۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۳۱۰۲۰

دولت آمریکا چگونه با همکاری گوگل از میلیارد‌ها انسان جاسوسی می‌کند؟

دولت آمریکا چگونه با همکاری گوگل از میلیارد‌ها انسان جاسوسی می‌کند؟
دو سازمان دولتی امنیت ملی آمریکا و CIA با استفاده از اندروید و تلفن موبایل به اطلاعات میلیارد‌ها کاربر دسترسی دارند.

به گزارش خبرگزاري رسا، امنیت، یکی از مهم‌ترین کلید‌واژه‌ها در دنیای فناوری امروز است که "ظاهرا" از طرف شرکت‌های مختلف ارائه دهنده محصول یا سرویس‌های مختلف، رعایت می‌شود. مدیران و تولید کنندگان شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های مختلف، تلفن همراه، سیستم عامل‌ها، خطوط اینترنت و بسیاری از اجزای دنیای ارتباطات امروز، به مبحث امنیت تاکید دارند و محصول یا سرویس ارائه شده خود را دارای بالاترین ضریب امنیتی می‌دانند. البته دادن اطمینان به کاربران از طرف شرکت‌های ارائه دهنده محصول یا خدمات طبیعی است، اما در واقعیت اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.

از سال‌ها پیش که تلفن‌های همراه به آرامی راه خود را در بازار و زندگی مردم پیدا کردند، مسئله جاسوسی سرویس‌های امنیتی و دولت‌های مختلف مطرح شده بود. از همان موقع دولت آمریکا به جاسوسی از مردم جهان، دسترسی به اطلاعات خصوصی و دنبال کردن فعالیت‌های روزانه‌شان متهم بود. با گذشت زمان و فاش شدن اطلاعات مختلف که این اتهام را اثبات می‌کرد، بحث جاسوسی دولت آمریکا از مردم جهان رنگ واقعیت به خود گرفت، تا جایی که در اواخر دهه 2000 میلادی، بسیاری از کارشناسان امنیتی صراحتا این مسئله را تائید کردند. با گذشت زمان، کارکنان قبلی سرویس‌های جاسوسی آمریکا نیز به این مسئله اعتراف کرده و تاجایی که حتی شرکت‌هایی مانند گوگل، اپل و فیسبوک، هرگز نتوانستند، عدم جاسوسی از کاربران خود را اثبات کنند.

یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی که در مسئله جاسوسی از طریق تلفن همراه یا پلتفرم‌های دیگر مانند رایانه، شبکه‌های اینترنتی یا دیگر موارد، به جاسوسی از مردم جهان و دسترسی آزاد به اطلاعات خصوصی کاربران متهم است، آژانس امنیت ملی آمریکا یا به اختصار NSA نام دارد. آژانس ملی امنیت آمریکا یک ارگان دولتی محسوب می‌شود که تحت نظر وزارت دفاع این کشور فعالیت می‌کند. وظیفه اصلی این آژانس بررسی تمامی راه‌های ارتباطی و مخابراتی در آمریکا و جهان است. در "ظاهر" این کار برای تامین امنیت و جلوگیری از نفوذ کشور‌های مختلف به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا صورت می‌گیرد، اما در واقع، NSA برای پیشبرد اهداف خود، تاثیرگذاری و جهت دادن به افکار عمومی و سلطنت بر کل جهان، به تمام راه‌های ارتباطی، مخابراتی و خصوصی مردم نفوذ کرده و از اطلاعات آن‌ها استفاده می‌کند. جاسوسی NSA آنقدر واضح است که سایت‌های خبری مختلف در گزارش‌هایی به این موضوع پرداخته‌اند.

آژانس امنیت ملی آمریکا دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

از اصلی‌ترین وظایف NSA می‌توان به تجزیه و تحلیل کلیه خطوط مخابراتی، تمامی سیستم‌عامل‌ها (در انواع پلتفرم‌ها) و موتور‌های جست‌و‌جو اشاره کرد، این آژانس همچنین وظیفه برقراری امنیت شبکه اطلاعات و زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی درخود آمریکا را برعهده دارد.

این سازمان امنیتی و نظامی، اصلی‌ترین مرجع جاسوسی از مردم در سراسر جهان شناخته می‌شود، کارشناسان امنیتی NSA به طور مستقیم با شرکت‌های مختلف حوزه فناوری در ارتباط نیستند، اما ضعف‌های ارتباطی این پلتفرم‌ها را شناسایی کرده و با ساخت نرم افزار‌های جاسوسی غیر قابل ردیابی، اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امنیتی، NSA داده‌های بیش از 90 درصد مردم در جهان را در دست دارد. همچنین 95 درصد از مکالمات روزانه مردم را شنود کرده و اطلاعات 99 درصد مردم آمریکا دسترسی دارد.

در سال 2013، NSA جزئیات مکالمات تلفنی 10 سال آنگلا مرکل، صدر اعظم آمریکا را فاش کرد. طی این اتفاق که با واکنش شدید مردم آلمان همراه بود، مشخص شد که تماس‌های مرکل با سیاسیون مختلف، توسط آژانس امنیت ملی آمریکا شنود می‌شده و به طبع مورد استفاده سران ارشد امنیتی و دولتی آمریکا قرار می‌گرفته است. بعد از این اتفاق، خبر شوکه کننده دیگری منتشر شد که بر اساس آن، آژانس ملی امنیتی آمریکا، مکالمات 35 نفر تراز اولین سیاسی در جهان را نیز شنود کرده و از اطلاعات آن جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کرده است.

این خبر به طور کامل، قدرت نفوذ NSA را مشخص کرد و نکته جالب آن است که هیچ گروهی نتوانست اقدام خاصی بر علیه این جاسوسی‌های انجام شده توسط آمریکا انجام دهد.

پس از این جریانات نشریه آلمانی Spiegel شرح داد که NSA چگونه به داده‌های تلفن‌های همراه دسترسی پیدا می‌کند(تصویر بالا)، در این گزارش نحوه دسترسی NSA به اطلاعات گوشی‌های آیفون، گوشی‌های اندرویدی و بلک‌بری که در آن زمان بسیاری از سیاسیون از جمله مرکل، از گوشی بلک‌بری استفاده می‌کردند، فاش شد. در بخشی از این گزارش آمده (تصویر پایین) که NSA احتمالا می‌توان به هر نوع اطلاعات حساسی در تلفن‌های موبایل دسترسی داشته باشد. این اطلاعات شامل فهرست مخاطبین، ترافیک پیام کوتاه، یادداشت‌ها و اطلاعات موقعیت مکانی کاربران می‌شود.

همکاری گوگل و آژانس امنیت آمریکا

همانطور که اشاره کردیم، NSA تا جایی که بتواند به تلفن‌های همراه و پلتفرم‌های مختلف در سراسر جهان نفوذ کرده و از اطلاعات آن استفاده می‌کند. این در حالی است که هیچ سازمان یا ارگانی مقابل این اقدامات غیرقانونی NSA نمی‌ایستد و این آژانس به راحتی کار خود را ادامه می‌دهد.

اما زمانی که متوجه می‌شویم بزرگ‌ترین شرکت حوزه فناوری با آژانس امنیتی ملی آمریکا همکاری می‌کند، شرایط دگرگون می‌شود. میلیارد‌ها کاربر در جهان از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده می‌کنند. همچنین تقریبا تمامی مردم جهان مخاطب موتور جست‌و‌جو گوگل هستند و به همین واسطه، می‌توان گفت اطلاعات نزدیک به 90 درصد مردم جهان در دستان گوگل است. از این رو گوگل راحت‌ترین راه برای دسترسی به اطلاعات خصوصی مردم خواهد بود و NSA نیز راحت‌ترین راه را برای جاسوسی از مردم انتخاب کرده است.

در سال 2013 که اقدامات غیرقانونی NSA به ترتیب فاش می‌شد، یکی از کارکنان قدیمی گوگل فاش کرد که این شرکت راه نفوذ آژانس امنیت ملی آمریکا به سیستم عامل اندروید را تامین کرده، طبق اطلاعات فاش شده، گوگل در سیستم عامل اندروید برخی کد‌های مورد نیاز NSA را جای داده تا راه ارتباطی این آژانس امنیتی به تلفن هوشمند کاربران تسهیل شود. Gina Scigliano، سخنگوی وقت شرکت گوگل، در پیامی تائید کرد که این شرکت در سیستم عامل اندروید برخی از کد‌های برنامه نویسی NSA را جای داده است. 

سازمان CIA، بازوی دوم جاسوسی آمریکا

سازمان بین‌المللی ویکی‌لیس در سال 2017 از چگونگی جاسوسی اطلاعات مردم سراسر جهان توسط CIA پرده برداشت. بر اساس این اطلاعات، سازمان CIA یا سیا، تحت پروژه والت وی، جزئیات داده‌های رد و بدل شده در شبکه اینترنت، پیام‌رسان‌های مشهور همچون واتساپ و تلگرام، انواع تلفن‌های هوشمند، سیستم عامل‌های موبایلی و رایانه‌ای، تلویزیون‌های هوشمند و دیگر پلتفرم‌ها را در اختیار دارد. از این اطلاعات برای جنگ نرم، تامین داده‌های رئیس جمهور و دیگر دولت‌مردان آمریکا، پیشبرد اهدا این کشور و موارد دیگر استفاده می‌شود.

در گزارش منتشر شده از جاسوسی سازمان سیا به 6 راه ورود و نفوذ اطلاعاتی این سازمان اشاره شده است، این 6 راه نفوذ شامل سیستم‌های امنیت خانگی، تلویزیون‌های هوشمند، دستگاه‌های اندرویدی، محصولات اپل، وای‌فای و ویندوز مایکروسافت می‌شود. با توجه به محبوبیت دستگاه‌ها، سیستم عامل‌ها و راه‌های نفوذ سازمان CIA، تقریبا کل جمعیت زمین برای این سازمان قابل هک و دسترسی اطلاعاتی هستند.

در این گزارش در مورد دستگاه‌های اندرویدی آورده شده که سازمان سیا با ساخت برنامه‌ها و ابزار‌های مختلف مانند اپلیکیشن TideCheck، اطلاعات مورد نیاز گوشی همراه فرد را استخراج می‌کند.

روایت دانشمند ایرانی از نحوه دسترسی آسان اطلاعات کاربران توسط FBI

در صد و پنجاهمین قسمت از برنامه بدون تعارف، پخش شده از شبکه دوم سیما، مصاحبه‌ای با پژوهشگر و دانشمند ایرانی، دکتر مسعود سلیمانی از برترین چهره‌های علمی جهان در زمینه سلول‌های بنیادی ترتیب داده شد، این دانشمند ایرانی که به دعوت خود آمریکایی‌ها برای حضور در همایش علمی به این کشور رفته بود، توسط نیرو پلیس با عنوان تروریست دستگیر شد و مدت زیادی را در زندان سپری کرد، در بخشی از این مصاحبه، دکتر سلیمانی می‌گوید که در هنگام خروج از هواپیما در فرودگاه شیکاگو، چند نیروی پلیس ویژه جلو او را گرفته و مورد بازجویی قرار می‌دهند، در این بین نیرو ویژه پلیس تلفن همراه دکتر سلیمانی را از وی می‌گیرد تا مطمئن شود که ایت تلفن همراه برای خود دکتر است، پلیس با ورود به بخش تنظیمات، تصویر کد ID گوشی را برای گروهی می‌فرستند و پس از مدتی، اعلام می‌شود که گوشی طی چند روز گذشته همراه دکتر سلیمانی نبوده و در واقع تلفن همراه او نیست.

جدا از ادامه این ماجرا تاسف برانگیز، این اتفاق ساده نشان می‌دهد که نیرو‌های اطلاعاتی آمریکا چقدر آسان می‌توانند به اطلاعات خصوصی کاربران و موقعیت مکانی آن‌ها دسترسی داشته باشند. به احتمالا فراوان تمامی فعالیت‌های یک گوشی هوشمند درون فایل‌هایی در سرور‌های سازمان‌های دولتی/جاسوسی آمریکا ذخیره شده تا همواره، اطلاعات مربوط به آن گوشی در بازه زمانی مورد نظر، دردسترس باشد.

آمریکا جاسوسی از مردم را حق خود می‌داند

همه این اتفاقات و جاسوسی‌های دولت آمریکا از سیستم‌های فناوری در دسترس مردم، در حالی است که این کشور، جاسوسی را حق خود می‌داند. همانطور که همیشه با نوع حکومت و استدلال دولت‌مردان آمریکایی از ورود به هر مسئله‌ای در هر منطقه‌ای و دخالت در هر اموری در جهان مشخص است، این کشور خود را مالک جهان می‌داند و با استفاده از تمامی ابزار‌های لازم جهت حکومت بر ملک خود استفاده می‌کند. دولت آمریکا اعتقاد دارند که آن‌ها با تحلیل و بررسی اطلاعات روزانه مردم، به علایق جهت فکری، مشغله‌های روزانه و دیگر موارد دست می‌یابند و بر همین اساس، اهدا خود را پیش می‌برند. تصویر بالا سرتیتر یکی از سایت‌های فناوری در مورد خودکامگی آمریکا در جاسوسی از مردم مشخص است.

از طرفی جاسوسی از رهبران جهان، افراد سیاسی، دانشمندان و محققان موجب می‌شود تا روند پیشرفت، توسعه و راهکار‌های هر کشور با خبر شده و بر همان اساس، واکنش مناسب نشان دهد.

حال در این آشفته بازار، استفاده هر روزه مردم و به‌ویژه دولت‌مردان از همین ابزار‌های جاسوسی، به آمریکا در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند./1360//101/خ

ارسال نظرات