۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۶۳۱۰۶۷
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

هدف المصطفی مرجعیت علمی در علوم انسانی اسلامی و زبان و فرهنگ است

هدف المصطفی مرجعیت علمی در علوم انسانی اسلامی و زبان و فرهنگ است
رییس جامعه المصطفی با بیان این که برنامه اصلی المصطفی مرجعیت علمی در علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ است، گفت: حرکت در این مسیر تنها با آموزش پژوهش محور ممکن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاسیه اساتید، مدیران و دبیران پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه امروز در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه در این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش و ایام وحدت حوزه و دانشگاه به همه تلاش گران این عرصه اظهار داشت: امروز المصطفی در دنیا بحمدلله یک نام شناخته شده است، ما راه قابل قبولی را تا به امروز طی کرده ایم گرچه برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید گام های بلندتری برداشته شود.

وی با بیان این که جایگاه امروز المصطفی برجسته است، افزود: این مسأله نتیجه و حاصل زحمات همه عزیزانی بوده که طی این سال ها در این مجموعه خدمت کرده اند به ویژه محصول زحمت و تلاش شما اساتید و مدیران و اعضای محترم گروه های علمی و البته مدیران و کارگزارانی بوده که در برنامه ریزی ها مشارکت داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد: المصطفی امروز عضو اتحادیه های مهم علمی و دانشگاهی جهان هست که از جمله آنها می‌توان به اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام، اتحادیه دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه و اتحادیه رؤسای دانشگاه های جهان اشاره کرد.

وی با تأکید بر این که یک مرکز علمی با منابع انسانی و آثار و محصولاتش ارزیابی و شناخته می‌شود، گفت: پژوهش مهمترین بخش یک نهاد علمی محسوب می‌شود و تا به امروز بیش از سه هزار کتاب توسط المصطفی به زبان های مختلف بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده به بیش از 25 زبان ارائه شده که یک خدمت بزرگ علمی محسوب می‌شود.

رییس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: عمده کار توسط مدیران و برنامه ریزان مدیران علمی و اساتید ارجمند این گروه ها شکل گرفته است، الحمدلله در سال های اخیر به ویژه در دو دهه اخیر آموزش های المصطفی به سمت آموزش های پژوهش محور حرکت کرده و دوستان عزیزی که سابقه آموزش المصطفی و اسلاف آن از جمله مرکز جهانی علوم انسانی را به یاد دارند می‌دانند تحقیق نگاری و پایان نامه و رساله نویسی یک موضوع مغفول و ناشناخته بود.

وی ابراز داشت: طی همین سال ها و با شکل گیری گروه های علمی، نظام آموزشی پژوهش محور در المصطفی شکل گرفت گرچه در همین زمینه هم اشکالاتی دیده می‌شود؛ در کیفیت رساله نگاری، کاربردی بودن موضوعات، مسأله محور بودن و دیگر مسائل هنوز ضعف هایی داریم ولی راهی است که شروع شده و هرکاری به طور طبیعی مسیر رشدی را طی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به حرکت المصطفی به سمت آموزش های پژوهش محور، گفت: اگر قرار باشد که پژوهش در یک مرکز علمی نهادینه شود باید در متن آموزش آن مرکز علمی حضور داشته باشد که نتیجه این آموزش های جدید تربیت یک نسلی است که از این قابلیت های علمی و پژوهشی برخوردار هستند.

وی افزود: هفته گذشته همراه برخی از دوستان گرامی به افغانستان رفتیم و دانشگاه المصطفی در کابل و مراکز وابسته را از نزدیک دیدیم؛ رکن اصلی مراکز آموزش عالی بخش خصوصی افغانستان را دانش پژوهان المصطفی تشکیل می دهند که در این نظام علمی تربیت یافته اند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد: البته ما برای حوزه سنتی باید برنامه داشته باشیم و آن فرصت مهم را هم نباید نادیده بگیریم، از این رو ما باید به دنبال تأمین نیروهای علمی حوزه های سنتی هم باشیم که کارهایی هم در این زمینه انجام شده است.

وی با تأکید بر این که تحصیل کرده های نظام آموزش سنتی تا این اندازه توانایی انجام مسؤولیت های مهم را ندارند، گفت: المصطفی آثار خود را به تدریج در محصولات و تربیت نیروهای انسانی انجام داده است و کار اصلی در این عرصه به عهده مدیران گروه ها و دبیران پژوهشی است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: ما به عنوان المصطفی سه حوزه بزرگ دانشی را برای خودمان تعریف کرده ایم؛ قلمرو اول علوم انسانی با همه عرض و طول آن است، قلمرو دوم حوزه علوم اسلامی اعم از فقه و اصول و قرآن و حدیث و کلام و فلسفه است و قلمرو سوم نیز فرهنگ و زبان است؛ ما در این سه حوزه اساسی فعالیت می کنیم و به دلائلی وارد به عرصه های دیگر از جمله علوم پایه، فنی و مهندسی و پزشکی و پیراپزشکی نشده ایم گرچه مراکزی از جمله الازهر به این حوزه ها نیز ورود کرده اند.

وی ابراز داشت: انتظار می رود المصطفی در این سه حوزه از نوعی مرجعیت، شناخته شدگی و پذیرفته شدگی در سطح جهانی برخوردار باشد؛ در سال های اخیر مکررا مرجعیت علمی المصطفی در حوزه های دانشی که در آن ورود دارد، مطرح است./1330/ج

ارسال نظرات