بازارخودرو ترمز بریده است!
همزمان با افزایش نرخ دلار و تغییر قیمت بنزین، در دو هفته گذشته نوسانات افزایشی در بازار خودرو تشدید شده است. این مساله در کنار کاهش عرضه از سوی خودروسازان و کاهش تولیدات آنها، فعالیت دلالان و همچنین سیاستهای کلان دولت در حوزه اقتصاد، زنجیره عوامل گرانی خودرو را تکمیل کرده است.
به گزارش خبرگزاري رسا، بررسیها نشان می دهد قیمت خودروهای وارداتی از جمله جک در این مدت افزایش تا 40 میلیون تومانی داشته است. قیمت خودروهای داخلی نیز به طور متوسط و به صورت روزانه افزایش یک تا دو سه میلیون تومانی داشته و برخی از منابع خبری از 55 میلیون تومانی شدن قیمت پراید خبر داده اند. این در شرایطی است که بازار خودرو در شرایط رکود قرار دارد. فعالان بازار پیش بینی می کنند بازار خودرو با این دست فرمان، رکود تورمی را تجربه کند.
این روند در شرایطی است که نهادهای نظارتی در سکوت و نهاد سیاستگذار این بخش نیز تنها به اعلام بیانیه هایی در این خصوص اکتفا می کند. از میان6عامل عنوان شده، کارشناسان پررنگ ترین دلیل افزایش قیمت خودرو را انتظارات تورمی و کاهش عرضه از سوی خودروسازان عنوان می کنند. واقعیت آن است که با افزایش عرضه از سوی آنها، قیمت ها تعدیل و تقاضا برای خرید خودروهای پیش فروش شده کاهش می یابد؛ عاملی که بخش قابل توجهی از منابع خودروسازان را با کاهش رو به رو می کند.
طبق آخرین قیمت بازار خودرو، سراتو نسبت به معاملات قیمت روز دوشنبه 18 آذر با افزایش دو میلیون تومانی همراه بوده است. همچنین تیبا به نرخ ۶۰ میلیون تومان رسید که این عدد بیانگر افزایش یک میلیون تومانی است.
پژو جی ال ایکس ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) ۱۰۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، رنو تندر پلاس اتوماتیک ۱۹۱ میلیون تومان، ساینا ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، دنا ۱۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۷۱ میلیون تومان، پژو صندوقدار ۱۰۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، رانا ال ایکس ۹۲ میلیون تومان و رنو ساندرو اتوماتیک ۲۱۳ میلیون تومان معامله شدند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) و تیبا ۲ با افزایش ۶۰۰ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه به ترتیب به مبلغ ۹۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شدند.
پژو پارس نیز با نرخ ۱۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان به فروش رسید که این عدد بیانگر افزایش ۸۰۰ هزار تومانی در یک روز بود. سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ هم به ترتیب به قیمت ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۵۱ میلیون تومان و ۵۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش شدند.
تاثیرات منفی نرخ ارز در بازار خودرو
مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: «افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر در افزایش قیمت خودرو تأثیرگذار بوده است.» به گفته او تمامی کالاهایی که پایه ارزش گذاری آنها ارز است همزمان با این نوسانات حرکت میکند.
وی افت تولید خودروسازان و محدودیت در واردات خودرو را از دیگر دلایل گرانی خودرو عنوان کرد و به باشگاه خبرنگاران، گفت: «تامین تقاضا از طریق افزایش تولید یا آزادسازی واردات محدود میتواند بازار قیمت خودرو را کنترل کند.»
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز تورم ، کاهش ارزش پول ملی و نقدینگی های سرگردان را عامل افزایش قیمت خودرو عنوان کرد و گفت: «از سویی دیگر افزایش قیمت بنزین پالس تغییرات قیمتی در بازار را می دهد این در حالی است که در دوره های پیش از این، زمانی که بنزین سهمیه بندی شده بود، خرید و فروش خودرو کاهش می یافت, اما اکنون افراد به فکر سرمایه گذاری در این بازار هستند.» این کارشناس بازار خودرو پیش بینی کرد در صورت عدم عرضه کافی از سوی خودروسازان، این روند ادامه دار باشد.
پیش بینی بازار خودرو تا پایان 98
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو، گفت: «هم اکنون نسبت به هفت ماه گذشته کاهش 30 درصدی تولید خودرو را داشته ایم که این موضوع را میتوان یکی از علتهای افزایش قیمت خودرو دانست.» او بیان کرد: «موج تورمی که ناشی از کسری بودجه و بی انضباطی مالی دولت در جامعه موج میزند را میتوان یکی دیگر از علتهای افزایش قیمت خودرو دانست علاوه بر این افزایش قیمت بنزین نیز در افزایش قیمت خودرو تأثیراتی بر جای گذاشت.»
زاوه گفت: «در کوتاه مدت با افزایش عرضه خودرو میتوان قیمت آن را کنترل کرد، اما این یک درمان کوتاه مدت است و در بلندمدت نیز شاهد نوسانات افزایشی قیمت خودرو خواهیم بود.»
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم تشریح کرد: «در حال حاضر حتی ماشینهای گران قیمت نیز به سراغ بنزین سوپر نمیروند و نشان میدهد موج گرانی حتی طبقات دهک یک و دو را نیز آزار میدهد.» زاوه گفت: «پیش بینی میشود در آینده نه تنها رکود بلکه تورم نیز تشدید خواهد شد.»/1360//101/خ
منبع: حمایت
ارسال نظرات