۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۲۸۷۷۲
در نشستی علمی با حضور آیت الله استادی؛

میراث قرآنی شهید قاضی نورالله شوشتری بررسی شد

میراث قرآنی شهید قاضی نورالله شوشتری بررسی شد
با حضور آیت الله استادی از سلسله التراث التفسیری الشهید قاضی نورالله التستری در نشست علمی مروری بر اندیشه های شهید قاضی نورالله شوشتری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی مروری بر اندیشه ها و میراث قرآنی شهید قاضی نورالله شوشتری به همراه رونمایی از مجموعه سلسله التراث التفسیری الشهید قاضی نورالله التستری به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم در سالن شیخ طوسی این بنیاد برگزار شد.

در این نشست علمی حجج اسلام علی فاضلی، محمدرضا فاضلی و محمد جواد محمودی جمع آوری کنندگان مجموعه سلسله التراث التفسیری الشهید قاضی نورالله التستری به معرفی این اثر پرداختند.

در آغاز نشست حجت الاسلام علی فاضلی به بیان نظرات خود پرداخت و اظهار کرد: در مجموعه سلسله التراث التفسیری الشهید قاضی نورالله التستری تلاش شده است نسخه بدل ها نیز جمع آوری شود؛ در تحقیق باید مطالبی که از گذشتگان به دست ما رسیده است را عرضه کرد و نباید موردی به آن اضافه شود زیرا کار ما همانند باستان شناسان است یعنی باستان شناس همان شیء کشف شده را عرضه می کند که محقق نیز باید این گونه باشد.

وی ادامه داد: در برخی موارد حتی به واو عطف حکم وارد می شود بنابراین محققان نباید در این زمینه کوتاهی کنند و ضرورت دارد نسخه بدل ها به صورت کامل گزارش شوند به عنوان مثال یک نام موجب شده است که رجالیون با مشکلات فراوانی مواجه شوند؛ افراد شاهنامه پژوه نسخه بدل ها را بیان می کنند اما ما نباید به این موارد اهمیت دهیم؟.

در ادامه حجت الاسلام محمدرضا فاضلی با ارائه گزارشی از شیوه جمع آوری مجموعه سلسله التراث التفسیری الشهید قاضی نورالله التستری گفت: در زمینه کتاب تفسیر کشف القناع هفت نسخه وجود داشته است که از آن موارد می توان به نسخه متعلق به مدرسه شیهد مطهری همچنین کتابخانه ملی و نسخه های در هند و مصر اشاره کرد و برخی از آنها کامل بوده است.

وی ادامه داد: جمع آوری مجموعه سلسله التراث التفسیری الشهید قاضی نورالله التستری از سال 90 آغاز و تا سال 97 به طول انجامید که البته کار کامل نیست و بازهم جای کار دارد؛ از مشکلاتی که در این کار وجود داشت می توان به در اختیار نداشتن برخی منابع خطی بیان شده از سوی شهید شوشتری اشاره کرد.

حجت الاسلام فاضلی کتاب تفسیر کشف القناع را معرف شخصیت شهید شوشتری دانست و افزود: فردی می تواند تفسیر را تدوین کند که ذوالفنون باشد و علوم مختلفی همانند حدیث، درایه، فقه، اصول، کلام، تاریخ و تمام ابعاد را آموخته باشد که وی به صورت جامع به این تفسیر پرداخته و توانسته است مطلب خود را به اثبات رساند و می توان گفت نزدیک به 30 اثر لغتی در این کتاب استفاده شده است.

حجت الاسلام محمودی به شخصیت شناسی شهید شوشتری پرداخت و گفت: وی به دلیل تبلیغ تشیع از ایران به هند سفر می کند و چهار ویژگی مهم برای وی برشمرده شده که مهم ترین آنها ولایت مداری است و تمام نوشته های وی نیز در زمینه ولایت است و در هیمن راه نیز جانش را می دهد.

وی ادامه داد: شوشتری تخصص های مختلفی دارد به گونه ای که در 15 رشته از سوی وی کتاب منتشر شده است اما تخصص کلامی برجستگی دارد؛ همچنین شهید شوشتری در زمینه جدل و بداهه گویی تخصص فراوانی دارد و در مدت سکونت در قم مناظره های فراوانی با علمای عامه و فرقه های صوفیه داشته است.

حجت الاسلام محمودی اضافه کرد: پرکاری شهید شوشتری برای همگان الگو است و با این که وی سمت قضاوت در هند را برعهده داشته بیش از 150 کتاب تدوین کرده است؛ شهید شوشتری به منابع فراوانی مراجعه داشته است به گونه ای که برای یک کتاب تفسیر بیش از 200 منبع بیان کرده است و بیشتر از منابع عامه استفاده کرده تا بتواند پاسخ بهتری داده باشد./1324/پ202/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات