۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۶۲۹۳۳۷
طحان‌نظیف:

مجریان انتخابات باید بی‌طرف باشند

مجریان انتخابات باید بی‌طرف باشند
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان تلاش دارد تا بر مبنای قانون، در راستای عدالت و انصاف عمل کرده و این موارد را در امور نظارتی خود بر انتخابات رعایت کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا،  طحان‌نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در همایش چهلمین سال تصویب قانون اساسی که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار داشت: مهمترین آرمان‌های یک ملت در قانون اساسی منعکس شده و بنیادین‌ترین روش‌های مدیریت جامعه در قانون اساسی کشور‌ها تجلی پیدا می‌کند که این ویژگی مختص قانون اساسی کشور ما نیست بلکه در قانون اساسی سایر کشور‌ها نیز به همین شکل است.

وی افزود: رویکرد قانون اساسی جمهوری اسلامی دین‌مدار است و زمان تصویب قانون اساسی جزء اقدامات سریع و به هنگام انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: یکی از ظرفیت‌های قانون اساسی در حوزه قوه مقننه، نظارت است که اصل بی‌طرفی باید در آن رعایت شود؛ بنابراین شورای نگهبان باید در فرآیند نظارت بر انتخابات و رقابت میان کاندیدا‌ها رعایت قانون و بی‌طرفی را در دستور کار قرار دهد.

طحان‌نظیف ادامه داد: شورای نگهبان تلاش دارد تا بر مبنای قانون، در راستای عدالت و انصاف عمل کرده و این موارد را در امور نظارتی خود بر انتخابات رعایت کند.

وی تأکید کرد: مجریان قانون نیز باید اصل بی‌طرفی را در برگزاری انتخابات رعایت کنند تا شاهد انتخابات بدون حاشیه و پرشوری باشیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان از منظر قانون فصل‌الخطاب است، گفت: برای رسیدگی به صلاحیت کاندیدای مجلس شورای اسلامی هیأت‌های اجرایی، بازرسی و نظارت مرکزی کار‌های خود را انجام داده و در نهایت شورای نگهبان به عنوان آخرین حلقه نظارتی و تجدیدنظر در بررسی صلاحیت‌ها به موضوع احراز صلاحیت‌ها ورود می‌کند.

طحان‌نظیف با اشاره به وجود برخی شبهات تأکید کرد: اشکلات موجود یا نکاتی که گاهی مطرح می‌شود از قانون اساسی جمهوری اسلامی نیست بلکه به عملکرد‌ها برمی‌گردد و قانون اساسی ما به گونه‌ای تنظیم شده که بن‌بست ندارد./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات