۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۶۳۱۲۲۶
آیت الله نعیم آبادی:

دین خارج از چارچوب فقه و فقاهت اسلام آمریکایی است

دین خارج از چارچوب فقه و فقاهت اسلام آمریکایی است
آیت الله نعیم آبادی گفت: دین اگر از حیطه و چارچوب فقه و فقاهت خارج شود دیگر اسلام حقیقی نیست، بلکه اسلام لائیک و اسلام آمریکایی و انگلیسی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی بعدازظهر امروز در جمع پژوهشگران و مؤلفان حوزوی و دانشگاهی استان سمنان ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و یاد شهید بزرگوار آیت الله مفتح، اظهار داشت: جهل برخی جریان‌ها در حوزه و دانشگاه نسبت به جایگاه یکدیگر در اندیشه انسانی سبب تضاد می‌شود در حالی که بین نور و نور در ماهیت، تضادی وجود ندارد.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان با تمجید از توجه این جشنواره به فقه اسلامی، خاطرنشان کرد: فقه شیعی از زمان امامت پربرکت امام باقر (ع) جانی دوباره گرفت، بی تردید اگر امروز ما به نماز و روزه و احکام و ارزش‌های اسلامی مقید هستیم از برکت وجود فقها است، حتی در عصر حاضر به طور مثال ۳۰ میلیون شیعه در ترکیه وجود دارد که موسوم به علوی‌ها هستند، عاشق اهل بیت (ع) هستند، اما در عمل از احکام اسلامی و شیعی بی بهره اند.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در برخی اعصار گذشته عدم توجه به فقاهت و لزوم تقلید بسیاری از شیعیان را گرفتار خرافه‌ها و بدعت‌های بسیاری کرده بود، تصریح کرد: این سوال مهم مطرح است که اگر حوزه‌های علمیه و فقها نباشند آیا دین مدافعی دارد؟ نباید اجازه دهیم این سنگر شکسته شود، البته منکر این نیستیم که در قشر حوزوی نیز علف‌های هرزی وجود دارد، اما فقه یعنی دین خدا و فق‌ها و علما نگهبانان راستین اسلام ناب محمدی هستند.

آیت الله نعیم آبادی با اشاره به قدمت بیش از ۳۳۰ ساله حوزه علمیه دامغان مانند مدارس علمیه طزره، فتحعلی بیک و مطلب خان اضافه کرد: بدون تردید اگر فقها و مراجع معظم تقلید در طول دوران غیبت نبودند امروز از اسلام ناب محمدی چیزی باقی نمانده بود و اسلام قذافی، اسلام لائیک، اسلام رضاخانی و در یک جمله اسلام آمریکایی و انگلیسی مانده بود.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه دین اگر از حیطه و چارچوب فقه و فقاهت خارج شود دیگر اسلام نیست، خاطرنشان کرد: اگر جوانان ما درک کنند که اسلام منهای فقاهت، اسلام نیست دیگر خود را جدا و مقابل حوزه و روحانیت نمی‌دانند.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه اگر فق‌ها نبودند زحمات انبیاء و اوصیاء الهی از بین می‌رفت، گفت: کتاب "کافی" فقیه عالیقدر شیخ کلینی (ره) ثمره ۲۰ سال عمر بابرکت اوست در زمانی که هیچ یک از وسایل ارتباطی عصر ما وجود نداشت، کتاب ارزشمند "من لا یحضره الفقیه" حاصل عمر شیخ صدوق است، و فقیه بزرگ شیعه شیخ طوسی برای تألیف آثار ارزشمندی مانند "تهذیب الاحکام و الاستبصار" عمری را صرف کردند؛ فق‌ها و علمای بزرگ شیعه عمر خود را به مجاهدت علمی، اخلاقی و عملی در راه حفظ دین خدا صرف نمودند؛ همه بابد ادامه دهنده راه آنان باشیم./۹۷۷/پ310/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات