۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۳۱۳۶۰

سیل در جنوب غرب، وزیر در شمال شرق!

سیل در جنوب غرب، وزیر در شمال شرق!
سال گذشته سفر خارجی استاندار گلستان در اوج بحران باعث شد معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در استان خبر عزل سیدمناف هاشمی را علنی و برای استانداری سرپرست تعیین کند.
به گزارش خبرگزاري رسا، حالا ماجرا طور دیگری تکرار شده است: خوزستان درگیر بحران است و آب و فاضلاب در خانه‌های مردم خواب و راحتی را از همه گرفته است. وزیر کشور، اما در منتهی‌الیه شمال‌شرق کشور برای خوزستان نسخه می‌پیچد و بحران را از هزار و اندی کیلومتر آن طرف‌تر مدیریت می‌کند. گویا آقای وزیر حتی حاضر نشده‌اند اندکی از مصائب خوزستان را خودشان از نزدیک درک کنند و به چشم ببینند و در بجنورد برای اهواز سخنرانی کرده اند!

باز باران، باز سیل و بحران برای خوزستان! اهواز پنج روز پس از باران همچنان در آب شناور است و کوت عبدالله و کوی علوی تا زانو در آب و فاضلاب فرو رفته‌اند. اهالی خوزستان که تا چندی پیش نگران خشکسالی بودند و گرد و غبار بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت‌ها زندگی‌شان را مختل کرده بود، حالا با هجمه آب و فاضلاب درگیرند. بیش از هزار منطقه در اهواز شاهد فاضلاب پس‌زده و نزدیک به ۴ هزار خانواده اهوازی زندگی‌شان در آب و فاضلاب شناور است. قطع برق بیمارستان امام‌خمینی اهواز و مرگ چهار بیمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان و آوارگی ۳۲۰ خانوار استقرار در چادر‌های اضطراری هلال‌احمر بخشی از وضعیتی است که مردم صبور سرزمین مقاومت ایران در آن گرفتار شده‌اند. اوضاع آنچنان بحرانی است که رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به وضعیت مردم اهواز دستور ویژه صادر کرده‌اند.
 
حتی اگر ریزگرد‌ها راه نفس کشیدن را بر خوزستانی‌ها ببندند، اما در ماه‌های اخیر خوزستانی‌ها آنچنان از آب و فاضلاب مصیبت کشیده‌اند که «باز باران» برایشان حکایت رنج سیل‌زدگی و آوارگی است. فروردین امسال بود که بارش باران به سیلاب تبدیل شد و بخش‌های مختلف کشورمان را درگیر خود کرد. در این میان استان‌های خوزستان، فارس، گلستان، لرستان و سیستان و بلوچستان بیش از سایر نقاط کشور از سیل فروردین ماه متأثر شدند و آسیب دیدند. حالا هنوز خسارت‌های باران‌های بهاری و سیل فروردین جبران نشده که باران‌های پاییزی و سیل پاییزه خوزستان را در خود غرق کرده و مردم صبور دیار مقاومت یک بار دیگر باید در برابر لشکر آب و باران و صد البته فاضلاب ناشی از فقدان مدیریت شهری، صبورانه ایستادگی کنند.

درس نگرفتن از سیل فروردین

۲۵ آذرماه بود که دل آسمان خوزستان گرفت و اشک‌های ابر‌ها جاری شد. حجم باران آنچنان زیاد بود که معابر و خیابان‌های شهر اهواز دچار آبگرفتگی وسیع و در بعضی مناطق، فاضلاب شهری وارد منازل شده است. بنابر اعلام مدیرکل هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در اهواز ۹۰ میلیمتر گزارش شده و بر این اساس، بارش باران در شهر‌های اهواز ۹ /۷۳ میلیمتر، رامهرمز ۱ /۶۱ میلیمتر، کشاورزی اهواز ۸ /۵۵ میلیمتر، هندیجان ۲ /۵۳ میلیمتر، شادگان ۹ /۴۷ میلیمتر، بندر ماهشهر ۳ /۴۳ میلیمتر، بهبهان ۲ /۳۲ میلیمتر، ایذه ۳۲ /۰ میلیمتر، آغاجاری ۷/ ۲۸ میلیمتر و حسینیه ۵/ ۲۸ میلیمتر بوده است. نکته قابل تأمل در تکرار حادثه سیل، آب گرفتگی و پس‌زدن فاضلاب در خوزستان یک چیز است؛ آیا تجربه سیل فروردین ماه نمی‌توانست مانع تکرار بحران شود یا لااقل از تبعات آن بکاهد؟

فقدان زیر ساخت‌های مناسب برای مدیریت آب و فاضلاب

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور که با وجود معضلات در جنوب غرب، در شمال شرق کشور حضور به هم رساند، مشکل اصلی اهواز را در شبکه فاضلاب می‌داند و تأکید می‌کند: «متأسفانه اهواز در این زمینه زیرساخت مناسبی ندارد.»

بنا به تأکید وی در سیل‌های گذشته و باران‌های قبل هم این تذکر داده شده و باید همه تلاش‌ها برای حل مشکل فاضلاب اهواز باشد.

رحمانی فضلی با اشاره به دستور ویژه رهبری برای رفع مشکلات اهواز می‌افزاید: «من قبلاً گزارشی از این وضعیت را تقدیم مقام معظم رهبری کرده‌ام و ایشان هم به رئیس‌جمهور و دولت دستور داده‌اند که برای برطرف‌کردن مشکل فاضلاب اهواز، تأمین اعتبار مناسب صورت گیرد.» به گفته وزیر کشور، رئیس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داده و وی امیدوار است امسال این موضوع در قالب بودجه یا خارج از بودجه تأمین اعتبار شده و این مشکل به‌زودی برطرف شود. رحمانی فضلی اوضاع کنونی اهواز را این‌گونه توصیف می‌کند: «در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد، امکانات و وسایل مورد نیاز ارسال شده و مشکل کمتر شده است. شهرداری اهواز باید به صورت مرتب کار‌ها را انجام دهد که تغییر زیرساخت‌ها مهم‌ترین اقدام است.»

دیروز، اما در فضای مجازی واکنش‌ها درباره سفر وزیر کشور به دورترین مکان از اهواز سیل‌زده، بسیار زیاد بود و کاربران شبکه‌ها اینکه وزیر کشور برای چندمین بار به منطقه زادگاه خود می‌رود و بحران سیل در خوزستان را از دور کنترل می‌کند، نشانه مرگ تدبیر و امید در دولت دانستند.

کوت عبدالله یک تا سه متر زیر آب

اوضاع در برخی مناطق اهواز بحرانی است؛ کوت عبدالله یکی از این مناطق است. معصومه خنفری فرماندار شهرستان کارون ریشه مشکلات وخیم کوت عبدالله را علاوه بر فقدان شبکه دفع آب‌های سطحی، فقدان شبکه آب و فاضلاب می‌داند.

به گفته وی منطقه‌ای که در کوت عبدالله زیر آب رفته در گذشته نیزار بوده و به دلیل خشکسالی و از بین رفتن کشاورزی و دامداری در روستا‌های اهواز، خرمشهر، شادگان و آبادان مردم روستا‌ها به این منطقه مهاجرت کردند و در نیزار ساخت‌و‌ساز انجام دادند، البته ساخت و ساز‌ها غیر مجاز نبوده و پروانه ساخت هم دارند، اما به دلیل عدم نظارت دقیق و رعایت نکردن اصول شهر‌سازی این منطقه به مرور زمان نشست کرده و سفره‌های زیر‌زمینی ارتفاع گرفتند. خنفری وضعیت مناطق زیر آب رفته کوت عبدالله را این‌گونه توصیف می‌کند: «شکاره یک تا سه متر زیر آب رفت و الان تخلیه شد، گاومیش‌آباد نیز یکی از بحرانی‌ترین مناطق ماست که این منطقه نیز در حال تخلیه است و در منطقه درویشیه نیز به دلیل ارتفاع سفره‌های زیرزمینی و نشست زمین به سهولت تخلیه نمی‌شوند و کار سخت است. قلعه چنعان، کوی شهید منتظری و کوی امام حسین (ع) نیز به همین نحو هستند.»

آمادگی برای کمتر از ۱۰ میلیمتر باران!

به گفته بهنام مریدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز، اگر بالای ۱۰ میلیمتر باران ببارد، شهر اهواز شبکه فاضلاب آن جوابگو نیست. وی مسئله را ساختاری می‌داند و تأکید می‌کند: «از مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر فاضلاب اهواز، یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است و باید اصلاح و بازسازی شود و بخش دیگر قدیمی است.» موسی شاعری شهردار اهواز هم معتقد است: «حداقل زمان مورد نیاز برای حل مشکل فاضلاب‌های شهری پنج سال است. در زمینه دفع آب‌های سطحی باید به این مسئله توجه داشت که اهواز از ابتدا شبکه دفع آب‌های سطحی نداشته و از گذشته هیچ فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته است.»

اعتبار کلانی که هزینه نشد!

جالب‌تر از همه سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد نماینده ولی‌فقیه در خوزستان است که در سخنان نماز جمعه این هفته اهواز با اشاره به مشکلات مردم منطقه و آب گرفتگی منازل بیش از ۴ هزار خانواده اهوازی گفت: «بانک جهانی در اوایل دهه ۸۰ اعتبار کلانی را برای رفع مشکل فاضلاب اهواز و برخی نقاط کشور اختصاص داد، اما متأسفانه این اعتبارات در شهرستان اهواز هزینه نشد.»/1360//101/خ
ارسال نظرات