۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۶۲۹۱۱۳
مدیرمسؤول سایت نماینده:

مردم جهل مسؤول را نمی‌پذیرند

مردم جهل مسؤول را نمی‌پذیرند
رسولی گفت: اگر انتقادی نسبت به مسؤولان هست باید یادمان باشد که اینها توسط خود مردم انتخاب شده‌اند تا به این مقام برسند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، امیر ابراهیم رسولی مدیرمسؤول سایت و ماهنامه «نماینده» در برنامه سیمای خانواده شبکۀ یک سیما در رابطه با اینکه چقدر مسئولین کشور از سواد رسانه‌ای برخوردار هستند اظهار داشت: وقتی ما بخواهیم درباره یک واقعه‌ای صحبت بکنیم باید تمامی جوانب آن را بسنجیم یعنی اینکه وقتی می‌خواهیم اتفاقی را بسنجیم نمی‌توانیم فقط سراغ یک گزینه برویم.

وی ادامه داد: وقتی درباره مسئله سواد رسانه‌ای صحبت می‌کنیم، باید بدانیم سواد رسانه‌ای شامل همه موارد می‌شود؛ یعنی اینکه ما نباید زمانی که از برخی مسئولین دلخور هستیم فقط همان یک جهت را ببینیم؛ پس باید گفت سواد رسانه‌ای باید هم در قبال مردم و حتی خود رسانه رعایت بشود و حتی از خود مسؤولین هم توقع داشته باشیم که سواد رسانه‌ای‌شان به حدی باشد که امورات کشور دچار اختلال نشود.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه در برنامه‌های مختلف صداوسیما درباره سواد رسانه‌ای صحبت می‌شود، گفت: متأسفانه در برنامه‌ها در بخش سواد رسانه‌ای فقط روی مردم مکث کرده‌اند و دائم می‌گویند که مردم سواد رسانه‌ای داشته باشند؛ درحالی‌که من می‌گویم در کنار مردم که باید سواد رسانه‌ای‌شان را به حدی بالا ببرند که در وضعیت مشابه اتفاقات هفته‌های گذشته، تکلیفشان را با رسانه‌های داخلی و خارجی و مواضع رسانه‌های داخلی و خارجی و عملیات روانی که رسانه‌های خارجی انجام می‌دهند بدانند، دیگران هم وظایفی دارند.

رسولی بیان داشت: رسانه هم باید سواد داشته باشد و اینکه فقط اسمش رسانه است نشان‌دهنده باسواد بودن آن نیست. درواقع سایت‌ها، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و در رأس آن‌ها رسانه ملی باید برای ارتقای سواد رسانه‌ای‌شان تلاش کنند. البته شاهد هستیم که برخی از خبر‌های سازمان را مردم دوست دارند و بخش‌هایی هم هست که نیاز به اصلاح دارد؛ ما باید ضرورت اصلاح را بپذیریم و آن بخش‌هایی هم که خوب است را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور ادامه داد: وجهۀ دیگر سواد رسانه‌ای مرتبط با مسئولین است؛ البته نمی‌گویم مسئولین سواد رسانه‌ای ندارند، اما حتماً باید مسئولین ما بپذیرند که سواد رسانه‌ای‌شان را ارتقا بدهند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به دقایق ابتدایی برنامۀ سیمای خانواده گفت: شما به مسئله آلودگی هوا پرداختید و برای برطرف شدن آن موضوع باد که برخی مسئولین آن را بیان کردند را بیان کردید؛ که دستمایۀ طنز در بین مردم شد. این مورد از کجا ناشی شده است؟ سواد رسانه‌ای یک مسئولی در حدی است که به‌جای پاسخگویی نسبت به رفتار سازمانی‌اش می‌آید ابر و باد را در کار ارزش‌گذاری سازمانی قرار می‌دهد؛ یعنی برای پوشاندن کم‌کاری خود، مطلب را به آمدن باد گره می‌زند؛ وقتی می‌گوید که اگر باد بیاید مشکل آلودگی هوا حل می‌شود باید از او پرسید خب تو چه‌کاره هستی؟

رسولی با بیان اینکه «نکتۀ اولی که برای مردم ایجاد می‌شود این است که او مسئول نشده که به مردم یادآوری کند با آمدن باد مشکل آلودگی هوا حل می‌شود»، گفت: البته کسی که درباره آمدن باد حرف می‌زند نشان می‌دهد که در حرف‌هایش غرضی نداشته است بلکه باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقاء بدهد؛ یعنی طوری با مردم صحبت کند که از حرف او اقناع بشوند.

وی در پاسخ به این سؤال که بازوان رسانه‌ای فرد مسئول اینجا چه‌کاره هستند؟ بیان داشت: مشاور رسانه‌ای ممکن است کارش را درست انجام بدهد و به آن مسئول خوراک بدهد، اما باید بدانیم که شاید کاهلی از سوی خود مسئول بوده که چنین حرفی را می‌زند و نباید اشتباهات را به گردن یک مشاور یا یک کارمند انداخت.

رسولی خاطرنشان کرد: در همین اتفاقات اخیر ما با فقدان سواد رسانه‌ای در بین مسئولین مواجه بودیم. در کشور ما مردم نجیبی زندگی می‌کنند که چهل سال است پای انقلاب ایستاده‌اند؛ اما یک نکته وجود دارد ببینید ما وقتی می‌خواهیم یک طرح کلان را در کشور پیاده و اجرا بکنیم باید برایش پیوست رسانه‌ای داشته باشیم یعنی شما باید بتوانید مردم را برای اجرای این طرح اقناع کنید.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: مثلاً چند سال پیش می‌خواستند با یک طرحی را اجرا کنند که نتیجه آن گران شدن قیمت یک انرژی بود؛ متولیان امر یک مبلغی را در حساب مردم واریز کردند، مسدود کردند و بعد آمدند با مردم حرف زدند و پس از صحبت با مردم، آن‌ها را قانع کردند و آن طرح را اجرا کردند. مبالغ مسدودی را هم باز کردند و نتیجه آنچه شد آن طرح به‌سلامت اجرا شد.

وی تصریح کرد: اینکه می‌گوییم مردم ما بسیار فهیم و نجیب هستند یک شعار نیست؛ وقتی با استدلال و سند با مردم صحبت کنیم آن‌ها می‌پذیرند و این را باید بدانیم که مردم به‌هیچ‌عنوان جهل مسئولین را نمی‌پذیرند؛ یعنی شما به‌عنوان مسئول حق ندارید بگویید که من خبر نداشته‌ام، وقتی می‌گوید که خبر نداشتم مردم قانع نمی‌شوند.

رسولی گفت: ریشۀ این جهل مسئولین در کم بودن سواد رسانه‌ای آن‌هاست. اکنون بجای اینکه نارضایتی به وجود آمده را به‌صورت منطقی رفع کنند، باز حرفی می‌زنند که زمینۀ داستان‌های بعدی می‌شود.

این فعال رسانه‌ای گفت: باید بپذیریم که اگر می‌خواهیم یک طرح کلان را در کشور اجرا بکنیم، هرچند هم بر اساس منطق و آمار درست باشد و همگان هم کلیاتش را قبول داشته باشند؛ اما در شیوه اجرا باید تدبیر لازم صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح کشوری پشتوانه قانونی دارد، یادآور شد: در شیوه اجرا تدبیر لازم اتفاق نیفتاد، با مردم صحبت نکرده و آن‌ها را قانع نکردند، وقتی هم اجرا شد مردم به حال خودشان رها شدند!

رسولی با بیان اینکه نباید انتظار داشته باشیم همه مردم مثل مسئولین فکر کنند، بیان کرد: مسئولین باید بپذیرند که برای هر یک از امور بزرگ و کوچکی که در کشور می‌خواهد انجام بشود باید یک پیوست رسانه‌ای داشته باشیم و مردم را با آن اقناع کرد.

وی ادامه داد: من هم وقتی مثلاً در خانه وقتی می‌خواهم کاری انجام بدهم بالاخره باید همسر و سه فرزندم را نسبت به این کار اقناع کنم و باید بدانیم اگر این اقناع صورت نگیرد، نهایتاً یک‌بار می‌شود کاری را با زور انجام داد، دفعه‌های بعد دیگر نمی‌شود.

مدیرمسئول سایت نماینده با اشاره به اینکه باید از سوی مسئولین برای مردم اقناع صورت می‌گرفت بیان کرد: حتی اگر بدانیم که این کار برای کشور خوب است نیز باید مردم را نسبت به طرح قانع می‌کردند و درباره شیوه اجرا باید توجیهات منطقی می‌داشتند. برای همین است که می‌گوییم آقای مسئول باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقا بدهد تا برای من مردم آن طرح جا بیفتد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر در این مقطع ابزار رسانه مورد توجه قرار می‌گرفت همه دور هم دلگرم می‌شدیم و کسی احساس نمی‌کرد که شب خوابیده و صبح بیدار شده یک‌دفعه می‌بیند که اتفاقی در کشور افتاده است! این نکته مهم است که ما اگر برای هر کاری یک پیوست رسانه‌ای می‌داشتیم اتفاقات اخیر پیش نمی‌آمد.

رسولی با بیان اینکه «به خاطر شیوه غلط اجرا بود که شب خوابیدیم و صبح بیدار شدیم دیدیم قیمت افزایش یافته است» تأکید کرد: حالا این اتفاق می‌تواند یک تجربه خوبی برای آیندگان و مسئولین باشد.

وی اضافه کرد: شاید مسئولین کنونی شیوه‌هایی در ذهن برای اجرا داشتند که نهایتاً و از بدسلیقگی این شیوه را اجرا کردند؛ ولی خب این اتفاق درس عبرتی برای این افراد شد.

مدیرمسؤول سایت نماینده تأکید کرد: به‌هرحال کلیات کار را سران نظام تأیید کردند و رهبری هم به نوبۀ خود همان‌طور که از هر دولتی که مراحل قانونی خود را طی کند از سوی ایشان تأیید می‌شود، ایشان می‌فرمایند که، چون سران قوا تأیید کردند من هم تأیید می‌کنم؛ زیرا این سران در نهاد‌های قانونی هستند و با رأی مستقیم مردم انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر انتقادی نسبت به این مسئولین هست باید یادمان باشد که این نهاد‌ها توسط خود مردم انتخاب شده‌اند تا به این مقام برسند؛ پس اگر انتقادی داریم باید در شیوه رأی دادن دقت کنیم تا اگر رأی دادیم به رأیمان ببالیم نه اینکه بنالیم.

رسولی گفت: با وجود این مسیری که آمدیم، هنوز هم مردم می‌گویند که قانع نشدیم؛ پس مسئولین باید بیشتر با مردم صحبت بکنند.

این فعال رسانه‌ای در واکنش به اینکه برخی نمایندگان مجلس می‌گویند از افزایش قیمت بنزین خبر نداشتیم، گفت: نمایندگان مردم یک نماینده از خود به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب می‌کنند امروز هم اگر شکایتی دارند برود به نماینده خودشان اعتراض کنند و بگویند که مثلاً نظرشان این بوده یا نبوده است.

در ادامه برنامه، این جملۀ مجری که «وزیر کشور گفته در ساعات اعلام این خبر کارگران جایگاه‌های سوخت از این تصمیم باخبر بوده‌اند؛ اما چرا نمایندگان مجلس خبر نداشتند؟» با واکنش رسولی مواجه شده و گفت: این ضعف متوجه کجاست که یک نماینده بی‌خبر باشد؟ به نظر من ضعف آن نماینده است یعنی که اگر بنده پذیرفتم که نماینده مردم باشم، باید سطح دسترسی‌ام در حد و اندازه آن کارگر پمپ بنزین باشد. اگر من این اطلاعات را ندارم باید ببینم که ایراد کار من نماینده کجاست؟

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان می‌گویند باید به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شد، من اعتقادی ندارم که این بحث باید اطلاع‌رسانی می‌شد بلکه می‌گویم که تقصیر مردم نیست، تقصیر نماینده مردم هست! زیرا زمانی که شما قبول کرده‌اید منتخب مردم بشوید و در صندلی سبز مجلس بنشینید شما این حق را ندارید که بگویید من خبر نداشتم؛ این عذر بدتر از گناه است.

رسولی در پایان اظهار داشت: آیا مردم این صحبت رئیس‌جمهور که می‌گوید صبح جمعه متوجه افزایش قیمت بنزین شده است را مردم باور می‌کنند و برای مردم قابل‌قبول است؟ ما متأسفانه به‌عنوان مسئول این مفهوم درست را به مردم انتقال نداده‌ایم. سخن پایانی من این است که ما می‌توانیم طرح‌های کلان کشور را با همراهی و همکاری مردم انجام بدهیم به‌شرط آنکه مردم را محرم بدانیم. /۸۵۶/د102/ق
ارسال نظرات