۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۳۱۸۴۰
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

بودجه‌های دولتی تعیین شده، تنها برای ساخت و ساز حوزه است

بودجه‌های دولتی تعیین شده، تنها برای ساخت و ساز حوزه است
آیت الله حیدری با بیان اینکه امام راحل تأکید بسیاری بر استقلال حوزه علمیه از دولت‌ها داشتند، گفت: بودجه‌های دولتی تعیین شده تنها برای ساخت و ساز حوزه است.
آیت الله محسن حیدری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان اینکه امام راحل تأکید بسیاری بر استقلال حوزه علمیه از دولت‌ها داشتند، عنوان داشت: مهندس بازرگان در ابتدای پیروزی انقلاب خدمت حضرت امام بحث تعیین بودجه برای حوزه را مطرح کرد که امام صراحتا گفت حوزه مستقل بوده و نیاز به بودجه دولت ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رهبر انقلاب، علما و مراجع نیز پیرو چنین دستوری بودند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیرامون نیاز‌های حوزه، اساتید، طلاب و امور معیشتی حتی یک ریال از دولت اختصاص داده نمی‌شود و تاکنون اختصاص داده نشده است.

متولی حوزه الغدیر اهواز با اشاره به اینکه هیچ قشری آسیب پذیرتر از طلاب در میان اقشار آسیب پذیر وجود ندارد، اظهار داشت: امرار معاش طلاب از طریق وجوهات شرعی است که توسط مراجع تقلید از جمله مقام معظم رهبری پرداخت می‌شود و غیر از وجوهات شرعی هیچ منبع درآمدی ندارند.

آیت الله حیدری ادامه داد: برخی طلاب و روحانیون در اداره و شرکتی شاغل هستند که حقوق شاغلی را نه به عنوان طلبه و روحانی بلکه به عنوان کارمند دریافت می‌کنند، حتی ائمه جماعات حقوقی ندارند.

وی با بیان اینکه هیچ بودجه‌ای برای طلاب، اساتید، ائمه جماعات و مبلغان از سوی دولت وجود ندارد، اضافه کرد: روحانیون مستقر که در روستا‌ها زندگی و فعالیت‌های تبلیغی را پیگیر هستند حقوق بسیار ناچیزی از سوی سازمان تبلیغات و نه دولت دریافت می‌کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در قانون تصویب شده که دولت می‌تواند به ساخت و ساز حوزه‌های علمیه کمک کند که در این باره دولت‌های متعدد بخشی از کمک‌های فرهنگی را برای چنین امری اختصاص دادند که چنین کمکی از سوی امام و رهبری و مراجع تقلید مورد قبول قرار گرفته است.

آیت الله حیدری خاطرنشان کرد: کمک به ساخت حوزه علمیه سنت حسنه‌ای است که بسیاری از سلاطین حتی در دوران صفویان مورد توجه داشتند و علمای سلف مانعی نبودند منتهی در زمینه امور معیشتی نه تنها در زمان جمهوری اسلامی بلکه قبل از آن، طلاب و روحانیت هیچ کمکی را قبول نکردند.

وی با بیان اینکه طلاب و روحانیان علی رغم نیازمندی نگاهی به کمک‌های دولتی ندارند، بیان داشت: روحانیت براساس فرهنگ استقلال تربیت شده و رسالت حوزه را در چنین امری می‌داند، اما اینکه شاهد سخنان بسیار در رابطه با بودجه حوزه باشیم ناشی از احوال افراد جاهل و مریض الحال برای ضربه زدن به نظام حوزوی است.

متولی مدرسه الغدیر اهواز اظهار داشت: دولت کنونی حتی ده درصد اعتباراتی را که برای کمک به حوزه‌های علمیه در زمینه ساخت و ساز معین کرده، اختصاص نداده و کمکی نکرده است که در مقایسه با سایر وزارتخانه‌ها و نهاد‌های فرهنگی قابل مقایسه نیست./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات