۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۳۱۱۴۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ما اصلاح‌طلبان باید بپذیریم که مقصر بودیم

ما اصلاح‌طلبان باید بپذیریم که مقصر بودیم
«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«امروز که ناکامي‌هايي در دولت و فراکسيون اميد به‌وجود آمده، نمي‌توانيم از زير بار مسئوليت شانه خالي کنيم و مسئوليت نپذيريم. بايد بپذيريم که ما اصلاح‌طلبان در انتخاب روحاني و فراکسيون اميد نقش داشتيم».

به گزارش خبرگزاري رسا، «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«امروز که ناکامي‌هايي در دولت و فراکسيون اميد به‌وجود آمده، نمي‌توانيم از زير بار مسئوليت شانه خالي کنيم و مسئوليت نپذيريم. بايد بپذيريم که ما اصلاح‌طلبان در انتخاب روحاني و فراکسيون اميد نقش داشتيم».

زیباکلام در ادامه نوشت:«به جاي استعفا که در حقيقت شانه خالي کردن از زير بار مسئوليت‌مان است، بايد بپذيريم که ما مقصر بوديم و نبايد از زير بار مسئوليت و تقصيري که داشته‌ايم شانه خالي کنيم، بلکه سعي کنيم به مشکلات بپردازيم».

فعالین مدعی اصلاحات در روزهای اخیر با مطرح کردن مسئله استیضاح روحانی در پی آن بودند تا ضمن شانه خالی کردن از مسئولیت وضع موجود، رئیس‌جمهور را به سمت رفتار‌های رادیکال و خودزنی سیاسی سوق داده و در ادامه فضای کشور را ملتهب کنند.

این در حالی است که طیف مدعی اصلاحات بانی اصلی وضع موجود است. افکارعمومی فاصله‌گذاری مدعیان اصلاحات با دولت را نپذیرفته و از فعالین این طیف گزارش عملکرد می‌خواهد.

گاف عجیب درباره ماجرای استعفا‌!

روزنامه ابتکار در یادداشتی با عنوان «ماموریت توکیو و شایعه استعفا» در گافی عجیب منشأ و منبع شایعه استعفای روحانی را به جریان رقیب نسبت داد و نوشت: «انتشار شایعه استعفای رئیس‏جمهوری از مقام خود آن‌هم در آستانه سفر به توکیو نمی‌تواند بیرون از دایره تنگ‌نظری‌های ناشی از رقابت‌های کشدار و ملال‌آور جریان‌های رقیب باشد. در واقع انتشار این خبر و تکذیب‌های پس از آن، تنها به تلاش برای کاستن و یا شکستن اعتبار «حسن روحانی» در آستانه یکی از مهم‏ترین سفرهای خارجی او قابل تفسیر است.

اگرچه شایعه استعفای روحانی هنگامی باور‏پذیرتر نموده است که وزیرانش یک به یک در خطر استیضاح مجلس قرار دارند؛ تریبون‌های عمومی به تخریب وجهه او و دولتش از هیچ اتهامی فروگذار نیستند؛ خط و نشان‌های رقیبان سیاسی در توالی هفته‌های نزدیک به برگزاری انتخابات مجلس پر‏رنگ و پر‏صدا‌تر از گذشته شده؛ بیشترین آسیب اعتباری ناشی از ناآرامی‌های اخیر متوجه دولت و تدابیر آن در وضع ناهنجار اقتصادی است.

سرانجام اینکه برخی گسل‌ها میان اعضای دولت و نیز متحدان اصلاح‏طلب او فعال شده‌، اما اعلام رسمی شایعه استعفاء آن هم در این هنگام، معنا و مفهوم ویژه دارد. ماهیت دیدار رئیس‏جمهوری با نخست‏وزیر ژاپن و گفت‌وگو‌هایی که بنا بر گزارش منابع خبری ژاپن به پیشنهاد «حسن روحانی» انجام می‌شود، چرایی انتشار این شایعه را روشن می‌کند... تلاش برای تقلیل اعتبار رئیس‏جمهوری در آستانه سفر به ژاپن، نه‏تنها منافع نظام سیاسی را تامین نمی‌کند؛ بلکه دیر یا زود رقیبان او را نیز دچار آسیب خواهد کرد. با این حال به نظر می‌رسد رئیس‏جمهور روحانی در توکیو، آخرین تیر‌های در ترکش خود را برای سامان‏بخشی به اوضاع در کمان گذاشته است. او همچنان دیپلماسی را تنها چاره کار می‌داند. ارزیابی نتیجه این ماموریت به‏‏زودی ممکن می‌شود.»

چنین ادعایی از سوی این روزنامه اصلاح‌طلب در حالی مطرح می‌شود که «ایده انتخابات زودرس» و یا «استعفای حسن روحانی» مباحثی هستند که در روز‌های اخیر از سوی عباس عبدی تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح شده و واکنش‌های فراوانی در پی داشته است. وی چندی پیش در یادداشتی در روزنامه اعتماد با‌ اشاره به بالا گرفتن سطح تنش‌های سیاسی در کشور به بررسی راهکار‌های خروج از این وضعیت پرداخت و نهایتا به این نتیجه رسید راه درست برای خروج از بحران موجود برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری است.

نکته قابل تامل اینکه جریان رقیب یا همان جریانی که این روزنامه زنجیره‌ای شایعه استعفای روحانی را به آنها نسبت داد، در گزارش‌ها و یادداشت‌های متعدد با طرح چنین موضوعاتی مخالفت کرده و آن را در شرایط فعلی به صلاح کشور ندانسته‌اند.

مذاکره با ترامپ،نسخه روزنامه اصلاح‌طلب برای درمان تورم و بیکاری!

روزنامه زنجیره‌ای شرق روز گذشته در یادداشتی با ‌اشاره به سفر رئیس‌جمهور به ژاپن و دیدار وی با نخست‌وزیر این کشور نوشت: «با توجه به پاسخ قاطعی که آقای شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در دیدار ظاهرا میانجیگرانه‌اش به تهران دریافت کرد و با دلسردی بازگشت، این پرسش مطرح می‌شود که دکتر روحانی، آن‌هم پس از وقایع آبان ایران که به سرمایه اجتماعی و سیاسی او نیز آسیب رساند، با چه هدف و به چه امیدی به ژاپن می‌رود؟ آیا نشان از ابراز تمایل یا امیدی به ازسرگیری اقدامات میانجیگرانه شینزو آبه دارد. تنها امید این است که رئیس‌جمهور با کسب اختیارات ویژه مأموریتی امیدبخش داشته باشد؛ زیرا اوضاع‌ و احوال ملتهب کنونی و جو نومیدانه ناشی از تورم و بیکاری، اقدامی درمانی را برای پیشگیری از شرایط بدتر تجویز می‌کند».

گفتنی است در جریان مذاکرات هسته‌ای مدعیان اصلاحات با تبلیغات گسترده اینگونه القاء کردند که اگر با آمریکا مذاکره کرده و به توافق برسیم، همه مشکلات کشور از جمله بیکاری، تورم، رکود، مسکن و حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع می‌شود. اما پس از امضای برجام و توافق با کشورهای 5+1 و از جمله با آمریکا ، مردم شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت دلار، مسکن، خودرو، سکه، لوازم خانگی، گوشت قرمز و... بودند و به استناد گزارش نهادهای رسمی، سرمایه‌گذاری خارجی کاهش یافته و در مقابل شاهد فرار سرمایه از کشور بودیم.

بر همین اساس بود که روحانی پارسال گفت مذاکره دوباره با آمریکا که می‌گوید توافق موجود اجرا نشود، دیوانگی است. اکنون چه اتفاقی افتاده که مدعیان اصلاحات می‌خواهند همان دیوانگی را سوژه دوقطبی کردن جامعه کند؟! این طیف می‌دانند چه گرفتاری بزرگی درست کرده‌اند: دست دولت را کارنامه تهی کرده‌اند و همین، محبوبیت روحانی را زیر ده درصد رسانده است. بنابراین به قمار آخر بر سر موجودیت خود وسوسه کنند./1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات