۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۶۳۰۷۶۲

بشار اسد اولویت نخست سوریه را مقابله با تروریست ها اعلام کرد

بشار اسد اولویت نخست سوریه را مقابله با تروریست ها اعلام کرد
رییس جمهوری سوریه تأکید کرد که اولویت نخست این کشور در برخورد با حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه، مقابله با تروریست هاست.

به گزارش خبرگزاری رسا، بشار اسد رییس جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه فونیکس چین، اعلام کرد که  مقابله سوریه با تروریست ها حضور آمریکا را تضعیف و گروه های سوری تحت سیطره آمریکا را متقاعد می کند که با تلاش های دولت سوریه برای آزادسازی تمام مناطق همسو شوند.

رییس جمهوری سوریه خاطر نشان کرد: آمریکا نفت سوریه را سرقت می کند و آن را به ترکیه که با گروهای تروریستی در سرقت و فروش نفت سوریه همدست شده بود، می فروشد بنابر این ترکیه به شکل مستقیم در فروش نفت سرقتی سوریه با همکاری گروه تروریستی "جبهه النصره " و گروه تروریستی داعش در گذشته و اکنون با همکاری آمریکا دخالت دارد.

آمریکا از سال ۱۳۹۴ نزدیک به ۷ هزار نیروی نظامی خود را به صورت  غیرقانونی در مناطق شرقی سوریه از جنوب تا شمال این کشور مستقر کرد و سال گذشته این نیروها را کاهش داد ولی در روزهای اخیر باردیگر برای حفاظت از حوزه های نفتی ۶۰۰ نیرو در اطراف آنها مستقر کرده است.

دولت آمریکا حتی از شرکت های نفتی امریکایی برای سرمایه گذاری در این حوزه ها دعوت کرده است.

پیشتر یک هیات امریکایی به صورت محرمانه با سفر به دمشق خواستار واگذاری امتیاز سرمایه گذاری از سوی سوریه به امریکا در زمینه نفتی در مناطق شرقی سوریه شده بود که این درخواست بشدت از سوی دمشق رد شد.

استقبال از طرح کمربند - جاده چین 

اسد در ادامه با اشاره به طرح کمربند - جاده چین آن را تحولی راهبردی در سطح روابط بین المللی در دنیا دانست و افزود این طرح به جای تلاش برای سلطه، بر پایه مشارکت و منافع مشترک طرح ریزی شده شده است.

وی با استقبال از سرمایه گذاری شرکت های چینی در بازار سوریه افزود: چین کمک هایی در زمینه بازسازی سوریه ارایه کرده و با آزاد سازی بیشتر مناطق از کنترل تروریست ها، مذاکرات با تعدادی شرکت های چینی برای جبران تحریم ها صورت گرفته است.

چین از حامیان سوریه در طول بحران این کشور از اسفند ماه ۱۳۸۹ است و حتی از وتو نیز در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برخی قطعنامه ها در ارتباط با سوریه نیز استفاده کرده است./983/ب

منبع: ایرنا

ارسال نظرات