۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۲۹۸۸۱

معرفی مدارس علمیه مهم استان آذربایجان شرقی

معرفی مدارس علمیه مهم استان آذربایجان شرقی
با توجه به نقش مهم حوزه های علمیه در گسترش فرهنگ دینی در کشور، شناخت مدارس علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدارس علمیه با پرورش علما و طلاب فاضل نقش بی بدلیلی را در گسترش و تثبیت فرهنگ دینی ایفا کرده اند و از عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند.

در ادامه با برخی از مدارس علمیه استان آذربایجان شرقی آشنا خواهیم شد.

حوزه علمیه حضرت ولی عصر شهرستان بناب

معرفی مدارس علمیه مهم استان آذربایجان شرقی

حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان بناب یکی از بزرگترین حوزه های علمیه کشور، در زمینی به مساحت 25 هکتار ساخته شده و 18 هزار متر مربع بنا در سه طبقه را در خود جای داده است. 196 حجره برای اسکان طلاب و 20 مدرس در مساحت 2100 متر مربع برای تحصیل در نظر گرفته شده است. این حوزه علمیه، مسجدی به مساحت 850 متر مربع دارد که اغلب برنامه های حوزوی و دانشگاهی شهرستان بناب را میزبانی می کند.

حوزه علميه حضرت ولی عصر تبریز

حوزه علميه حضرت ولی عصر (عج) تبریز در کانون علمی شهر تبریز در سال ۱۳۶۱ هجری شمسی توسط حاج شیخ عبدالحمید بنابی تاسيس شد و تاکنون پذیرا و تربیت گر هزاران طلبه نمونه، استاد فرزانه و شاگرد مکتب اهل بیت(ع) بوده است.

معرفی مدارس علمیه مهم استان آذربایجان شرقی

در حال حاضر این حوزه علمیه با داشتن مجوز سطح يک، دو و سه از مرکز مديريت حوزه هاي علميه کشور با مجموع ۴۱۰ طلبه سطح یک به شرح، مدرسه ولی عصر ۱۱۹طلبه، امام صادق ۱۲۴طلبه، امیرالمومنین ۱۶۷ طلبه و مدرسه ولی عصر با ۲۷۶ طلبه سطح دو و ۴۹ طلبه سطح سه و مجموع ۴۱ استاد که سطح یک ۲۵ استاد وسطح دو ۸ استاد و سطح سوم ۸ استاد و با زیر نظر داشتن دو مدرسه علمیه (پردیس) اقماری و پیرامونی امیرالمومنین (ع) و امام صادق (ع) مشغول تربیت، تعلیم و فرا آموزي ديني، اخلاقي و علمي طلاب گرامی مي باشد. مسئوليت و توليت کنونی این حوزه مبارکه با حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم امام جمعه محبوب و مردمی تبریز و مديريت حجت الاسلام ارجمند می باشد.

 

حوزه های علمیه مراغه

هم اکنون بیش از ۸۰۰ طلبه در چهار حوزه علمیه امیرالمومنین (ع)، امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) و حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه زهرا (س) مراغه مشغول کسب علوم حوزی هستند که با افزايش امكانات و ظرفيت حوزه‌ هاي علميه، پايه ‌هاي مدارس علوم ديني و حوزه‌ها تا پايه دهم افزايش يافته است.

معرفی مدارس علمیه مهم استان آذربایجان شرقی

گفتنی است حوزه علمیه مراغه از نظر تعداد مدرسه و تعداد طلاب در حال تحصیل و پایه‌های تحصیلی پس از تبریز در رتبه دوم استان قرار دارد.

 

حوزه علميه امام خمينی(ره) شبستر

حوزه علميه امام خمينی (ره) شهرستان شبستر در پنج پايه تحصيلی پذيرای بيش از هفتاد طلبه علوم دينی است. شهرستان شبستر از ديرباز مهد پرورش و تربيت عالمان دينی بوده و فرهيختگان بسياری را به دنيای علم و ادب معرفی كرده است.

با توجه به نقش عالمان دينی درتعالی و سعادت جامعه و تبيين معارف دينی و اهميت و نقش حوزه‌های علميه در حفاظت مرزهای اعتقادی و فكری جامعه، حوزه علميه شهرستان شبستر كه در ساليان قبل از انقلاب به افول گراييده بود در سال ۱۳۶۴ بار ديگر احيا شد.

معرفی مدارس علمیه مهم استان آذربایجان شرقی

حوزه علميه امام خمينی (ره) به دستور آيت‌الله مجتهد شبستری امام جمعه تبريز و نماينده ولی‌فقيه در آذربايجان شرقی و تلاش حجت‌الاسلام عالمی امام جمعه سابق اين شهرستان پايه‌گذاری شد.

 

حوزه علمیه شهرستان میانه

حوزه علمیه شهرستان میانه با قدمت چندین دهه همواره مرکزی برای پرورش علما و روحانیان والامقامی همچون آیت الله حجت میانجی و آیت الله احمدی میانجی بوده ولی سال های متمادی درهای این حوزه به علت نداشتن متولی امر بسته مانده بود، تا اینکه با عنایت وِیژه و تلاش های امام جمعه شهرستان میانه از سال ۸۸ مجددا آغاز بکار کرد و زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به جذب طلبه پرداخت.

معرفی مدارس علمیه مهم استان آذربایجان شرقی

حوزه علمیه شهرستان میانه با ۹۰ طلبه و پرسنل اجرایی مشغول به فعالیت در سطح شهرستان می باشد و علی رغم مدت کم فعالیت خود توانسته است در سال جاری رتبه چهارم علمی استان را اخذ کند./1350/پ202/ب1

ارسال نظرات