۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۶۳۲۳۹۱

امضای تفاهم نامه همکاری آستان قدس رضوی با وزارت ارشاد

امضای  تفاهم نامه همکاری آستان قدس رضوی با وزارت ارشاد
تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین آستان قدس رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف همکاری و تعامل در حوزه های تخصصی با رویکرد دینی و انقلابی به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد تفاهم‌نامه همکاری با حضور تولیت آستان قدس رضوی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف همکاری و تعامل در حوزه های تخصصی فرهنگی با رویکرد دینی و انقلابی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک مابین آستان قدس رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت‌های فرهنگی در سطح ملی و بین المللی به امضا رسید.

بخشی از متن این تفاهم‌نامه به شرح زیر است:
به حول و قوه الهی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله و در جهت گسترش فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم‌السلام در سطح ملی و بین الملی و استفاده از ظرفیت عظیم معنوی مضجع منور حضرت علی ابن موسی الرضا علیه‌السلام و امکانات آستان قدس رضوی و ارتقاءفرهنگ زیارت و مشارکت در اجرای طرح‌های مؤثر وماندگار فرهنگی، علمی و اجتماعی؛ این تفاهمنامه به شرح زیر منعقد می‌گردد.

همکاری و مشارکت طرفین در فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی، برگزاری همایش‌ها، تولید آثار مکتوب و دیداری و شنیداری موضوع این تفاهم نامه است.

همکاری و همیاری در زمینه تبلیغ و ترویج معارف قرآنی و سیره اهل بیت علیهم السلام و به ویژه امام رضا(ع)، فرهنگ زیارت و آرمان‌ها و گفتمان انقلاب در سطح ملی و بین‌المللی، همکاری و تعامل در راستای الگو سازی، کادرسازی و شبکه‌سازی در حوزه‌های تخصصی فرهنگی با رویکرد دینی و انقلابی، همکاری و هم‌افزایی در زمینه‌های فرهنگی و تبلیغی در سطح کشور، استفاده از تولیدات فرهنگی و هنری طرفین با حفظ حقوق مادی و معنوی از موضوعات این همکاری مشترک است.

همکاری ومشارکت در تولید آثار هنری، سینمایی و تلویزیونی در راستای ترویج فرهنگ و سیره رضوی، همکاری در برگزاری مسابقات فرهنگی هنری و جشنواره‌ها در موضوعات مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و هنری، همکاری در برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی در موضوعات مهم مورد نیاز جامعه و بویژه زائرین و مجاورین، همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی هنری مانند کتب و محصولات فرهنگی و آثار هنری، تهیه و تألیف کتب و نرم افزار‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و بازی‌های رایانه‌ای، اشتراک نشریات، مطالعات، کتب، محصولات فرهنگی و رسانه‌ای منتشره دو مجموعه و ایجاد ساز و کار همکاری رسانه‌ای از دیگر موضوعات این همکاری‌های مشترک است.

امیدواریم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گامی نو در نشر معارف دین برداریم

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم با بیان اینکه خداوند را شاکریم که توفیق عنایت فرمود تا در جهت نشر معارف دین و آموزه‌های نورانی اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهما اجمعین، گامی جدید و نو با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداریم؛ اظهار کرد: آستان قدس رضوی وظیفه اصلی خود در خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران را معطوف به مسائل معرفتی و دینی می‎داند.

وی افزود: مبنای کار آستان قدس رضوی تلاش در جهت تحقق این فرمایش امام هشتم علیه‌السلام است که فرمودند: «اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا، اگر مردم زيبائى و شكوه سخن ما را دريابند حتما بما گرايش پيدا مى‌كنند و پيرو ما مى‌شوند.»

تولیت آستان قدس رضوی وجود نورانی و مبارک حضرت رضا علیه‌السلام را یک حضور تمدنی در حوزه‌های مختلف هنری، معرفتی و دینی برشمرد و ابراز کرد: حضور حضرت رضا علیه‌السلام را نباید تنها به فضای محدود صحن‌ها، رواق‌ها و مرقد شریف محصور کنیم، بلکه طبق فرمایش «اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا»، شعاع نورانی و مبارک این وجود مقدس می‌تواند کل عالم را تحت تأثیر قرار دهد و این وظیفه سنگین بر دوش ماست که از این معدن بسیار ارزشمند و گران بها و این اقیانوس بی‌پایان و بی‌انتها بتوانیم به نحوی شایسته بهره برداریم.

وی اضافه کرد: همانگونه که قرآن و معارف آن بی‌انتهاست، معارف اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهما اجمعین نیز بی‌انتها و بی‌پایان است، زیرا این حضرات نیز عِدل قرآن هستند. «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ همانا من در ميان شما دو چيز سنگين و گران مي‌گذارم، كه اگر بدان‌ها چنگ زنيد هرگز پس از من گمراه نشويد، كتاب خدا و عترت من أهل بيتم.»

حجت الاسلام والمسلمین مروی تصریح کرد: در آغاز این همکاری مشترک دست نیاز خود را به سوی وجود مقدس حضرت ثامن الحجج علیه آلاف تحیه و الثنا دراز می‌کنیم و از ایشان کمک و استعانت می‌جوییم، چرا که اگر عنایت و کمک خودشان نباشد قدمی از قدم، آن هم در مسیر مهم، تأثیرگذار و معنوی نشر معارف دینی، نمی‌توانیم برداریم.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: امیدوار هستیم این تفاهم نامه در مقام عمل بگونه‌ای اجرایی شود که نتایج آن برای مردم و زائران حضرت رضا سلام الله علیه، ملموس و مشهود باشد.

تفاهم‌نامه همکاری با آستان قدس رضوی مسیری روشن از اقدامات مشترک فرهنگی را ترسیم می‌کند

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در این مراسم با اشاره تعبیر حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند «مرکز ایران، آستان قدس رضوی است.»، اظهار کرد: این تعبیر اغراق آمیز و تشریفاتی نبوده و نیست، ما این تعبیر را باور درونی، واقعی و ممتد به اعماق معرفت حکمی، فقهی و ولایی حضرت امام خمینی(ره) می‌دانیم.

وی با بیان اینکه تشیع و اسلامیت ایران مدیون وجود مبارک امام رضا علیه‌السلام است، تصریح کرد: ادای دٍین به وجود مقدس حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام را در جهات مختلف می‌توان تبیین کرد و توضیح داد؛ بقاء ایران نیز به این است که این نور، پر فروغ‌تر از آنچه که هست تششع داشته باشد.

صالحی فرهنگ و معارف رضوی را کانون هویت ایران اسلامی دانست و ابراز کرد: بخش قابل توجه و عمیقی از این فرهنگ و معارف مغفول مانده و معادن سر به مُهری بوده که اصلا اکتشاف نشده است، آن مقدار محدود اکتشاف شده نیز به‌نوعی گرفتار خام فروشی است، یعنی ارزش‌های افزوده‌اش باز تولید نمی‌شود که بتوان آن مفاهیم والا را مؤثرتر کند و رسالت ما در هر دو این بخش‌ها بسیار سنگین است.

وی در ادامه با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک مابین آستان قدس رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: این تفاهم نامه که با عنایت حجت الاسلام والمسلمین مروی رقم خورده است، تمرینی از همکاری‎های مشترک میان دو دستگاه برای اکتشاف نکات بدیع و تازه و بهره‌برداری شایسته از آن‌هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه‌های هنر، رسانه و فضا مجازی را از جمله عرصه‌های همکاری مشترک با آستان قدس معرفی و اظهار کرد: وزارت فرهنگ هم خودش توان بالفعلی دارد و هم خط تماس پیوسته‌ای با فعالان حوزه‌های مختلف هنری و رسانه‌ای است، به نظر می‌رسد این تفاهم نامه یک شروع است برای راهی طولانی که امتداد خواهد داشت.

صالحی با اشاره به دقت‌ها و حساسیت‌های در نظر گرفته شده در تنظیم این تفاهم‌نامه، عنوان کرد: خوشبختانه این تفاهم‌نامه همکاری بر خلاف سایر تفاهم نامه‌های رایج که تنها به کلیات اشاره می‌شود، اقدامات و نقشه راهی روشن را ترسیم می‌کند. نگاه ما به این تفاهم نامه کاری سازمانی نیست، بلکه اقدامی دلی است، ما کارهای در دست اقدام در قالب این تفاهم نامه را ذخیره عقبای خود و به نوعی ادای دٍین به آستان نورانی حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانیم./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات