۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۶۳۰۷۱۲

طعم تلخ آدامس جاسوس زیر زبان اقتصاد کشور

طعم تلخ آدامس جاسوس زیر زبان اقتصاد کشور
جیسون رضائیان یکی از شاه‌مهره‌های اصلی ارتباطی میان سازمان سیا و داخل کشور بود ، او تا جایی نزدیک بود که طعم آدامس یکی از بزرگترین مسئولین ارشد کشور را می‌دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حرف‌هایی که امروز درباره بحران‌زایی در فضای اجتماعی کشور زده می‌شود، گویای این نکته و اتفاق است که رصد دقیق دشمن با هدف نقطه‌زنی در حوزه فرهنگی و اقتصادی درست عمل می‌کند و چه مسائلی پیش آمده که شاهد این اتفاقات هستیم؟

جیسون رضائیان یکی از شاه‌مهره‌های اصلی ارتباطی میان سازمان سیا و داخل کشور بود، او تا جایی نزدیک بود که طعم آدامس یکی از بزرگترین مسئولین ارشد کشور را می‌دانست. او دو وظیفه داشت، اول ارائه تحلیل از شرایط اقتصادی ایران برای سازمان سیا و دوم موظف بود تا تحریم‌ها را در مسیر درست وارد ریل کند. او یکی از موفق‌ترین جاسوسان اقتصادی به حساب می‌آمد.

 

طعم تلخ آدامس جاسوس زیر زبان اقتصاد کشور

 

رضائیان وظیفه داشت تا ضربات دشمن در حوزه اقتصادی را بررسی نماید و آمار آن را به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بدهد تا سرانجام اتاق جنگ اقتصادی آمریکا عملیات نقطه‌زنی دقیق‌تری را در ادامه داشته باشند و نهایتا زمین‌بازی و ابتکار عمل را از جمهوری اسلامی بگیرند. البته جیسون مانند دیگر موش‌های جاسوس سرگردان در بدنه اجتماعی کشور، توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و سرانجام او را با طرف آمریکایی مبادله کردند.1

لشکر سایبری برای به هم زدن اقتصاد ایران

از طرف دیگر چند تیم سایبری برای به هم زدن آرامش اقتصادی کشور و نبض بازار فعالیت داشتند، یکی از آنها تیم مثقال بود که به شبکه بهایی-سلطنت طلب متصل می‌شد و تمام تلاش‌شان در سال 96 به هم زدن بازار ارز و طلا از طرفی و ارائه آدرس غلط در تحلیل بازار برای مردم از طرف دیگر بود. هر چند شبکه آنها در ایران از هم پاشید ولی باز به سرعت در ترکیه بازیابی شدند و دوباره به کار خودشان در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها پرداختند.

 

طعم تلخ آدامس جاسوس زیر زبان اقتصاد کشور

 

همچنین شبکه لیبرال داخلی که تلاش می‌کند تا الگوی یونان را مقابل ما بگذارد و با ساختار سازمان برنامه و بودجه به دنبال طرحی باشند تا در مسیر امثال سریع‌القلم‌ها پیش برویم. این تیم با هدایت چنین افرادی هدایت می‌شود، البته این نفوذی‌ها به خاطر ساختار پیچیده‌شان هنوز دستگیر نشدند.

محمود سریع القلم یکی از تئوریسین‌های اقتصادی دولت، معتقد است: در فرآیندهای جهانی شدن، اصل بر اقتصاد و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها بر مسائل اقتصادی متمرکز است. اگر کشور میان‌پایه و در حال توسعه‌ای تصمیم به پیوستن به این فرآیند بگیرد، نباید به دنبال استقلال اقتصادی باشد، بلکه باید اقتصاد خود را با تاروپود اقتصاد جهانی به ویژه اقتصاد غرب پیوند زند.

 

طعم تلخ آدامس جاسوس زیر زبان اقتصاد کشور

 

نفوذی‌ها هیچ وقت ساکت نمی‌نشینند

سیامک نمازی به همراه پدر و برادرش (بابک) به واسطه رانت اطلاعاتی- اقتصادی دوره کارگزاران، به محض بازگشت از آمریکا به کشور، لابی دلالی وسیعی را در کشور به راه انداختند، به نحوی که تقریباً اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های سرمایه گذار نفتی چون استات اویل، BP، شل، OMV؛ شرکت‌های دارویی مهمی مانند گلاکسو اسمیت کلاین، شرینگ، بایر، سانوفی اونتس و فاربو؛ صنایعی همچون کاترپیلار، دایملر کرایسلر، تویوتا، میتسوبیشی، هوندا، رنو، بی ام و؛ صنایع مخابراتی مثل MTN، نوکیا، ودافون، زیمنس؛ صنایع غذایی همچون نستله، صافولا، هوکلند، میگراس، تتراپک و شرکت چندملیتی دخانیات بریتیش امریکن توباکو به واسطه خدمات دلالی آن‌ها به بازار ایران راه یافته‌اند.

 

طعم تلخ آدامس جاسوس زیر زبان اقتصاد کشور

درباره دری اصفهانی جستجو کنید تا به چیزهای جالبی از لوح افتخار و نشان‌هایی که دریافت کرده است، برسید.

در کنار سیامک نمازی، نفوذی مهم دیگری در حوزه بانکی فعالیت داشت و جزء تیم مذاکره کننده در کنار ظریف بود. دری‌ اصفهانی کسی بود که به عنوان مسؤول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در برجام حضور داشت و به جرم جاسوسی بعد از سیامک نمازی دستگیر شد. یکی از مهم‌ترین اهداف ایران از مذاکرات هسته‌ای، برداشته شدن محدودیت‌های بانکی و بازگشت فرآیند معاملات با دلار به روال سابق بود.

 

طعم تلخ آدامس جاسوس زیر زبان اقتصاد کشور

سیامک نمازی و پدرش. گویا پدر سیامک هم یکی از بانفوذترین افراد در دوران پهلوی بوده که بعد از انقلاب نیز نفوذ خود را تا حدودی نگه داشته بود

 

چرا در جنگ اقتصادی هنوز به توفیق دست پیدا نکردیم

در حقیقت آن بخش از برجام که مربوط به تعهدات طرف مقابل در حوزه بانکی و مالی است با مشورت‌ها و اعمال نظرات دری‌اصفهانی نگارش می‌شد. در نتیجه باید گفت که وضع موجود نشان از اندیشه اقتصادی رئیس جمهور دارد که در کتاب «امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران» منتشر شد و این کتاب حاصل جلسات محمدباقر نوبخت، محمد حسین ملایری، محمود سریع القلم و محمد نهاوندیان بود و مطالعه آن چارچوب کلی تفکر مکتب نیاوران را روشن می‌کند.

البته این نکته را باید دید که وقتی رهبر انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی فرمود که در جنگ اقتصادی هم پیروز خواهیم شد، نشان از سختی راه دارد و مشخصا باید دید که دشمن چگونه تا اینجا پیش آمده. اما جای شکرش باقی است که با تلاش سربازان گمنام امام زمان نتوانستند به نتیجه برسند و گام‌های نهایی برای توفیق جریان انقلابی محکم‌تر برداشته خواهد شد و مهمترین نیاز هوشیاری است. /882/ 702/

مهدی کمالی

پاورقی

1- جریان دقیق این موضوع را می‌توانید در سریال گاندو دنبال کنید. این سریال نشان می‌دهد که جاسوسان اقتصادی از چه ترفندی برای نفوذ در بدنه اجتماعی استفاده می‌کنند

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
خیلی ممنون، بحث جدید و به روزی را شروع کردید، لطفا در یادداشت های بعدی به مسئله نفوذ در اقتصاد و مکتب نیاوران بپردازید باتشکر
8
0
محمد حبیبی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
باسلام
منظور از طعم آدامس مسئولین ارشد کشور،طعنم آدامس چه کسی میباشد؟
کاش راجع به طعم آدامس بیشتر و واضح تر توضیح میدادین.
7
0
دانا
Iran, Islamic Republic of
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
بسیار عالی بود. باید گفت که مسئولینی که در بطن کار هستند و متوجه نفوذ نمی‌شوند، بی سواد و ناکارآمد هستند؛ و از طرفی مسئولینی که این موارد را می‌بینند ولی واکنش درستی انجام نمی‌دهند، خائن هستند. اینجا ما هستیم که باید خائن و جاهل را بیابیم و درست انتخاب کنیم.
8
0
حیدر
Iran, Islamic Republic of
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
باسلام
یادداشت با موضوع بسیار خوبی بود و خبرگزاری رسا از این قبیل موضوعات را از خبرنگاران خود مطالبه کند.
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
واقعا یادداشت خوبی بود
خدا قوت
3
0
آدم
Iran, Islamic Republic of
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
محتوا عالی است؛ دست مریزاد. عکس لید هم خوب و به جا است
4
0
حضرت عشق
Iran, Islamic Republic of
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
بسیار عالی؛ لطفا بعضی از مسائل را صرح تر بیان کنید....الله ویاکم
2
0