۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۳۱۰۴۱
آیت الله ری‌شهری:

دولت پژوهش و پژوهشگران را حمایت کند

دولت پژوهش و پژوهشگران را حمایت کند
رییس مؤسسه دارالحدیث ضمن انتقاد به دولت و مجلس نسبت به قطع بودجه مراکز علمی و فرهنگی، گفت: این درحالی است که این مراکز در تولید علوم انسانی اسلامی فعال هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث پیش از ظهر امروز با حضور جمع زیادی از اساتید، علما، پژوهشگران و دانشجویان این دانشگاه در سالن همایش های مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

آیت الله محمد محمدی ری‌شهری رییس مؤسسه دارالحدیث در این مراسم دانشگاه قرآن و حدیث را نماد بیرونی و واقعی وحدت حوزه و دانشگاه دانست و گفت: ما به عنوان مرکزی که هم رنگ حوزوی و هم دانشگاهی دارد توانسته ایم این شعار واقعی را تجلی ببخشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر آموزش پژوهش محور به عنوان رکن اصلی در تولید علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: ما در این بخش با آسیب هایی مواجه هستیم که یکی از آنها عدم توجه به نیاز سنجی در عرصه پژوهش است.

آیت الله ری‌شهری با بیان این که پژوهش در عرصه دین به دنیای انسان هم کمک می‌کند، گفت: آسیب دیگری که متأسفانه ما هم گرفتار آن هستیم عدم پشتیبانی مالی دولت از پژوهش، پژوهشگر و پژوهشگاه ها است.

وی خطاب به دولت و نمایندگان مجلس تأکید کرد: آیا علوم انسانی در دانشگاه های ما نباید دانش بنیان شود؟ آیا علوم انسانی نباید متکی بر مبانی اسلامی شود؟ پس چرا کمک قابل توجهی در این زمینه صورت نمی گیرد؟ چرا مرکزی همچون دارالحدیث که در زمینه تدوین متون آموزشی برای دانشگاه ها خوش درخشیده بودجه ای بسیار کم داشته و همان هم قطع شده است؟

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه ابراز داشت: هدف ما از تأسیس این مرکز یکی طراحی علوم انسانی بر مبنای قرآن و سنت است؛ ولی هیچگونه کمکی به ما صورت نمی گیرد و همین مقدار اندکی که در گذشته می‌ دادند را نیز قطع کرده اند و آن را به جاهای دیگر اختصاص داده اند.

تولیت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تأکید بر این که برخی از مراکز پژوهشی با وجود گرفتن بودجه کار خاصی انجام نمی دهند، گفت: باید نمایندگان مجلس بازدهی مراکز آموزشی و پژوهشی را ببینند و بعد اگر دیدند یک مرکزی خاصیتی ندارد بودجه آن را قطع کنند.

وی اضافه کرد: حوزه در فقه و اصول حرف اول را می‌ زند ولی در زمینه های دیگر کمتر وارد شده است، آیا علوم انسانی اسلامی را نباید حوزه درست کند؟ حوزه در این زمینه کار می‌ کند ولی هیچ حمایتی از این گونه مراکز پژوهشی صورت نمی گیرد.

آیت الله محمدی ری‌شهری عنوان کرد: ما نباید از مسیر اصلی خودمان که گسترش معارف اهل بیت(ع) است جدا بشویم و به دنبال کارهایی برویم که نیاز جامعه در آن نیست و جزء مسائل جنبی محسوب می‌ شود، بنابراین نباید در مسیر اهل بیت(ع) و قرآن انحرافی ایجاد شود./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات