۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۶۳۰۳۰۷
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد:

مدرک گرایی آفت بزرگ حوزه و دانشگاه شده است

مدرک گرایی آفت بزرگ حوزه و دانشگاه شده است
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که مدرک گرایی آفت بزرگ حوزه و دانشگاه شده است، گفت: عبادت، تحصیل علم، احسان به دیگران و هر مسأله ای با اخلاص ارزش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش طلیعه حضور ویژه طلاب جدید الورود حوزه های علمیه خواهران پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مجتمع نرجس خاتون(س) جمکران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در این همایش ضمن تأکید بر لزوم کسب علم همراه با عمل، گفت: قرآن و حدیث و سایر علوم حوزوی همگی مقدمه شناخت خود است، چراکه علم به نفس زمینه ساز شناخت خداوند می‌شود.

وی با اشاره به این که کسب علم در حوزه باید ما را به کمال برساند، گفت: انبوه اطلاعات و مطالب در ذهن بدون عمل همچون یک کامپیوتر یا حافظه جانبی است که اطلاعات زیادی دارد ولی هرگز کمالی برای او متصور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد تصریح کرد: ما در دعایی از علم بدون منفعت به خدا پناه می بریم، علم نافع همان علم خودشناسی است که گفتیم در حوزه به دنبال آن هستیم، البته بعد از خودشناسی باید به عمل برسیم تا بتوانیم دیگران را نیز هدایت کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از مسائل بسیار مهم در مسیر طلبگی یا در هر مسیر دیگری نیت خالص است؛ عبادت، تحصیل علم، احسان به دیگران و هر مسأله دیگری زمانی ارزش پیدا می‌کند که انسان آن را خالص برای خدا انجام بدهد و شرک را بیرون بریزد.

این کارشناس رسانه ملی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر در ارتباط با لزوم هدف درست در علم اندوزی گفت: حضرت می فرمایند: «هرکس علم بیاموزد تا با جاهلان مجادله کند یا بخواهد علمش را به رخ عالمان دیگر بکشد یا بخواهد از این طریق نگاه مردم را به سمت خودش جلب کند خداوند او را در آتش جهنم خواهد سوزاند».

وی در بخش دیگری از سخنان خود مدرک گرایی را آفت بزرگ حوزه و دانشگاه عنوان کرد و افزود: برخی دنبال حوزه و دانشگاه می روند تا نگاه ها را به خودشان جلب کنند یا برخی خواهران شاید با این انگیزه درس بخوانند که همسر خوبی نصیب آنها شود در حالی که اتفاقا اگر کسی با این نیت درس بخواند ضرر کرده چون شما با بالا رفتن سطح تحصیلاتتان توقعتان نسبت به همسر آینده هم بالاتر می رود و شاید همسری که در شأن خود بدانید پیدا نکنید.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان این که علم شرافت ذاتی دارد، ابراز داشت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «هرکس گفت من عالم هستم بدانید که جاهل است» کسی که عالم واقعی باشد هیچگاه خودش را در بالا نمی بیند بلکه مطابق روایات هرچه قدر علم و دانش انسان افزوده می‌شود باید بر میزان عبودیت، بندگی، خضوع و خشوع او نیز افزوده شود، به همین جهت است که کسب علم برای دنیا بسیار مذمت شده است./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات