابراین انسان باید بداند در کدام دسته قرار دارد! آیا می خواهد همراه سابقین باشد یا اینکه خواستار همراهی کسانی است که در بدی‌ها سبقت دارند.

وی با اشاره به اینکه ائمه کفر و شرک نیز در اعمال کفرآلود و شرک‌آلود خودشان اهل سبقت از یکدیگر هستند، گفت: انسان همواره یک الگویی برای خویش دارد اما باید مراقب باشد این الگو از کدام دسته است.

آیت الله تحریری با این مطلب که انسان از نظر زمانی دارای عمر محدود است اما از لحاظ عمر حقیقی این محدودیت جاری نیست و دارای یک حقیقتی در گذشته، حال و آینده است، عنوان کرد: انسان همواره در حال تغییر و شدن است؛ بر این اساس انسان باید ریشه ماندن در مسیر صالحان و سابقین را بشناسد و تقویت کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه اولیای الهی انسان ها را به بهترین مسیرها و خوبی‌ها بشارت و انذار می دهند، گفت: انسان همواره باید به دنبال اعتقادات، اخلاق و اعمال خالص باشد؛ جنگ صفین میدان بروز و ظهور ناخالصی‌های اعتقادی و عدم شناخت از قرآن کریم و پرچمدار این کتاب آسمانی بود.

وی تفکر خوارجی را نتیجه عدم شناخت قرآن کریم و قرآن ناطق در جنگ صفین بیان کرد و گفت: امروز نیز این تفکر خوارجی در میان جریانات انحرافی داعش وجود دارد اگر چه جبهه خوارج نابود شده است. اگر کسی در برابر امام المسلمین بایستد گرفتار دید رقیق خوارجی شده است. انسان باید مانع آن شود که قلبش به سوی زشتی ها حرکت کند.

آیت الله تحریری طهارت نفس از بدی و زشتی ها را ضامن سعادت و تعالی انسان دانست و اظهار داشت: انسان هرگز نباید از تمایلات نفسانی تبعیت کند بلکه باید تلاش کند قلب خود را از ناپاکی ها محفوظ بدارد؛ خداوند به قلوب طاهر نظر می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان از دو طریق می تواند واقعیات را کسب کند، تصریح کرد: انسان واقعیات را می تواند با به کار بستن عقل و تعبد نسبت به کسانی که از نظر عقلی صحیح الاعتقاد هستند، دریافت کند. تقلید خوب، تقلیدی است که بر مبنای روشن عقلانی استوار باشد اینگونه نیست که همه تقلیدها نامطلوب باشد بنابراین بهترین مقلد، امام معصوم است که همه خوبی ها و بدی ها را برای انسان ها روشن می کند.

آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه انسان باید تحلیل درستی از وقایع داشته باشد و به جنبه سعادت فردی و اجتماعی توجه کند، عنوان کرد: طلاب در مباحث تاریخی باید اهل تحلیل وقایع رخ داده در طول تاریخ باشند؛ تحلیل تاریخ و وقایع آن باید با پشتوانه های محکم اعتقادی همراه باشد تا انسان از انحراف و گمراهی محفوظ بماند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات