۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۳۱۴۸۸
در نطق وکلای ملت مطرح شد؛

دولت نام ۱۸ میلیون خانوار دریافت کننده یارانه بنزین را اعلام کند

دولت نام ۱۸ میلیون خانوار دریافت کننده یارانه بنزین را اعلام کند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عدم توجه به وضعیت معیشتی جامعه انتقاد کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه یکم دی ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور پارلمان به شرح ذیل است:

دولت باید برای معیشت مردم و سفره‌های آنان چاره اندیشی کند

ذبیح الله نیک فر لیالستانی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: اقتدار نظام جمهوری اسلامی از برکت خون شهدا و رهبری مقتدرانه مقام معظم رهبری است که با اشراف و نگاه خود در نبردی با استکبار جهانی چشم فتنه را درآوردند، فتنه بنزینیه که ریشه آن در خارج یعنی آمریکا و اسرائیل و در منطقه یعنی آل سعود و در داخل جریان‌های برانداز بوده و فرماندهی فتنه را برعهده داشتند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم در ۲۵ آبان ماه با درایت و اقدام به موقع بار دیگر اقتدار نظام جمهوری اسلامی را به نمایش درآورده و در این رابطه باید از مردم تشکر و قدردانی کرد به ویژه مردم گیلان که در ۸ دی سال ۸۸ پیشگام در مقابله با فتنه بوده اند.

وی گفت: قطعا دولت باید برای معیشت مردم و سفره‌های آنان چاره اندیشی کند، آقای رییس جمهور وعده‌های شما برای پرداخت یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر محقق نشد، از این رو کارگروه اقتصادی دولت باید راه کار درست و کارساز ارائه دهد، خصوصا تأمین کالا‌های اساسی برای سفره‌های مردم ضروری است.

نیکفر افزود: آقای رییس جمهور قبل از آغاز سال زراعی، وزیر جدید جهاد کشاورزی را معرفی کنید، در شرایط کنونی روند تورمی به ویژه افزایش قیمت بنزین هزینه‌های جاری کشاورزی در استان گیلان را بالا برده است، وزارت جهاد برای کاهش هزینه‌های تولید باید چاره اندیشی کند، این در حالی است که برنج شمال کشور در انبار‌ها بوده و خریدار ندارد، اقای رییس جمهور تولید در حوزه کشاورزی و صنعت نیاز به حمایت مستمر و کاهش واردات دارد.

وی گفت: قطعا مردم افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی اعم از کود، سم و تجهیزات و کاهش تعرفه واردات محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شود را تحمل نمی‌کنند، زیرا محصولات به قیمت مناسب حتی تمام شده به فروش نمی‌رسد.

نیکفر تصریح کرد: به طور حتم انحلال آب و فاضلاب روستایی نیز در راستای اقدامات علیه روستاییان و یادآور انحلال جهاد کشاورزی است، از طرف دیگر علی رغم تلاش‌های چند سال اخیر آب و فاضلاب کشور که جای تشکر دارد، هنوز روستا‌های شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل و بخش‌های رودبند و دیلمان از آب شرب بهداشتی برخوردار نیستند.

گرانی افسارگسیخته در پی افزایش قیمت بنزین در حال نمایان شدن است

حسن خسته بند نماینده مردم بندر انزلی در پارلمان در نطق میان دستور خود از رییس قوه قضائیه برای برخورد قاطعانه و انقلابی با مفسدان اقتصادی سپاسگزاری کرد و گفت: برای ایشان در ادامه مسیر که به طور قطع همراه با تهمت و توهین اربابان زر، زور و تزویر خواهد بود آرزوی توفیق بیش از پیش دارم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملت ما لایق و شایسته بهترین‌ها هستند، افزود: در این راه کارگزاران سه قوه باید بدانند که صاحبان اصلی انقلاب یعنی اقشار محروم جامعه همواره مورد توسعه امام (ره) و رهبری انقلاب به ویژه برای انقلاب بوده و برای بهبود شرایط کاهش فشار‌های اقتصادی، حل مشکل بیکاری جوانان و خودکفایی سر از پا نشناسند و از یاد نبرند که شهدای ما چگونه و در چه شرایطی از جان عزیز خود برای اسلام، استقلال، آزادی و سربلندی ما گذاشتند.

وی با یادآوری اینکه نماینده شهری هستم که میراث بیش از نیم قرن حکومت پهلوی در آن تنها دو پل، موج شکن و یک بیمارستان بود که از آن به عنوان یادگار زمان طاغوت یاد می‌کنند، تصریح کرد: استاندار وقت گیلان در اواخر دهه ۷۰ در مصاحبه‌ای عنوان کرد که انزلی در حال حرکت به سمت متروکه شدن پیش می‌رود و گفته می‌شد که انزلی طی ده سال آینده به زیر آب خواهد رفت؛ حال نتایج فقط طی سه دوره نمایندگی تا سال ۹۴ بدون محاسبه اقدامات انجام شده دوره چهارم در بندر انزلی به صورت خلاصه به استحضار می‌رسانم که عبارتند از سفر مقام معظم رهبری به بندر انزلی، اخذ دستور حکم حکومتی برای احداث دو پل بزرگ، تعریض خیابان تکاوران، جابجایی نیروی دریایی و توسعه افزایش مساحت بندر به بیش از دو برابر، چهاربانده شدن جاده خمام به انزلی، اخذ مصوبه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی بندر انزلی و مجوز تجارت کالای چمدانی و تردد خودرو‌ها با حالت منطقه آزاد در سطح استان.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس دهم، در ادامه تشریح اقدامات انجام شده در بندر انزلی، ادامه داد: اخذ مصوبه راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی با ده میلیون تن بار و سه میلیون و سه هزار نفر مسافر، احداث بیمارستان و دو دستگاه سی‌تی‌اسکن و رادیالوژی، بیش از ده دستگاه دیالیز و تجهیزات پزشکی، احداث موج‌شکن‌ها و افزایش دو برابری اسکله‌ها، شروع احیای تالاب بندر انزلی پس از ۲۶ سال توقف، شروع به کار کنارگذر بندرانزلی پس از ۱۴ سال توقف، اخذ اعتبار و راه‌اندازی دو دستگاه تصفیه خانه با بیش از ۲۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری و چند صد میلیارد اعتبار، احداث استخر شنا و بیش از ده سالن ورزشی و ۳۰ مدرسه، کمک به بازگشایی تعداد زیادی از خیابان‌های شهر، نوسازی زیرساخت کل سیستم مخابراتی شهرستان، اولین شهرستان سبز گازرسانی شده و آب آشامیدنی در کشور، آسفالت صد در صدی روستاها، احداث و راه‌اندازی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، جهاد دانشگاهی، علوم پزشکی و بین المللی شدن آنها، آب‌رسانی از تالاب به زمین‌های کشاورزی با استفاده از پمپاژ‌ها و حفر و تجدید ده‌ها چاه کشاورزی و حل قطعی خشکسالی منطقه، حل مشکل آبگرفتگی در اکثر نقاط شهر با کمک شهرداری با بیش از ۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری در سنوات گذشته، راه اندازی دفتر نمایندگی وزارت خارجه برای تسهیل مشکل روادید خانواده‌ها و تجار در سطح شهر و استان و صد‌ها پروژه عمرانی که انجام شد.

خسته بند یادآور شد: از باب مقایسه با گذشته این چند سطر تنها بخشی از خدماتی است که توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی در بندر انزلی انجام شده و مسیر سازندگی می‌تواند اگر چه سخت، اما به نتیجه برسد و تا دست یابی به نقطه قابل قبول در شان مردم خوب شهرمان همچنان فاصله داشته و باید تلاش کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، گفت: بار دیگر شاهد بداخلاقی عده‌ای طرفدار کاندیدنما با توسل به تهمت و شایعه‌پراکنی هستیم که به ویژه در فضای مجازی جولان می‌دهند و به جای ارائه برنامه و سوابق تنها توان شان را برای انجام حرکات ناجوانمردانه و تخریب و بازی با آبروی افراد تجمیع کرده اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از احیای تالاب بین المللی بندر انزلی با روش ناشناخته و خطرناکی که در هیچ جای دنیا مورد آزمایش قرار نگرفته است، تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون با اقدام شجاعانه و قابل تقدیر دادستان بندر انزلی پیگیری‌های انجام شده متوقف شده است؛ سالانه افزون بر ۷۰۰ هزار تن رسوب در حال ورود به تالاب انزلی بوده و در کنار آن انواع پساب‌های کارخانجات، فاضلاب‌ها، شیرابه‌های خطرناک زباله‌ها و صد‌ها تن زباله به این تالاب بین المللی سرازیر می‌شود و متاسفانه محیط زیست استان به طور کامل بی‌تفاوت و حضور در جلسات بی ثمر و بازی با افکار عمومی و فرافکنی هست.

وی خطاب به رییس جمهور، افزود: مردم ایران که طی چهار دهه گذشته پای تمامی روز‌های سخت جمهوری اسلامی ایستاده‌اند از اوضاع فعلی به شدت گلایه‌مند هستند و تنگنای اقتصادی موجود تنها به علت تحریم نیست، گرانی افسارگسیخته در پی افزایش قیمت بنزین کم کم در حال نمایان‌شدن است و هم اکنون بخش عمده‌ای از جامعه صیادی و مشاغل مرتبط با قایق موتوری در گردشگری دریایی که درصد قابل توجهی را در انزلی شامل می‌شود متاثر از قضیه بنزین به طور کامل بلاتکلیف هستند.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس دهم، ادامه داد: می‌طلبد دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و مشاغل مرتبط با بنزین چاره‌اندیشی کند؛ جناب آقای روحانی! ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری به ویژه کهنه سربازان جنگ تحمیلی که در بدترین شرایط معیشتی هستند مورد تاکید است.

خسته بند خطاب به وزیر کشور، یادآور شد: درخواست می‌کنیم دستور دهید تا کارمندان و کارگران زحمتکش شهرداری‌های کشور که با سال‌ها سابقه در بلاتکلیفی به سر می‌برند هر چه سریع‌تر تعیین وضعیت شده تا سال‌ها نگرانی آن‌ها رفع شود، از وزیر آموزش و پرورش تقاضا داریم ضمن تسریع در اجرایی‌شدن رتبه‌بندی معلمان و پرداخت مطالبات آن‌ها مشکل تبدیل وضعیت معلمان در اولویت قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، از رییس جمهور خواستار توجه جدی به ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه شد.

دولت نرخ تضمینی محصولات کشاورزی را پرداخت کند

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: از دولت انتظار می‌رود با توجه به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر مجلس شورای اسلامی در خصوص سود مرکب را تایید کرد، این موضوع هر چه سریع‌تر ابلاغ شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی خطاب به معاون پارلمانی رییس جمهوری، اظهار کرد: دولت باید نرخ تضمینی محصولات کشاورزی را به موقع اعلام کند و در این بین تورم واقعی را برای تعیین این نرخ ملاک قرار دهد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در خصوص ساماندهی نیروی انسانی در دستگاه‌های مختلف، ادامه داد: دولت سالهاست که می‌خواهد طرح ساماندهی نیروهایش را اعلام کند؛ هم اکنون نیرو‌های قراردادی، حجمی، روزمزد، طرحی و ... در حال فعالیت هستند که نیازمند ساماندهی می‌باشند، زیرا این امر مصداق تبعیض ناروا محسوب می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در واقع افراد با ملاک‌های مشخص و یکسان در کنار همدیگر کار می‌کنند، اما یکی از آن‌ها به دلیل ساماندهی نشدن از مزایا و حقوق مناسب برخوردار نیست و امنیت شغلی ندارد.

بائوج لاهوتی ضمن انتقاد از عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری که در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسیده است، افزود: حق یک پرستار را به پزشک می‌دهیم و بعد عنوان می‌شود پزشک به پرستار پول دهد در حالی که حق پرستاری باید مستقیما به خود این افراد پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نیرو‌های حق التدریس و نهضتی، گفت: متولیان امر آموزش یا این افراد را بُکشید یا شفا بدهید؛ برای این افراد در مجلس قانون وضع شده لذا این افراد باید ۶ ماه آموزش ببینند و بعد بکارگیری شوند در حالی که وزیر آموزش و پرورش از نیرو‌های بازنشسته استفاده می‌کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در رابطه با کاهش تعرفه واردات چای خارجی، اظهار کرد: متاسفانه باند‌های مافیای واردات چای را از درب بیرون می‌کنیم، اما از پنجره وارد می‌شوند؛ باید یادآور شد هم اکنون در کشورمان هفتاد هزار تن تولید چای داریم و می‌توان در شرایط تحریم از محصولات داخلی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت تعرفه واردات چای خارجی را از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش داده که اصلا قابل پذیرش نیست؛ وی به دست‌های پینه بسته چای‌کاران ظلم کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص واردات برنج به کشور، تصریح کرد: رییس جمهور در مجلس عنوان کرد ۵۵۰ هزار تن برنج بیشتر از سال گذشته در کشور تولید شده که در مجموع به ۳ میلیون تن برنج می‌رسد.

بائوج لاهوتی افزود: این در حالیست که متاسفانه در چهار ماه ابتدایی سال دستور دادند حدود ۱ میلیون و یکصد هزار تن برنج به کشور وارد شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رییس جمهور ژستتان در پشت میکروفن مجلس را باور کنیم یا منافع یکسری افراد و خیانتی که رخ داده را باور کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: تکلیف مردم چمخاله و حوزه انتخابیه لنگرود چیست؟؛ مردم این مناطق بیش از یکصد سال است که در این منطقه کشاورزی می‌کنند لذا باید تکلیف مالکیت آن‌ها مشخص شود؛ بنابراین درخواست می‌شود مشکلات مردم این روستا هر چه سریع‌تر برطرف شود.

وی ادامه داد: در گذشته هفتاد درصد مردم در روستا‌ها زندگی می‌کردند از این رو باید تکلیف اجرای ماده ۴ در روستا‌ها مشخص شود؛ بر این اساس سازمان منابع طبیعی باید در راستای اجرای قانون، انتقال مالکیت را به بنیاد مسکن انجام دهد و سپس این مالکیت به مردم واگذار شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: متاسفانه داستان پرغصه شرق حوزه انتخابیه لنگرود همچنان ادامه دارد در حالی که وزیر صنعت دستور لازم را صادر کرده، اما به این امر توجهی نمی‌شود.

بائوج لاهوتی خطاب به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، افزود: به دلیل وجود نگرانی‌ها در حوزه گردشگری، سازمان مربوطه به وزارتخانه تبدیل شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: استان گیلان در مدیریت گردشگری دارای مشکلاتی است و مدیریت گردشگری استان حال خوبی ندارد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز در استان گیلان مدیریت سازمان گردشگری بجای رافع بودن، بازدارنده است لذا باید به مشکلات این عرصه توجه شود.

نام ۱۸ میلیون سرپرست خانوار یارانه بگیر را اعلام کنید

محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در پارلمان در نطق میان دستور خود در مورد وضعیت رفاهی ایثارگران و جانبازان گفت: ما در ماده ۸۸ در برنامه ششم توسعه مواردی در جهت ارائه خدمات به این عزیزان تدوین و تصویب کردیم دولت مکلف به اجرای آن بود، اما متاسفانه تاکنون اقدامی شایسته‌ای در این مورد انجام نداده است. به عنوان مثال در مفادی از این ماده دولت موظف است که اعتبار لازم به منظور تامین حداقل معیشت برای ایثارگران و جانبازان فاقد شغل و درآمد را پیش بینی و پرداخت کند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح به مسیحیان ایران خطاب به هیات دولت ابراز عقیده کرد: شرایط این روز‌های اقتصاد کشور نگران کننده است. ما راضی به زمین خوردن دولت نیستیم. ریشه مشکلات امروز کشور ریشه در مدیریت مدیرانی دارد که فقط شعار می‌دهند. ریشه این مشکلات در ۳۲ سال اشراف گرای مدیران نهفته است. ریشه مشکلات در افرادی است که با شعار فریبکارانه و ترساندن مردم از دیوار کشی خیابان‌ها و جنگ‌های خیالی به سر کار می‌آیند و از زمانی که به تخت قدرت تکیه می‌زنند دست رد بر سینه منتقدان دلسوز زده و آن‌ها را با الفاظی مثل افراطی، تندرو، بی شناسنامه، دلواپس و بی سواد صدا می‌کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ضمن تاکید به بی ارتباط بودن بخش اصلی وضعیت اقتصادی به تحریم‌ها معتقد است: مشکلات کشور ریشه در افکاری دارد که به مدیریت داخلی و توانایی جوانان بی اعتماد است. این مدیریت، از ظرفیت داخلی غافل می‌شود و هر گونه پیشرفت را تنها در راه سازش با غرب امکان پذیر می‌کند. برداشته شدن تحریم‌ها خواسته همه مردم است، اما آیا رسیدگی به وضعیت سیل زدگان گلستان، خوزستان و کودعبدالله و زلزله زدگان مدیریت بازار ارز، مدیریت قیمت اقلام خوارکی، آلودگی هوا، خودرو‌های بی کیفیت، عدم برخورد با کارخانه‌های آلاینده در گرو برداشته شدن تحریم‌هاست؟ یا ریشه در بی تدبیری برخی مدیران کشور دارد؟ بعضی سیاسیون حامی دولت قصد فرار از پاسخگویی داشته و سخن از کناره گیری ریاست جمهوری به زبان می‌آورند که جای تعجب و تاسف دارد.

وی خطاب به رییس جمهور و با یادآوری وعده‌های انتخاباتی پرسید: بیشتر از ۲۰۰۰ روز از تصدی شما به دولت می‌گذرد و روز‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند دولت چه ارمغانی برای ملت داشته است؟ آیا از مافیای دارو خبر دارید؟ آیا از توزیع نابسامان دارو‌های سرطانی مطلع هستید؟ آیا از بی توجهی در اجرای قانون حمایت از معلولان و قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باخبر هستید؟

وی در ادامه با بیان این‌که «با مردم صادق باشید» در پایان نطق خود مدعی عدم پرداخت یارانه ۶۰ میلیون نفری به همه این جامعه آماری شد و گفت: هر جا می‌رویم مردم از عدم واریز یارانه معیشتی صحبت می‌کنند از دولت می‌خواهم که حداقل نام ۱۸ میلیون سرپرست خانوار که یارانه معیشتی می‌گیرند را اعلام کنند تا ادعای یارانه ۶۰ میلیون نفری تایید شود.

نمایندگان در دوره بعدی مجلس از بازی‌های سیاسی پرهیز کنند

محمد قمی نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در مجلس گفت: کشور‌های غربی و اروپایی همچون یاوه‌گویی‌های گذشته در بیانیه‌ای ایران را به دلیل مخالفت با حقوق بشر و کشتار مردم متهم کرده، اما فراموش می‌کنند که در انگلیس، فرانسه و سایر کشور‌ها چگونه به دستگیری و کشتار افرادی که به ظلم و استکبار و بی‌عدالتی آن‌ها اعتراض دارند دست می‌زنند.

وی در ادامه‌ اظهارات خود تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره بعدی مجلس به مشکل بی‌عدالتی، گرانی و تورم، رفاه اجتماعی، راه‌های مقابله با دشمن مخصوصا آمریکا و اسرائیل، توجه به تحقیقات و پژوهش، ارتقای سطح علمی و موضوع وحدت توجه کرده و از بازی‌های سیاسی که نفعی برای مردم ندارد پرهیز و سعی کنند در دوره نمایندگی خود واقعا خدمت‌گذار مردم باشند. /۸۵۶/
ارسال نظرات