۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۶۳۲۵۳۰

گزارشی از بیست و دومین جلسه مجمع عمومی نمایندگان طلاب

گزارشی از بیست و دومین جلسه مجمع عمومی نمایندگان طلاب
مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در بیستم و دومین جلسه مجمع عمومی خود میزبان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، بیست و دومین جلسه مجمع عمومی از هشتمین دوره نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، چهارشنبه با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزار شد.

در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز در خدمت شخصیتی هستیم که تلاش بسیاری برای حوزه های علمیه؛ مخصوصا مجمع نمایندگان طلاب و فضلا انجام داده اند و باید از ایشان تقدیر و تشکر کرد.

وی اظهار داشت: طرح حوزه انقلابی مجمع نمایندگان طلاب از جمله طرح هایی بود که با حمایت حجت الاسلام نواب جزو طرح های بالادستی حوزه قرار گرفت و به تمام مدیران استانی ابلاغ شده است.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ابراز داشت: حج امسال با توجه به مشکلات میان عربستان و یمن، حج بسیار باشکوهی بود که مرهون زحمات مخلصانه نماینده محترم ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و همکاران ایشان بوده است. 

حجت الاسلام سید مرتضی صالحی ساداتی، نماینده طلاب و فضلای بروجن و لردگان نیز به عنوان ناطق اول پیش از دستور در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: حوزه های علمیه میراث دار فقها و علمای بنام مانند شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی و مقدس اردبیلی هاست؛ امروز سؤال این است که آیا ما توانسته ایم این امانت را به درستی حفظ کنیم و این میراث گرانبها را به خوبی به نسل کنونی و آینده منتقل کنیم؟

وی اظهار داشت: علی القاعده باید با انقلاب شکوهمند و بی بدیل جمهوری اسلامی که خون هزاران شهید پای او ریخته شده است فرصت بیشتر و زمینه بلامانع تری را برای احیای تراث علمی و اخلاقی علمای سلف پیدا می کردیم؛ اما چه شده است؟ کجای کار ما ایراد دارد که با این همه امکانات در مقایسه با قبل از انقلاب و حکومت های طاغوت گذشته قابل قیاس نیست، نتوانسته ایم صدوق ها، مفیدها و مقدس ها با وجود توسعه در امکانات تربیت کنیم.

نماینده طلاب و فضلای بروجن و لردگان ابراز داشت: آیا وقت آن نرسیده است که بعد از گذشت چهل سال از این انقلاب عزیز که لحظه لحظه آن مرهون خون هزاران شهید است، حوزه علمیه در روش علمی و تربیت خود تجدیدنظر کند؟ آیا وقت آن نرسیده است که مدیران و دست اندرکاران اداره حوزه چه دست اندرکاران رسمی شاغل در مدیریت حوزه از خرد و کلان و عالی و دانی و چه مؤثرین در اداره و تربیت حوزه اعم از بزرگان مراجع و مدرسین والامقام طرحی نو ارائه دهند تا اینچنین شاهد بی انگیزگی و بی نشاطی طلاب نباشیم؟

حجت الاسلام صالحی ساداتی خاطرنشان ساخت: چه شد آن اخلاق راقی پیامبرگونه که مرجع تقلید و طلبه مبتدی را در بزم محبتی کنار هم جمع می کرد و تمام زندگی استاد برای طلبه الگو و درس بود و این همه اختلاف طبقاتی نبود و دسترسی شاگرد به استاد آسان و سهل بود و رابطه رفاقت و پدر و فرزندی حاکم بود.

وی تصریح کرد: نمایندگان طلاب و عزیزان تأثیرگذار؛ بیایید کاری کنیم که زهد و تقوا، طهارت نفس، تهجد و شب زنده داری و… در حوزه حرف اول را بزند؛ اگر بقاء این انقلاب را میخواهیم و اگر روحانیت بقاء خود را می خواهد و اگر رابطه از دست رفته نسل جوان و جامعه را با خود می خواهد باید به ارزش های واقعی خود برگردد.

نماینده طلاب و فضلای بروجن و لردگان بیان داشت: اگر روحانیت می خواهد رسالت اصلی خود را حفظ کند، باید به شعار اصلی و لباس اصلی خود که لباس تقوا و تهذیب است، برگردد. 

همچنین حجت الاسلام سیدحسن فتحی، نماینده طلاب کوهدشت نیز در این جلسه به عنوان ناطق دوم پیش از دستور به ایراد سخن پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۹ خطاب به نمایندگان بیان کردند: «من به حضور نمایندگان طلاب در سطوح تصمیم گیری حوزه معتقدم و عقیده دارم که اشتراک نمایندگان طلاب در سطوح تصمیم گیری به بسیاری از چیزهای خوبی که می خواهید در حوزه اتفاق بیفتد کمک خواهد کرد و حرکت و شور نشاط جوانی را در طلاب احیا می کند».

وی اظهار داشت: سؤال این جاست که آیا بعد از ۳۰ سال از سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطلب حضرت آقا رسیده ایم؟ آیا نمایندگان طلاب در مسائل حوزه دخالت دارند؟ آیا نشاط در طلاب ایجاد شده است؟ 

نماینده طلاب کوهدشت ابراز داشت: در حوزه علمیه بعد از ۴۰ سال، آیا برنامه ریزی صحیحی انجام گرفته است؟ آیا امروز آمار دقیقی از تعداد طلاب و اساتید وجود دارد؟ آیا توانسته ایم در موضوع پذیرش حوزه، بهترین افراد جامعه را به حوزه دعوت کنیم؟ حجت الاسلام فتحی خاطرنشان ساخت: ما در کشور قریب به ۶۰ هزار مسجد غیر از مدارس، نمازخانه ها و ادارت وجود دارد؛ سؤال اینجاست حوزه علمیه در طول این ۴۰ سال چه مقدار مبلغ، امام جماعت و روحانی پرورش داده است؟ وی تصریح کرد: امروز در بحث هجرت که از دغدغه های مقام معظم رهبری است، چه مقدار کار کرده ایم؟ همچنین بحث ازدواج طلاب نیز از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم./1370/ج

ارسال نظرات