۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۲۹۸۹۸
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

وجه تشابه غیبت و خوردن گوشت برادر مرده

وجه تشابه غیبت و خوردن گوشت برادر مرده
نماینده مجلس خبرگان رهبری به تشریح مسأله غیبت و تبعات آن پرداخت و گفت: غیبت کردن مانند آسیب زدن به شخص بی دفاع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در سالن هلال احمر اصفهان، با بیان اینکه غیبت کردن گناهی است اجتماعی، گفت: خداوند در سوره حجرات وقتی می‌فرماید کسی نباید غیبت کسی را انجام دهد، می‌فرماید آیا کسی از شما دوست داره گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟

وی در ادامه افزود: این کار حیوانات درنده است و تشبیه دقیقی برای غیبت است، گوشت به مرور در بدن کسی ساخته می‌شود، آبروی فرد هم همینطور است، غیبت آبرو را می‌برد و از آنجایی که دیدنی نیست خداوند آن را تشبیه به چیزی کرده است که دیده می‌شود و آن گوشت بدن است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه وقتی غیبت کسی را می‌کنیم مانند این است که به انسان مرده آسیب می‌زنیم، اظهار کرد: اگر غیبت کسی را در حضور او انجام دهیم که از خودش دفاع می‌کند، بنابر این قرآن تشبیه می‌کند غیبت کردن را به خوردن گوشت شخص مرده چرا که شخص توان دفاع از خود را ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به روایتی از امام علی(ع) تصریح کرد: ایشان می‌فرمایند غیبت تلاش انسان عاجز است، یعنی شخص وقتی علیل است و توانایی مقابله با کسی را ندارد یا نمی‌تواند عیب او را اصلاح کند به غیبت متوسل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کسی که نمی‌تواند آلودگی را از بین ببرد و آن را زیاد هم بکند دچار خطای بزرگی شده است، چنین  کسی بنا است مشکلی را برطرف کند اما با کار خود باعث گسترش آن می‌شود، ما باید عیب کسی را به عنوان اخلاق بد او برطرف کنیم نه اینکه آن را بدتر نشر و گسترش دهیم.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه برخی علما مواردی از جواز غیبت را مطرح کرده‌اند، اظهار کرد: غیبت نشانه نفاق و دو رویی است، افرادی تملق ما را می‌گویند اما پشت سر بدگویی می‌کنند و این دو رویی است و دو رویی همان نفاق است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: روایت می‌فرماید اگر غیبت کنید غیبت شما را خواهند کرد، امام صادق(ع) می‌فرمایند برای برادرت چاه بکنی خود نیز درون چاه سقوط خواهی کرد. غیبت نیز به همین صورت است./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات