۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۶۳۲۱۳۷
علت حضور «مقتدی صدر» در ایران؛

از ادامه تحصیل علوم دینی تا پناه به آغوش امن ایران

از ادامه تحصیل علوم دینی تا پناه به آغوش امن ایران
حضور «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق در ایران این روزها افزایش یافته است که تحلیل گران علت های مختلفی را برای آن بر شمرده اند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: این روزها تصاویر حجت الاسلام سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در رسانه های ایرانی و خارجی بازتاب بسیار پیدا کرده است، در ذیل به تعدادی از علت های این حضور اشاره می کنیم.

1. مشکلات امنیتی عراق

حجت الاسلام صدر از رهبران سیاسی فعال در عراق محسوب می شود به طوری که در حوزه های مختلف سیاسی صاحب رای و موضع گیری است بر این اساس تهدید امنیتی او و خانواده اش یک امر طبیعی برای چنین افرادی محسوب می شود که به طور مثال می توان به تهدید منزل رهبر جریان صدر طی چند روز اخیر اشاره کرد.

«صالح محمد العراقی» از منابع رسانه‌ای نزدیک به جریان الصدر چندی پیش مدعی شد که منطقه «الحنانه» در نجف اشرف هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

العراقی در فیس‎بوکش نوشت، این حمله در پاسخ به دستوراتی انجام شده که مقتدی صدر در خصوص کلاه‌ آبی‌ها برای حمایت از انقلابیون در بغداد و پیشتر در نجف، صادر کرده بود.

او به جزئیات این حمله اشاره نکرد اما گفت که تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. او همچنین اشاره نکرد که مقتدی الصدر در عراق نیست اما نوشت که مردم و رهبر [مقتدی] در خطر هستند.

2. ادامه تحصیل

از سوی دیگر حسین رویوران در گفت وگو با روزنامه شرق مدعی شده است که امام خامنه ای به حجت الاسلام مقتدی صدر پیشنهاد داده است که برای گذراندن دوره تحصیلی به کلاس‌های حضرت آیت الله حائری در قم مقدسه برود. رهبری به مقتدی صدر گفته بودند که شما فرزند خاندان بزرگی هستید و بهتر است که تحصیل کنید؛ ازاین‌رو، مقتدی برای دوره‌ای حدود سه‌سال‌ونیم برای تحصیل به قم رفت.

این سخن آقای رویوران زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم، طرفداران جریان صدر علت حضور رهبرشان در ایران را ادامه تحصیل اعلام کرده اند و تصاویری از وی در حال تحصیل منتشر ساخته اند.

از خیز برای رهبری دینی عراق تا پناه به آغوش امن ایران

3. زمینه سازی برای مرجعیت

خاندان صدر از علما و مراجع عراق محسوب می شوند و در این کشور از طرفداران مردمی بسیار بالایی برخوردار هستند بنابراین حجت الاسلام سید مقتدی صدر با توجه به اینکه اکنون 46 سال سن دارد، به نظر می رسد خود را برای مرجعیت آینده عراق آماده می کند. با رصد فضای مجازی طرفداران و صفحات منتسب به صدر به خوبی در میآبید که طرفداران سید مقتدی صدر، پس از حضور اخیر او در ایران القاب جدیدی نظیر "حضرت آیت الله العظمی" خطاب می دهند.

مقتدی صدر جز افرادی است که بخشی از رهبری سیاسی عراق را بر عهده دارد، برخی قائلند مقتدا صدر با این برنامه ریزی علمی برای خویش، درپی آن است که در آینده به سمت رهبری دینی این کشور (به طور کامل و یا بخشی از آن) حرکت کند.

4. امور سیاسی

امور سیاسی نظیر تمایل، همکاری و همبستگی بیشتر با حکومت و مردم ایران و ایستادگی در برابر کشورهای استکباری و استعماری نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه در رابطه با حضور حجت الاسلام مقتدی صدر دخیل است ولی با توجه به سیره زندگی و موضع گیری های ضد و نقیض رهبر جریان صدر در امور و مسائل مختلف، این احتمال را نسبت به سایر احتمالات حضورش در ایران را کم رنگ تر می کند.

جمع بندی

حضور مقتدی صدر در ایران به هر علتی که باشد، شاید برای جمهوری اسلامی ایران آنچنان اهمیت نداشته باشد، اما برای ملت عراق حایز اهمیت است زیرا اگر از لحاظ سیاسی، امنیتی و حتی دینی به این موضوع نگاه شود، در میابیم که حضور رهبر جریان صدر در ایران، دارای آثار بزرگی در عراق است و می تواند روابط دو کشور را تحکیم بخشد.

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
قبل از اینکه چاپ کنید تحقیق کنید چرند چاپ نکنید مقتدا چندین ساله قم درس میخونه و تازه نیومده
2
4
ناشناس
|
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
مثل اینکه متن یادداشت را خوب نخوندی ، مقتدی صدر چندین ساله ایران است، درسته
ولی هیچ وقت به این اندازه رسانه ای نشده بود
و بحث درس خوندش مطرح نبوده
و به لحاظ امنیتی فقط ایران بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
کلا چرنده مقتدی فقط سالی چندماه عراق و بقیش قم هست چهارراه بیمارستان هم دفترشه و اونجا زیاد دیده میشه و هیچ اثری در روابط نداره
2
3
ناشناس
|
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
اگر جایگاه سیاسی مقتدی صدر را می دانستی، می فهمیدی که مقتدی صدر چه جایگاهی داره و چقدر طرفدار داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
بسیار عالی،
باوجود اینکه مقتدی صدر مواضع متناقضی نسبت به ایران دارد، اما نباید قدرتش در عراق را فراموش کنیم
4
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
باوجود اینکه مقتدی صدر زمان زیادی در ایران هستند و در واقع رفت و آمد دارند، اما هیچ وقت به این اندازه حضورشان در ایران سر و صدا نکرده بود و حضورشان رسانه ای نشده بوده لذا این دلایل فوق با توجه به حجم رسانه ای اهمیت پیدا می کند
4
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱
یادداشت جالبی بود، خلاصه و مفید
تشکر
5
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
سلام، لطفا بیشتر دررابطه با وقایع دینی و مذهبی عراق و این طور مطالب یادداشت کار کنید
4
0
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
اگه حضور ایشون در قم باعث تقویت اسلام سیاسی بشه امر خوبیه.
اما اصل درس خوندنشون توی قم ثابت شده نیس.
3
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
آقا، من دیروز تو ایتا و در کانال خبرگزاری رسا این یادداشت را دیدم، تیتر قبلیش بهتر از این تیتر بود، چرا تیتر را تغییر دادید؟ متن خبر هم سرچ می کنید در گوگل تیتر دیگری می آورد
5
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
درس خوبه، آفرین مقتدا ، درس بخون، که ان شاء الله مرجع بشی
4
0
ناشناس
Netherlands
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
دخالت کشورهای بیگانه در عراق از عوام اصلی ناامنی در این کشور محسوب می شود.
1
0
ناشناس
Netherlands
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
دخالت کشورهای بیگانه در عراق از عوام اصلی ناامنی در این کشور محسوب می شود.
1
0