۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۳۲۱۹۳
محمد زاده:

شاخص سواد در کشور به بالای ۹۶ درصد خواهد رسید

شاخص سواد در کشور به بالای ۹۶ درصد خواهد رسید
رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور ضمن ارائه گزارشی از دستاورد‌های ۴۰ ساله نهضت سواد آموزی گفت: امسال شاخص سواد در کشور به بالای ۹۶ درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، شاهپور محمد زاده رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس نهضت سواد آموزی به دستور امام راحل گفت: نهضت سواد آموزی از همان ابتدا شروع به فعالیت کرد و در راستای سواد آموزی گام های مؤثری برداشت.

وی ضمن اشاره به دستاوردهای نهضت سواد آموزی در 4 دهه گذشته ادامه داد: در دهه نخست شاخص با سوادی کشور را در سرشماری سال 65 نزدیک 14 درصد افزایش دادیم؛ همچنین در دهه دوم با اجرای طرح های کاربردی افزایش 18 درصدی سواد آموزی را در کشور شاهد بودیم.

محمد زاده تلاش های حجت الاسلام قرائتی را برای شکوفایی نهضت سواد آموزی در کشور مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: گروه سنی 10 تا 49 سال در اولویت ما قرار داشته و دارد و از ابتدا تا کنون سعی کرده ایم شاخص سواد در این گروه های سنی را به 94.7 درصد برسانیم و تا امسال و سال های بعد به بالای 96 درصد خواهیم رساند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به خدمات نهضت سواد آموزی به جامعه بانوان ابراز داشت: ما در میان جامعه بانوان به لحاظ ایجاد عدالت آموزشی 80 درصد رشد داشته ایم؛ نرخ بیسوادی در قشر بانوان به حدود 6.8 درصد کاهش پیدا کرده است و کمتر هم می شود؛ ما در قشر بانوان در میان رده سنی 10 تا 49 سال نرخ بیسوادی را به کمتر از 2 درصد خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه 55 درصد از فعالیت های سواد آموزی در مناطق محروم بهبود پیدا کرده است، تأکید کرد: میزان با سوادی رشد فزاینده ای در مناطق محروم داشته است؛ ما تحت عنوان بسیج سواد آموزی بالغ بر 3 میلیون نفر از کودکان و نوجوانان و جوانان محروم از تحصیل را به مدت 14 سال تحت پوشش دوره های ابتدایی قرار دادیم و این موضوع سب شد بیش از یک و نیم میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفته و نرخ بیسوادی به کم تر از 2 درصد کاهش پیدا کند.

محمد زاده با اشاره به طرح سواد آموزی والدین بیسواد ابراز کرد: طرح سواد آموزی اولیای بیسواد دانش آموزان نیز در سال 93 شروع شد و طی آن قریب به 443 هزار نفر از والدین را شناسایی کرده و آموزش داده ایم.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور به مراکز یادگیری محلی اشاره و بیان کرد: این مراکز ضمن آموزش های علمی، مهارت های شغلی را هم به سواد آموزان آموزش می دهد و با این طرح در راستای شعار سال یعنی رونق تولید نیز گام بر می داریم.

وی با بیان بخشی از خدمات نهضت سواد آموزی به اتباع خارجی عنوان کرد: طرح سواد آموزی اتباع خارجی نیز برای ترویج فرهنگ اسلامی در جهت بهبود زندگی فردی و اجتماعی شکل گرفته و ما تا کنون 811 هزار نفر از اتباع را تحت پوشش قرار داده ایم.

وی با اشاره به رتبه و جایگاه نهضت سواد آموزی در مجامع بین المللی یادآور شد: تا کنون 6 طرح از طرح های نهضت سواد آموزی در مجامع بین المللی نشان افتخار کسب کرده است؛ امروز مردم باید افراد بیسواد را ترغیب و تشویق کنند تا در مراکز نهضت سواد آموزی نام نویسی کرده و ما بتوانیم با آموزش آنها با سوادی گروه سنی زیر 50 سال در کشور را کامل کنیم./841/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
حسین ثالث موید
ارسال نظرات