۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۶۳۲۹۱۱

پاسخ انقلابی عراقی‌ها به بحران‌سازی‌آمریکا

پاسخ انقلابی عراقی‌ها به بحران‌سازی‌آمریکا
معترضان عراقی در محکومیت حملات هوایی آمریکا به مواضع حشد الشعبی، دیوار‌های سفارت ایالات متحده در بغداد و پرچم این کشور را به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاري رسا، هزاران نفر از عراقی‌های معترض به حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی در غرب عراق، با تجمع مقابل سفارت آمریکا در بغداد و با به آتش کشیدن پرچم آن، برای ورود به ساختمان سفارت تلاش کردند.

منابع خبری عراق ضمن پخش تصاویری از تظاهرات هزاران عراقی در برابر سفارت آمریکا در بغداد اعلام کردند که تظاهرکنندگان بر روی یکی از دروازه‌های سفارت آمریکا در بغداد نوشته اند: «این سفارت خانه به فرمان ملت تعطیل است.» 

تحصن کنندگان عراقی پس از حمله تجاوزکارانه آمریکا به مواضع حشد الشعبی و شهید شدن دهها نفر از اعضای این گروه، خواستار بسته شدن کامل سفارت آمریکا در بغداد هستند. تظاهرات مقابل سفارت آمریکا همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی که در آن هزاران عراقی شرکت کرده بودند، صورت گرفت و در آن مردم معترض ضمن اعلام برپایی تحصنِ باز برابر سفارت آمریکا خواهان بسته شدن آن و اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند. 

شماری از حاضران در این مراسم، پرچم آمریکا را مقابل سفارت این کشور آتش زدند و با سر دادن شعار، خواستار بسته شدن این سفارتخانه و اخراج سفیر آن از کشور شدند. مردم معترض همچنین بر روی دیوار این سفارتخانه نوشتند که این سفارتخانه به خواست مردم عراق بسته است. یک روز قبل از آغاز این تظاهرات، رهبر جریان صدر عراق از آمادگی خود برای اخراج «اشغالگر» از این کشور به روش‌های قانونی خبر داد و گفت: «اشغالگران به رهبری احمق (ترامپ) از فساد فراگیر در کشور و شکاف عمیق بین مسئولین و مردم سوء استفاده کردند، بنابرین همگی باید از طمع به قدرت، به خاطر رفاه و کرامت مردم چشم پوشی کنیم، وگرنه پشیمان خواهیم شد».

خشم ترامپ از تظاهرات ضد آمریکایی مقابل سفارت در بغداد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تظاهرات گسترده مردم عراق در روز سه شنبه در مقابل سفارت این کشور در بغداد در حساب توئیتری خود  مدعی شد: «ایران پیمانکار آمریکایی در عراق را کشت و چندین نفر را مجروح کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد. اکنون ایران یک حمله به سفارت واشنگتن در عراق را هماهنگ کرده است. آنها کاملا مسئول آن هستند. علاوه بر آن، ما انتظار داریم عراق از نیروی نظامی خود برای محافظت از سفارتمان در بغداد استفاده کند و همینطور هم به آنها گفته شده است.» پیشتر هم مقام‌های آمریکایی گفته بودند که این حمله برای رساندن پیامی صریح به ایران و متحدانش لازم بود، اما آمریکا قصد تشدید مناقشه با ایران را ندارد.

«برایان هوک» نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت: «رئیس جمهور ترامپ خیلی صبور بوده. او خویشتن داری زیادی نشان داده».

از این اظهارات ترامپ و برایان هوک و دیگر مقامات آمریکایی اینطور بر می‌آید که آمریکا پس از ناکامی در اهدافش در تحولات اخیر کشورهایی چون سوریه و عراق و لبنان، سعی دارد در راستای تحرکات ضد ایرانی خود در منطقه، بار دیگر ایران و محور مقاومت را مقصر تحولات اخیر عراق جلوه دهد. 

از سوی دیگر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا همزمان با ادامه اعتراضات در برابر سفارت آمریکا در بغداد، در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، گفته است که واشنگتن از اتباع خود «دفاع» خواهد کرد. تماس تلفنی و تهدید تلویحی پمپئو در حالی صورت گرفته که پیش از این تصاویری از استقرار تک‌تیراندازهای ارتش آمریکا روی بام ساختمان سفارت این کشور در بغداد منتشر شده بود. در ورودی‌های این ساختمان هم تفنگداران آمریکایی مستقر شده‌اند. «مارکو روبیو» از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی هم در توییتی که برخی آن را زمینه‌چینی برای تیراندازی به سوی معترضان تفسیر کرده‌اند، مدعی شد که ایران ممکن است به سمت تظاهرات‌کنندگان تیراندازی کرده و سپس این موضوع را به گردن واشنگتن بیاندازد. هرچند تاکنون گزارشی از تیراندازی با گلوله جنگی به سمت معترضان منتشر نشده، اما نیروهای آمریکایی به سمت تظاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند. گزارش شده است که تاکنون بیش از ۶۰ از نفر افرادی که در برابر سفارت آمریکا تجمع کرده‌اند، دچار مصدومیت شده‌اند. «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا هم با متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به سفارتش در بغداد گفته که «سفارت ما در بغداد در معرض حمله قرار گرفته و ایران باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد».

کارشناسان معتقدند که آمریکا با مقصر جلوه دادن ایران در رویدادهای اخیر عراق، و تکمیل پروژه‌ سنگین رسانه‌ای و روانی آمریکا و برخی کشورها منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران را به پای میز مذاکره بکشاند و حمله اخیر آمریکا به پایگاه حشد الشعبی در الانبار عراق تنها نتیجه شکست سیاست‌های این کشور در سوریه، عراق و لبنان است. واشنگتن تلاش دارد تا از رهگذر بحران‌سازی در سوریه، عراق و لبنان محور مقاومت را تضعیف کنند، بنابراین این حمله آمریکا که منجر به شهادت 28 تن از نیروهای مقاومت عراق و همچنین زخمی شدن ۵۰ نفر شده است، می‌تواند ناشی از عصبانیت آمریکا از مقاومت ایران در مقابل سیاست‌های آمریکا باشد.

این در حالی است که برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در برابر سفارتخانه آمریکا در بغداد و اعتراضات در عراق به دلیل دخالت‌های بی‌رویه و آشکار آمریکا در امور داخلی کشورشان است که در قالب اظهارات و بیانیه‌های محکومیت از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی و یا تهدید به بیرون راندن سفیر آمریکا در بغداد از اراضی عراق بروز و ظهور یافته است./1360//101/خ

منبع: حمایت
ارسال نظرات