۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۴۷۱
آیت الله یزدی:

روحانیان باید آگاه به مسائل جهان باشند

روحانیان باید آگاه به مسائل جهان باشند
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: روحانیت و مرجعیت باید آگاه به مسائل جهان باشند و ملاک در اعلمیت آگاهی از وقایع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد یزدی رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، صبح امروز در اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان، با تقدیر از زحمات آیت الله طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان و دست اندرکاران برگزاری این اجلاس، گفت: مشهور است که آیا تقلید اعلم واجب است یا نه و بحث‌های زیادی هم در این زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به هرحال این یک بحثی است که هر کسی در آن نظری دارد و دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد، موضوع این است که متعلق این اعلمیت چیست و آیا موضوع اعلمیت تنها در همین بحث است یا نه؟ من تصور می‌کنم شعاع اعلمیت باید وسیع‌تر باشد به دلیل شرعی و به دلیل روایتی که در توقیع امام زمان(عج) وجود دارد، یعنی شناخت حوادث واقعه هم متعلق بحث اعلمیت هست.

آیت الله یزدی آگاهی به حوادث و مسائل روز را از نشانه‌ها و ویژگی‌های اعلمیت دانست و تصریح کرد: اعلمیت تنها بحث حلال و حرام و صحت و فساد و پاکی و نجسی نیست، بلکه بین عالم و اعلم  موضوع حوادث واقعه تفاوت ایجاد می‌کند، آیا فتنه سال 88 و فتنه سال 98 از حوادث واقعه در کشور ما نبوده است، آیا مسائل فلسطین، لبنان، عراق، کشمیر، یمن و دیگر کشورهای اسلامی از حوادث واقعه نیست و ما نباید کاری به این حوادث واقعه داشته باشیم؟ حوادث واقعه در عرصه‌های مختلف مطرح است.

رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آگاهی به زمان و مکان و حوادث واقعه در نفس اجتهاد نقش دارد، یعنی اگر دو مجتهد در شناخت احکام شرعیه یکسان بودند، کسی که در مسائل آگاه‌تر و به روزتر است و می‌تواند راجع به زندگی مسلمانان آگاهانه نظر بدهد باید اعلم‌تر دیده شود.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن و گسترش این تهاجم با توجه به گسترش ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی، اظهار کرد: وقتی شاهد هستیم رییس جمهور یکی از کشورهای به قول خودشان قدرتمند به رهبر ما پیامی می‌دهد و ایشان می‌فرماید من لازم نمی‌دانم حتی جواب او را بدهم درست است یا اینکه ما بگوییم اصلا نیازی نیست بدانیم ترامپ چه کسی است و از مسائل دنیا بی خبر باشیم؟

آیت الله یزدی با تأکید بر ضرورت آگاهی علما و مراجع و بزرگان حوزه علمیه از مسائل روز کشور و جهان، تصریح کرد: در ضمن اینکه می‌بایست همین علوم جواهری و فقه جواهری را آموخت و در حوزه علمیه پیرامون آن بحث شود، باید طلاب را به نحوی تربیت کرد که از مسائل روز آگاه باشند و بتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
حوزه علمیه برای پاسخ گویی و نقش آفرینی در چشم انداز جمهوری اسلامی ایران یعنی باز آفرینی تمدن اسلامی نیازمند است به مرزهای جدید به ویژه در حوزه فقه به حوزه های جدید ورود پیدا کند تا بتواند به آنها پاسخ دهد که برای چنین کاری برنامه های متعددی در حال پیگیری است.
0
0