۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۳۱۵۴۶

ماجرای شیخ اهل‌سنتی که پیشانی آیت‌الله رئیسی را بوسید و وهابیون به او تاختند

ماجرای شیخ اهل‌سنتی که پیشانی آیت‌الله رئیسی را بوسید و وهابیون به او تاختند
شیخ فهیمی همان شیخ اهل‌ سنتی که پیشانی آیت‌الله رئیسی را به واسطه عزم بلندش برای حاکم کردن عدالت در اجتماع بوسید و مورد حمله جریان‌های وهابی قرار گرفت، می‌گوید: عدالت ترجمان انسانیت در همه مذاهب است و ما به وجود فرزندانی مانند آیت‌الله رئیسی در سلاله رسول خدا افتخار می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ محمد صدیق فهیمی از روحانیون اهل‌سنت محبوبی است که در هرمزگان و بخصوص در بندرعباس منشأ خدمات و اثرات فراوانی بوده و از او به عنوان یک روحانی صبور، متین و در عین پرجاذبه در میان مردم استان هرمزگان یاد می‌شود که تمامی زندگی خود را وقف گسترش فرهنگ اسلام در این خطه از میهن اسلامی‌مان کرده است.

او امام جماعت و همین طور امام جمعه مسجد جامع اهل‌سنت سورو (یکی از محلات بندرعباس) نیز هست و سال‌ها است با محبوبیت عمیقی که در نزد مردمان اهل‌سنت این منطقه از بندرعباس داشته و دارد، توانسته مسجد بزرگی را در این منطقه بنا و خود نیز امامت جماعت آن را بر عهده بگیرد.

شیخ فهیمی که بسیاری او را به نام پدر همسر مرحوم ناصر عبداللهی هنرمند چیره‌دست جنوب کشور می‌شناسند، در کنار پرداختن به امور مذهبی و دینی در این مسجد، کانونی را نیز برای تعلیم پایه‌ای قرآن و مفاهیم آن نیز تدارک دیده و دهها کودک و نوجوان از سراسر ایران با حضور در بندرعباس در این مکان مشغول حفظ و فهم قرآن کریم به عنوان چراغ زندگانی بشر هستند.

علاوه بر این او در انجام امور خیر به منظور کمک به گذران زندگی مردمان این منطقه نیز اهتمام ویژه‌ای دارد و در کنار کمک‌های روزانه این مسجد به نیازمندان و گرفتاران، هر جمعه به ابتکار شیخ فهیمی، بازارچه خیریه‌ای برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای نیازمندان را نیز ترتیب داده که حال و هوای خاص خود را با مشارکت انبوه مردم داراست.

با محمد صدیق فهیمی امام جمعه اهل سنت مسجد جامع سورو درباره کارها و اقدامات و حواشی‌های اخیری که یک شبکه وهابی در تخریب و توهین به جایگاه این شخصیت صدیق و مورد اعتماد مردم انجام داده به گفت‌وگو نشستیم.

 

فارس: ماجرای بوسه بر پیشانی آیت الله رئیسی که طی روزهای اخیر در فضای رسانه‌ای خارجی بازتاب زیادی داشته، چیست؟

دوست و برادر دینی‌ام حاج‌آقای رئیسی برای سفرهای استانی و سرکشی به مناطق مختلف کشور سفر می‌کردند و چون بنده به طور مستمر پیگیر برنامه‌ها و تلاش‌های وی بودم، خودم را به او رساندم تا ضمن ابلاغ پیام تقدیر و تشکر مردمان جنوب و مردم اهل‌سنت این منطقه، از وی بخواهم تا به مناطق اهل‌سنت نشین کشورمان نیز سفر کرده و از نزدیک با خیل عظیمی از مردمی که با عشق به وطن، امید در وجودشان بواسطه برنامه‌ها و افکار او زنده شده به گفت‌وگو بنشیند.

فکر می‌کنم هیچ چیز با ارزش‌تر از تحقق عدالت و تلاش برای رفاه و گسترش کرامت انسانی و دفاع از حقوق مردم نیست و همت آیت الله رئیسی در این زمینه بخصوص بعد از انتصاب ایشان به عنوان رئیس قوه قضاییه سبب شد تا نور امیدی در وجود همه مردم بوجود آید و مبارزه با فساد به عنوان اولویتی اساسی در کشور مطرح شود که احیای ارزش‌های انقلابی را در پی دارد.

من به احترام شخصیت ارزشمند آیت الله رئیسی و به نمایندگی از مردمی که امید در دل‌هایشان با گسترش عدالت و ایمان در جامعه رشد یافته، بر پیشانی دوست و برادر دینی‌ام بوسه زدم و این مصافحه در وجود اعتقادات و ارزش‌های اهل‌سنت جاری است و آنهایی که گمان می‌کنند که شیعه و سنی در ایران با هم دشمن‌اند باید بدانند که کینه در وجود آنان سبب نابودی خودشان خواهد شد و این ملت با برادری و اتحاد برای حفظ کشور و اسلام دوشادوش یکدیگر ایستاده‌ و خواهد ایستاد.

حقیقت آن است که همه ما در این سرزمین با هم برادریم و توهین‌ شبکه‌های مزدوری که بدنبال اشاعه بی‌خردی و نفاق در جامعه ایران هستند، نه تنها مانعی بر سر راه من نبوده و نیست بلکه حقانیت راهی را به من نمایان می‌کند که در آن قرار دارم.

فارس: ریشه شکل گیری چنین تفکراتی در جهان اسلام چیست؟ واقعا رسانه‌های وهابی از این اقدامات خود چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

من معتقدم رسالت همه ما امامان جماعت و امامان جمعه در تریبون‌های دینی کمک به رشد و پیشرفت کشور و پرهیز دادن جامعه از سوق یافتن به رفتارهای افراطی و تفریطی است. ما جریان‌های افراطی بسیاری را در تاریخ اسلام و در همین دوران معاصر خودمان سراغ داریم که به علت عدم هوشیاری عالمان دینی در هدایت درست جوانان در مقاطع مختلف زمانی، انحرافاتی بوجود آمده که به بلای خانمان‌سوز بلاد اسلامی تبدیل شده است.

همین داعش و تفکرات سلفی‌گری، ناشی از دامن زدن به رفتارهای افراطی از سوی برخی جریانات سیاسی و رسانه‌ای وابسته به جریان مرتجع در منطقه است که هزینه آتش‌افروزی‌ها و تحقق برنامه‌های صهیونیستی را عهده‌دار شده‌اند تا خون مردم بی‌دفاع در کشورهای مختلف به زمین ریخته شود و سرعت تحرک و پویایی کشورهای اسلامی کند و منطقه خاورمیانه همواره بستر آشوب و درگیری و تنش باشد.

فارس: ریشه‌های تاریخی نیز برای این منظور در جهان اسلام وجود دارد؟

بله؛ تاریخ سرشار از اتفاقات و رخدادهایی است که متأثر از فهم نادرست انسان‌ها از مفاهیم عالیه اسلام است. ما در طول چند سده اخیر، هر چه ضربه خورده‌ایم از سران فاسد و مزدوری بوده که خود را به دامان مستکبران انداخته‌اند و گمان می‌کنند که استقلال و پیشرفت را می‌توان با وابستگی بدست آورد. همین سران کشورهای مرتجع منطقه از استقلال و پیشرفت ایران بشدت هراسناک‌ هستند و در عین حال می‌دانند که دانش ما متکی به اراده خودمان است اما آنان هر چه دارند، اجاره‌ای است.

فارس: تلاش قاطبه رسانه‌های خارجی جدا ساختن خط اهل‌سنت از مسیر عمومی حرکت ملت ایران و نظام است. به نظر شما چرا چنین هدفی را دنبال می‌کنند؟

اهل‌سنت ایران خود را در هیچ نقطه و مقطعی از آحاد ملت ایران جدا نمی‌داند و اساسا ما معتقدیم که عاملان تفکر نفاق در میان شیعه و سنی جز نابودی همه مسلمانان به هیچ چیز قانع نمی‌شوند و اگر روزی از اهل سنت بر علیه شیعیان جانبداری می‌کنند، به منظور ایجاد ضعف در کشور و بهانه‌سازی برای فشارهای سیاسی و اقتصادی است. ما به خوبی به این نگاه غرب به موضوعات داخلی ایران اشراف داریم و می‌دانیم که در عمده تحولات منطقه‌ای در صدد هستند تا مرزبندی میان مردم ایران با یکدیگر بوجود بیاورند و در نهایت سواستفاده خود را از اقوام و اقلیت‌ها داشته باشند.

فارس: رابطه اهل سنت با بسیج و سپاه به چه گونه است؟

همه ما اهل‌سنت ایران از پیروزی‌های کشورمان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی خوشحال می‌شویم و اوج خوشحالی ما در روزهای با شکوهی بود که سپاه توانست با موشک ساخت وطن‌مان و با اتکای به دانش درونی خود، پهباد متجاوز میلیون دلاری آمریکایی‌ها را بر فراز استان هرمزگان سرنگون کند. این شور عظیم ناشی از حس استقلال و ایستادگی است که انسان را زنده نگه می‌دارد و باور می‌بخشد.

ما امنیت و ثبات امروز در کشورمان را نباید قربانی منافع زودگذر سیاسی کنیم. اگر همین امروز در برابر مستکبران سر تعظیم فرود بیاوریم، آنها فردا گستاخ‌تر و جریح‌تر از امروز به سراغ منافع ملی و کشورمان می‌آیند. تسلیم در برابر دشمنان آنهم در سایه فشار و تحریم، هیچ عزتی را نصیب کشور نخواهد کرد. این تجربه‌ای است که تاریخ نیز بر آن صحه می‌گذارد و در تاریخ دیگر کشورهای دنیا نیز می‌توان نمونه آن را مشاهده کرد.

امروز بسیج اهل‌سنت که همه ما نیز در آن عضویت داریم، یکی از کانون‌های ارزشمند فعالیت ما برای مشارکت در امورات مختلف است و ما تمام ظرفیت و زندگی خودمان را در این راه با اشتیاق قرار داده‌ایم تا در خدمت ثبات و اقتدار کشور و صیانت از میهن اسلامی‌مان باشیم.

ایستادگی ایران در برابر جریانات تروریستی منطقه‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طی دو دهه اخیر آمریکایی‌ها با استفاده از منابع مالی سعودی تلاش داشته و دارند که معادلات منطقه‌ای را بر هم زده و با القا ناامنی در سطح منطقه، بر عمق نفرت میان مسلمانان افزوده و از طرفی استیلای خودشان بر منابع نفتی و انرژی کشورهای نفت‌خیز را تقویت کنند. در این مسیر متأسفانه از ابزارهای مختلفی استفاده کرده‌اند که یکی از آنها نفوذ در جوامع اهل‌سنت با هدف به انحراف کشانیدن اذهان جوانانی است که در ابتدای راه فهم و کسب علم نسبت به مسائل هستند.

وقتی خوراک آلوده‌ای در اختیار افراد جوان قرار می‌گیرد، به تدریج تفکر آنها به سمت و سوی افراطی‌گری و برادرکشی و ... سوق می‌یابد و این جوانان با اذهانی منحرف نسبت به اسلام راستین، در خدمت اهداف شیطانی مستکبران قرار می‌گیرند.

آنچه که امروز در سوریه و عراق با عنوان جریانات تروریستی شاهد آن هستیم، محصول بیش از یک دهه سرمایه‌گذاری فکری و عقیدتی بر روان و فکر جوانان برخی کشورهای اسلامی است که ضدیت با رفتارهای انسانی را در وجود آنها نهادینه کرده و از آنان ربات‌هایی در خدمت اهداف شوم خودشان تربیت کرده‌اند که بریدن سر زن و کودک و پیر و جوان را مباح تلقی نموده و آن را عبادت می‌داند. واقعا اگر نقش سپاه در مهار جریانات تروریستی منطقه‌ای نبود و اگر سپاه به کمک مردم کشورهای همسایه که اغلب آنان از اهل‌سنت نیز بودند، نمی‌رفت معلوم نبود چرا سرنوشتی بر این کشورها حاکم می‌شد.

 

جایگاه رفتارهای انقلابی در اداره کشور و نگاه اهل سنت به این مقوله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

یکی از موضوعاتی که دشمنان با تمرکز بر آن به دنبال سست کردن باورهای عمومی به ذات نظام اسلامی و انقلاب اسلامی هستند، همین مسئله عدالت اجتماعی است. عدالت ریشه اصلی امید به آینده در نزد ملت‌ها است و یکی از اساسی‌ترین شعارهای امام راحل (ره) نیز همین موضوع تحقق عدالت به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود.

بنابراین دشمنان با تمرکز بر برخی مفاسد مالی و اقتصادی در کشور سعی داشتند که مرز میان مردم و مسؤولان را پررنگ کرده و اعتماد عمومی را در جامعه خدشه‌دار کنند. وقتی اعتماد میان مردم و مسؤولان در یک جامعه‌ای از بین برود، راه نفوذ دشمن از هر دری فراهم می‌شود.

حضور آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه آنهم همزمان با چهلمین سال انقلاب اسلامی و همین طور ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب که متوجه صیانت از سرمایه‌های اجتماعی کشور و احیای ارزش‌های اخلاقی و ایمانی و حرکت به سمت و سوی جوانگرایی در مناصب و مسؤولیت‌ها است، یک روح جدیدی را به نظام اسلامی دمید و سبب شد تا همه آحاد ملت ایران به آینده کشور و انقلاب امیدوارتر شده و احساس پناه کنند.

این حس با تدوام روحیه انقلابی در بدنه دستگاه قضایی و با دستورات ویژه آیت‌الله رئیسی درباره اقامه عدالت در محاکم قضایی و اصلاح برخی رفتارها و رویه‌ها سبب شده تا اکنون نگاه مردم به نظام و انقلاب شکل باورمندانه‌تری به خود بگیرد.

 

به عنوان پرسش پایانی، انتظارات جامعه اهل سنت از دستگاه‌های اجرایی را چه می‌دانید؟

ما همواره بر این باور بوده‌ایم که خواسته‌های بحق خودمان را می‌توانیم در سایه یک رفتار منطقی از دولت‌ها و دستگاه‌ها و نهادها طلب کرده و برای تحقق آن تلاش کنیم و امروز نیز از ریاست قوه قضائیه انتظار داریم که در برخی از موضوعات و مسائل مرتبط با فقه اهل‌سنت، قضاتی آگاه با امور اهل‌سنت به قضاوت بنشینند. البته ما در شرایط کنونی نیز نظرات مشورتی خود را در پرونده‌های مختلف که عمدتا با موضوعات خانواده و اجتماعی است، در اختیار قضات قرار می‌دهیم اما ضروری است تا در فصل تازه‌ای از فعالیت دستگاه قضا، نگاه ویژه‌تری به امورات اهل‌سنت صورت گیرد.

از طرفی برخی موضوعات خاص نظیر وقف در آئین اهل‌سنت از شرایط و ضروریات و الزامات متفاوتی با شیعیان برخوردار است و اگر قضات مرتبط با این بخش بتوانند دوره‌های ویژه آموزشی مرتبط با فقه اهل‌سنت را بگذرانند، راحت‌تر و عادلانه‌تر قضاوت خواهند کرد.

همچنین ما اهل‌سنت خواستار رفع برخی تبعیض‌های موردی درباره گزینش نیروهای اهل‌سنت در امور اداری و استخدامی هستیم و همان‌طور که نظام جمهوری اسلامی در امور آموزشی و تحصیلی با استخدام نیروهای اهل‌سنت از ظرفیت ما در این زمینه موفق عمل کرد، امیدواریم در دیگر بخش‌ها نیز شاهد استفاده بیش از پیش نیروهای اهل سنت باشیم.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: فارس
ارسال نظرات