۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۶۳۱۱۸۵

هراس سعودی‌ها از نشست مالزی

هراس سعودی‌ها از نشست مالزی
نشست مالزی که با حضور ایران، ترکیه و قطر در حال برگزاری است، ترس سعودی‌ها را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، رهبران و نمایندگان بیش از ۲۰ کشور اسلامی برای شرکت در نشست سران کشورهای اسلامی در مالزی حضور یافته‌اند. نشستی که با عدم حضور دولت سعودی و عقب‌نشینی «عمران خان» در لحظات آخر برای سفر به کوالالامپور، برگزار می‌شود.

در اجلاس مالزی «رجیب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه، «حسن روحانی» رییس‌جمهور ایران و «تمیم بن حمد» امیر قطر حضور دارند و قرار است در خصوص مسائل دنیای اسلام از جمله مسأله فلسطین، سوریه، یمن، مبارزه با تروریسم و اوضاع مسلمانان میانمار و استان سین کیانگ چین، بحث و گفت‌و‌گو شود.

اما عدم حضور «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در این نشست در حالیکه که او از طراحان این اجلاس بود، توجهات را به خود جلب کرده است. به خصوص اینکه تصمیم به عدم حضور در مالزی پس از آن صورت گرفت که عمران خان در ریاض با مسئولان سعودی دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.

چند تن از مسؤولان پاکستانی که خواستار عدم افشای نامشان شده‌اند، گفته‌اند که فشار‌های دولت سعودی باعث شد تا عمران خان در اجلاس مالزی شرکت نکند.

دولت سعودی نیز در پاسخ به عدم حضور خود، گفته است که نشست مالزی محل مناسبی برای طرح مسایل مورد اهتمام ۱.۷۵ میلیارد مسلمان نیست.

اما تحلیلگران معتقدند که عربستان سعودی از اینکه در نشست مالزی که با حضور ایران، ترکیه و قطر برگزار می‌شود در عزلت قرار گیرد، هراس داشت.

منابع سعودی گفته‌اند که دولت ریاض دعوت حضور در مالزی را دریافت کرده اما گفته است که فقط در صورتی در این نشست شرکت می‌کند که تحت نظر سازمان همکاری اسلامی برگزار شود./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات