۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۳۱۳۵۴

قیمت گذاری سلیقه ای در بازار خودرو

قیمت گذاری سلیقه ای در بازار خودرو
همزمان با کاهش نوسانات نرخ ارز و تخلیه هیجانات ناشی از تغییر قیمت بنزین، بازار خودرو در هفته گذشته روند نسبتا با ثباتی را پشت سر گذاشت و بخشی از حباب قیمتی در آن تخلیه شد. فعالان بازار پیش بینی می‌کنند که این روند در هفته جاری نیز تداوم یابد و از حباب قیمت‌ها کاسته شود.

به گزارش خبرگزاري رسا، همزمان با کاهش نوسانات نرخ ارز و تخلیه هیجانات ناشی از تغییر قیمت بنزین، بازار خودرو در هفته گذشته روند نسبتا با ثباتی را پشت سر گذاشت و بخشی از حباب قیمتی در آن تخلیه شد. فعالان بازار پیش بینی می‌کنند که این روند در هفته جاری نیز تداوم یابد و از حباب قیمت‌ها کاسته شود. با این وجود با توجه به نزدیک شدن به ماه های پایانی سال و افزایش تقاضا، آنچه در بازار این روزهای خودرو جالب توجه است قیمت گذاری سلیقه ای در آن به خصوص در خودروهایی است که امکان تولید ندارند. بسیاری از کارشناسان خودرویی معتقدند تا تولید به وضعیت مناسبی نرسد بازار در وضعیت فعلی خواهد ماند.

در حال حاضر مهمترین مشکل زنجیره خودروسازی کمبود نقدینگی اعلام شده است. این موضوع سبب کاهش تولید خودرو و به طبع آن کاهش عرضه و افزایش قیمت ها شده است.  بر این اساس با توجه به افزایش تقاضا در ماه های پایانی سال، برای حل مشکل کمبود نقدینگی در شرکت‌های قطعه ساز تصمیمات جدیدی اتخاذ شده است.

بنا بر تصمیمات کمیته متشکل از مجلس، وزارت صمت، معاون بانک مرکزی، مدیران عامل شرکت‌های خودروساز، انجمن قطعه سازان و مدیران عامل بانک‌های مهم کشور، بانک‌ها مکلف شدند ظرف چند روز آینده برای اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های قطعه ساز تصمیم گیری کنند. هر چند سیستم بانکی کشور چندان مایل به تزریق نقدینگی به خودروسازان نیست اما طی دوهفته گذشته اخباری مبنی بر افزایش سقف اعتباری خودروسازان و همچنین انتشار اوراق توسط ایران خودرو و سایپا جهت تامین نقدینگی قطعه‌سازان به گوش خورد. بنابراین چنانچه تامین نقدینگی از این دو محل برای خودروسازان تا پایان سال فراهم شود، این اتفاق می‌تواند، ترمز افزایش قیمت خودرو را در ماه‌های پیش رو بکشد.

در کنار این مساله به‌طور سنتی خودروسازان در نیمه دوم سال به دلیل کم شدن تعداد روزهای تعطیلی از روند تولید مناسب‌تری برخوردار هستند. چنانچه این روند در سال جاری نیز تداوم یابد، افزایش تولید در مدت باقی مانده تا پایان سال به نزدیک شدن بازار به ثبات قیمتی کمک خواهد کرد.

همچنین خودروسازان می‌توانند در ماه‌های پایانی سال با تعریف طرح‌های جدید فروش به تخلیه تقاضا از بازار کمک کنند. تعریف طرح‌های فروش جذاب، می‌تواند به طرف تقاضا جهت دهد و از این مسیر بخشی از تقاضای اضافه را از بازار خارج کند. خروج بخشی از تقاضا نیز سبب ایجاد ثبات قیمتی در بازار خواهد شد.

از آنجا که بخشی از این اتفاقات قابل پیش‌بینی است، چنانچه دولت پیش از بروز اتفاق، بتواند تبعات آن را به کمترین حد ممکن برساند، از این طریق می‌تواند جلوی افزایش قیمت را گرفته و ثبات را میهمان بازار خودرو کند. با توجه به عوامل یاد شده، مشاهده می‌کنیم که نقش دولت در کنترل قیمت‌ها و بازگرداندن ثبات به بازار پررنگ تر از نقش دلالان است. در واقع دلالان از خلا مدیریتی دولت در این بخش استفاده می‌کنند.

آخرین قیمت ها در بازار خودرو

در حال‌حاضر پراید ۱۱۱ به‌عنوان گران‌ترین محصول این خانواده با قیمت ۵۳ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. دیگر محصول این خانواده یعنی پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۴۹ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه می‌شود. قیمت تیبا صندوقدار و تیبا ۲ نیز در بازار طی هفته گذشته به ترتیب ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۶۳میلیون تومان بود.  همچنین کوئیک با گیربکس اتومات که هم اکنون در بازار نایاب است با قیمت ۱۰۸ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار دارد.

محصولات رنو نیز با توجه به توقف تحویل، از روند معمول قیمت گذاری در بازار تبعیت نمی کنند و دارندگان این محصولات دست بالا را در تعیین قیمت دارند. گزارش ها نشان می دهد قیمت ساندرو اتومات معمولی این روزها در بازه ۲۱۰ تا ۲۱۵ میلیون تومانی در نوسان است. قیمت ساندرو استپ وی اتومات نیز در بازه ۲۲۲ تا ۲۲۷ میلیون تومانی قرار دارد. سراتو نیز با قیمت ۳۲۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول با قیمت ۹۱ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. این خودرو هفته سوم آذرماه تا ۹۶ میلیون تومان نیز خرید و فروش شده بود. تیپ ۵ فول همین خودرو نیز در ازای دریافت ۱۱۰ میلیون تومانی از سوی فروشندگان به متقاضیان تحویل داده می‌شود. قیمت ۲۰۶ صندوقدار نیز با قیمت تیپ ۵ آن برابری می‌کند.

سمند EF۷ نیز در مدل بنزین‌سوز قیمتی معادل ۹۷ میلیون تومان در بازار دارد. چنانچه متقاضی بخواهد همین محصول را به‌صورت دوگانه‌سوز خریداری کند باید رقمی معادل ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت کند. فعالان بازار دلیل این فاصله قیمتی را جو روانی حاصل از افزایش بهای بنزین و همچنین سهمیه‌بندی آن می‌دانند. از بازار دنا پلاس و دنا معمولی نیز خبر می‌رسد که دنا پلاس با قیمت ۱۶۳ میلیون تومان در بازار حضور دارد و دنا معمولی نیز ۱۲۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت‌گذاری شده است. متقاضیان رانا این روزها باید برای خریداری این خودرو ۹۱ میلیون تومان پرداخت کنند. پژو ۴۰۵ مدل SLX در بازار ۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است. /1360//101/خ

منبع: حمایت
ارسال نظرات