۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۳۲۳۴۲

امام‌جماعتی که دغدغه‌اش ایجاد مسجد طراز است

امام‌جماعتی که دغدغه‌اش ایجاد مسجد طراز است
آیت‌الله فیض دزفولی با دل‌کندن از حوزه‌علمیه قم و سکونت دائم در تهران، توانست منشا خدمات بسیاری در پایتخت شود.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، شناخت ائمه جماعات اثرگذار در سطح مساجد و پیرو آن جامعه، علاوه بر معرفی الگوهای نیک به افراد، می‌ تواند مشوقی برای ائمه جماعات جوان‌ تر در مدیریت هر چه بهتر مساجد نیز باشد.

خبرنگار ما طی سلسله گزارش‌هایی به معرفی تعدادی از ائمه جماعات باسابقه و اثرگذار در محیطی که در آن قرار داشته یا دارند، می‌ پردازد و در همین راستا به دیدار آیت‌ الله «سیدعلی فیض دزفولی»، امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) (واقع در تهران، خیابان پانزده خرداد غربی، بازار بزرگ تهران، پله نوروزخان) رفت.

سیدعلی در خانواده ای عالم پرور در شهرستان دزفول به دنیا آمد، وی فرزند آیت الله «سید فخرالدین فیض دزفولی» از شخصیت های علمی نامآشنای دیار خوزستان است. نسب وی با ۳۰ واسطه به حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می رسد که محمد شریف رازی در کتاب «گنجیه دانشمندان» به این موضوع اشاره کرده است.

امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) در کودکی همراه خانواده به تهران آمد و پس از اتمام کلاس ششم ابتدایی در محله سعادت (واقع در تهران، خیابان مولوی)، به قم رفت و از درس برخی از استادان نام آشنای حوزه علمیه قم استفاده کرد که برخی از آنان عبارتند از: آیت الله العظمی جواد تبریزی و آیات عظام علی اکبر پناه اشتهاردی، عباس مستقیم، محمدتقی ستوده و سید فخرالدین فیض دزفولی.

وی همچنین مدتی از محضر درس آیت الله علی اکبر برهان در مسجد لرزاده (واقع در تهران، خیابان خراسان، خیابان لرزاده) استفاده کرد. آیت الله فیض در تهران، کتاب «ریاض المسائل فی تحقیق الاحکام بالدلائل» تالیف علی بن محمد علی طباطبایی کربلایی را در محضر مرحوم پدرش فرا گرفت که معادل درس خارج فقه است.

آیت الله فیض دزفولی از دوران نوجوانی به نویسندگی و پژوهش علاقمند شد و در 21 سالگی، کتاب «کربلا یا کانون انقلاب» را نوشت که آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی از مراجع تقلید شیعیان، تقریظی بر آن نوشته است. وی آثار دیگری نیز نوشت که مفید حال جامعه است. آیت الله فیض دزفولی دارای اجازات از برخی از مراجع معظم تقلید همچون آیات عظام، سید ابوالقاسم خوئی، امام خمینی (ره)، حکیم، سید محمود هاشمی شاهرودی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید علی خامنه ای (مقام معظم رهبری)، سید علی سیستانی، محمدتقی بهجت و لطف الله صافی گلپایگانی، در نقل روایات و احادیث و انجام امور حسبیه است.

آیت الله فیض دزفولی درباره اجازه ای که از امام راحل دارد به خبرنگار شبستان، گفت: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، امام خمینی (ره) اجازات در اخذ وجوهات را از نصف به یک سوم کاهش دادند، که بنده به ایشان عرض کردم، اخوی شما (آیت الله پسندیده) به بنده از طرف حضرت عالی، در اخذ وجوهات، اجازه نصف را دادند. امام (ره) فرمودند: همان نصف باشد. نکته جالب دیگر اینکه اجازه من، مهر اقامتگاه امام خمینی (ره) در جماران را دارد که به نظرم تنها اجازه ای است که چنین مهری را دارد.

امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) تبلیغ دین را از جوانی آغاز کرد و در مقطعی همزمان با تحصیل، مشغول تدریس نیز بود. وی مدتی نائب آیت الله برقعه ای در مسجد تکیه دولت شد تا اینکه پس از درگذشت آیت الله برقعه ای، و بنابر دعوت جمعی از مومنان تهران، امام جماعت راتب این مسجد شد. وی همچنین مدتی در یکی از مساجد محله وصف نار (واقع در تهران، ابتدای جاده ساوه) نیز امام جماعت بود.

روزگار گذشت تا اینکه آیت الله فیض دزفولی به درخواست آیت الله سید اسماعیل سجادی حسینی تبریزی و دعوت جمعی از کسبه متدین بازار بزرگ تهران، به مسجد امام سجاد (ع) رفت و با همراهی هیات امنا، توانست این خانه خدا را به یکی از مساجد موفق در سطح منطقه 12 شهر تهران تبدیل کند.

این مسجد در تمام مناسبت های دینی، پایگاه اجتماع تعدادی از هیات های مذهبی و مداحان و پیرغلامان اهل بیت (ع) است و جلسات تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، به صورت هفتگی در مسجد امام سجاد (ع) برگزار می شود.

مسجد امام سجاد (ع) مجموعه خیریه ای دارد که به تعدادی از نیازمندان آبرومند در طول سال به ویژه در عید نوروز و ماه مبارک رمضان، بسته های ارزاق و پوشاک تقدیم می کند. ضمن اینکه اعضای هیات امنا و سایر اهالی این مسجد، کمک های قابل توجهی برای یاری رسانی به آسیب دیدگان سیل و زلزله جمع آوری می کنند که آخرین نمونه آن، کمک به سیل زدگان استان های لرستان، گلستان و خوزستان در سیلاب فروردین ماه 1398 بود.

آیت الله فیض دزفولی از دوران طلبگی، دارای روحیه مبارزاتی و انقلابی بود و همراهی با استادان و طلاب حوزه های علمیه قم و تهران در مبارزه با نظام شاهنشانی و حضور چندین باره در جبهه های هشت سال دفاع مقدس، در کارنامه ایشان ثبت شده است. به گفته وی، اکنون، مسجد امام سجاد (ع) مرکز نشر معارف قرآن کریم و اهل بیت (ع)، بیان احکام شرعی، پایگاه ولایت فقیه، جریان سازی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری و تربیت نیروهای انقلابی برای حال و آینده نظام جمهوری اسلامی است.

سخن پایانی اینکه، آیت الله فیض دزفولی که می توانست به اقامت خود در شهر قم و تحصیل و تدریس در حوزه علمیه مهم این شهر ادامه دهد و جزو نامداران حوزه علمیه جهان تشیع شود، طبق دستور الهی در آیه نفر «وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ»(سوره توبه، آیه 122) به تهران مهاجرت کرد و مسجد امام سجاد (ع) را به پایگاه ترویج و تبلیغ آموزه ها و احکام دین تبدیل کرد. /882/ 102/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
خدا موفقشان نماید.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
درود بر اندیشه به روز این استاد ارجمند
1
0