۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۶۳۰۷۲۹
آیت الله اعرافی خبر داد؛

تصویب 20 سند کلان ناظر به آینده با هدفگیری 1414

تصویب 20 سند کلان ناظر به آینده با هدفگیری 1414
مدیر حوزه های علمیه با اعلام خبر تصویب 20 سند کلان ناظر به سال 1414 حوزه علمیه تقویت شورای پژوهشی را برای فعال سازی و ارتقای همبستگی مراکز حوزوی ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، در هم اندیشی مسئولان و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی که در سالن عارف الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش و هفته وحدت حوزه و دانشگاه، با بیان این که یکایک مراکز فاخر و ارزشمندی که در قم و نهادهای علمی و حوزوی و دانشگاهی انجام می شود مایه افتخار و امتنان همگان است، گفت:‌ مدیریت حوزه های علمیه در امتداد بزرگان حوزه، عظم را جزم کرد تا در برابر مشکلات، فقدان امکانات به طور تقریبا مطلق و انواع مشکلات این مسیر، مقاومت نموده، طرح های کلان آینده حوزه را در حد مقدورات خود تصویر کند.

مدیر حوزه های علمیه به برخی از عناوین طرح های حوزه های علمیه اشاره نمود و یادآور شد: مدیریت حوزه های علمیه، 20 سند کلان و راهبردی،‌ جامع و ناظر به آینده با هدفگیری 1414 نهایی و به تصویب شورای عالی حوزه رسانده که از چشم انداز و منشور و حدود 15 نظام جامع برخودار است.

وی با بیان این که محورهای پژوهشی با هزاران نفر ساعت کار شده و آخرین حلقه آن برنامه 5 ساله مرکب از شاخص های مختلفی است، خاطرنشان کرد: ذیل برنامه 5 ساله و نظامات جامع و اسناد راهبردی کلان، بیش از 200 پروژه و طرح انجام پذیرفته و یا در حال انجام است که 80 پروژه آن بسیار مهم و تحول آفرین است.

آیت الله اعرافی درختواره رشته های حوزوی در 17 حوزه دانشی و افق 20 سال آینده حرکت آموزشی حوزه، حرکت وسیع سرفصل نویسی و منبع یابی و نیز تعیین مراکز برای نقش آفرینی در حرکت بزرگ علمی حوزه را از دیگر اقدامات در این راستا برشمرد.

وی با بیان این که با همه سختی ها و دشواری ها، راه طراحی و مطالعه آن پیموده شده است، اظهار داشت: آمایش حوزه از دیگر محورهایی است که با رویکرد کلان طراحی های گسترده ای را برای آن داشته است.

عضو شورای عالی حوزه ها علمیه افزود: در آمایش از میان 260 کارکرد و رسالت حوزه در 4 محور درون حوزوی مرتبط با نظام و جامعه ایران و بین الملل، 50 کارکرد به عنوان اولویت نخست انتخاب و بالغ بر 40 تفاهم نامه همکاری و توافق عملیاتی تعیین شده است.

وی به آفاق پیش روی حوزه های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: دبیرخانه‌ای برای مجموعه کلان حوزه ای تشکیل شده، آثار و برکاتی داشته است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ارزیابی ما از حوزه ، ارزیابی عالمانه شاخص مند نیست، اظهار داشت: فقدان شاخص های ارزیابی درون زا، اظهار نظرهای مختلفی را به همراه داشته است؛ باید داشته های حوزه را مهم بدانیم.

وی بحث یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: از دو ماه قبل دبیرخانه صدمین سالگرد حوزه تاسیس و طرح های مختلفی از اعلام و شخصیت‌های برجسته حوزه، اقدامات شاخص حوزه در پرتو گذرزمان آماده شده است.

مدیر حوزه های علمیه به اسناد بالادستی حوزه پژوهش و فعالیت مرکز اسناد حوزه اشاره نمود و یادآور شد: برای فعال سازی و ارتقاء همبستکی و همراهی پژوهشی تمام نهادها و مراکز حوزوی نیازمند تقویت شورای پژوهشی حوزه های علمیه هستیم.

وی با بیان این که شورای هماهنگی باید به سمت نقشه جامعی که همه جزائر را به هم پیوند دهد حرکت کند، اظهار داشت: طرح آمایش با منطق خاص مدیریت حوزه ها طراحی شده است، نیاز است تا طرح آمایش با نگاه مراکز پژوهشی در شورای هماهنگی مورد مطالعه قرار گرفته، فراخوانی برای مشارکت همگان داده شود.

استاد حوزه علمیه قم، بر همکاری در طرح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را از دیگر رویکردهای پیش رو برشمرد و یادآور شد: طراحی سامانه تقریر حوزه های علمیه، که عموما ناظر به درس های خارج حوزه های علمیه است، در آینده می تواند به بازار علم حوزه تبدیل شده، به سمت رشته های تخصصی سوق پیدا کند.

وی بر ارائه و اخذ پیشنهادها برای پیوند تحقیقات با نیازهای پژوهشی اشاره نمود و اذعان داشت: طرح هدایت علمی از دیگر موضوعاتی است که در آن بر پرهیز از هدایت دروس سطح عالی و درس های حوزه به سمت برگزاری کلاسیک و دوری از سنت های اصیل حوزوی تأکید می شود.

وی با اشاره به این که 40 مرکز بالغ بر 6 هزار طلبه طرح هدایت علمی را پیگیری می کنند، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته با این که طرح به صورت آزمایشی دنبال شده، تاثیرات خود را در تقویت بنیه آموزشی طلاب ایجاد نموده است.

وی درخت‌واره رشته‌ها و تاسیس رشته‌های جدید در حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: پروژه هوش مصنوعی، اجتهاد و علوم انسانی را از جمله پروژه های مهم مرکز مدیریت حوزه است که قریب بر 100 نفر از دانش پژوهان دانشگاهی رشته هوش مصنوعی به این سمت سوق پیدا کرده‌اند.

وی در بخش پایانی سخنان خود، مسائل بودجه ای حوزه و هدفمندی شهریه ها را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: تلاش نموده ایم، تا اساتید حوزه از بودجه‌های دولتی حوزه هیچ کسبی نداشته، حقوق ایشان تنها به صورت سنتی و از طریق شهریه مراجع عظام تقلید ارائه گردد.

وی به تاسیس دبیرخانه شورای فقه معاصر و فعالیت های آن، اشاره نمود و یادآور شد: در طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی، چند هزار اثر علمی ناظر به حوزه‌های دانشی انقلاب اسلامی ترسیم، تدوین و ارائه شده است.

وی راه اندازی بانک ایده های ساختاری و مدیریتی حوزه را از دیگر پروژه های حوزه های علمیه برشمرد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه ای از نسل سلمان
Iran, Islamic Republic of
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
برای مدیر حوزه ها در راستای اجرا و عملیاتی کردن این اسناد بالادستی آرزوی موفقیت داریم.
0
0