۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۳۲۶۸۴

عراق، در دام بمب‌های ساعتی قوم‌گرایی

عراق، در دام بمب‌های ساعتی قوم‌گرایی
«علی الازیرجاوی» نماینده حزب فضیلت عراق و «ماجد غماس» نماینده مجلس اعلای عراق با اشاره به تحولات روز سیاسی عراق می‌گویند؛ عراق در دام بمب‌های ساعتی قوم‌گرایی گرفتار شده است و شرایط ناپایدار و شکننده‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاري رسا، «علی الازیرجاوی» نماینده حزب فضیلت عراق و «ماجد غماس» نماینده مجلس اعلای عراق با اشاره به تحولات روز سیاسی عراق می‌گویند؛ عراق در دام بمب‌های ساعتی قوم‌گرایی گرفتار شده است و شرایط ناپایدار و شکننده‌ای دارد. این احتمال وجود دارد که بر اساس خواسته مرجعیت عراق و مردم شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام باشیم.

تحولات سیاسی و بی‌ثباتی در عراق، موضوعی است که حالت شکننده‌ای این روزها به خود گرفته است. از یک‌سو، استعفای «عادل عبدالمهدی» از مقام نخست‌وزیری و از دیگر سو، کناره‌گیری «برهم صالح» از پست ریاست‌‌جمهوری، بعید هم نیست که «پارلمان عراق» هم منحل شود و زوال تدریجی عراق که پیش‌بینی می‌شد، اتفاق بیفتد، چرا که دو رکن از سه رکن قدرت در عراق کناره‌گیری کرده‌اند و بعید نیست شاهد «انتخابات زودهنگام» در این کشور بحران‌زده باشیم؛ انتخاباتی که گفته می‌شود معترضان عراقی به دنبال آن هستند تا شاکله جدیدی از قدرت در این کشور شکل گیرد چرا که عراق در وضعیت تعلیق قرار دارد. اما سوالی که اینجا شکل می‌گیرد آن است که آیا برگزاری انتخابات زودهنگام می‌تواند پایانی بر اعتراضات و ثبات سیاسی در این کشور باشد و دیگر اینکه چرا گروه‌ها یا رهبران سیاسی و دینی از ترس تولد دوباره گروه‌های تروریستی داعشی و بعثی یا کودتای نظامی در این کشور تلاش جدی برای ثبات یا مقابله با اعتراضات نمی‌کنند. برای بررسی بیشتر تحولات سیاسی عراق با «علی الازیرجاوی» نماینده حزب فضیلت عراق و «ماجد غماس» نماینده مجلس اعلای عراق به گفت‌وگو پرداختیم.

الازیرجاوی: عراق در دام بمب‌های ساعتی قوم‌‌گرایی گرفتار شده است

«علی الازیرجاوی» نماینده حزب فضیلت عراق با بیان اینکه عراق اکنون در دام بمب‌های ساعتی قوم‌گرایی گرفتار شده است، به خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» گفت: متاسفانه آمریکا در جهت قوم‌گرایی تلاش‌های زیادی در عراق انجام داده است و هر ساعت که بخواهد آن‌ها را منفجر می‌کند. ما در دام آنها افتاده‌ایم همانند لبنان که این روزها گرفتار این موضوع شده است. اگر بتوانیم مشکلات سیاسی که میان طایفه‌گرایی وجود دارد را حل کنیم عراق سیر طبیعی خودش را 
طی خواهد کرد.

خواسته مرجعیت عراق و مردم برگزاری انتخابات  زودهنگام است

نماینده حزب فضیلت عراق، در پاسخ به این سوال که با کناره‌گیری دو رکن قدرت در عراق آیا شاهد انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور خواهیم شد یا خیر، افزود: هرچند استعفای «برهم صالح» از مقام رییس‌جمهوری طبیعی نیست و فشار گروه‌های سیاسی منجربه آن شد اما می‌توان دریافت که این اتفاقات برای توافق بر سر یک شخص بود.

وی ادامه داد: اکنون خواسته مرجعیت عراق و مردم برگزاری انتخابات زودهنگام است و این موضوع دراختیار پارلمان قرار دارد و باید کمیساریای مستقل انتخابات شکل گیرد که این امر در حیطه پارلمان است. اکنون و براساس قانون اساسی، رییس پارلمان موقتا اداره امور کشور را برعهده دارد تا انتخابات برگزار شود؛ اما نباید فراموش کرد که برگزاری «انتخابات زودهنگام»  طی ماه‌های آتی در کشور سخت است چرا که این امر نیازمند برخی زیرساخت‌های لازم و کمیته‌های انتخاباتی است.

اسرائیل، ام‌المشاکل عراق

این کارشناس عراقی در پاسخ به این سوال که عراق تا کی با چالش امنیتی روبه‌روست، گفت: وضعیت امنیتی عراق در این هفته‌ها و روزهای اخیر به دوران قبل از شکل‌گیری حشد الشعبی برگشته است. باید اشاره‌ای کنم به توطئه‌های دشمنان  به خصوص رژیم صهیونیستی که در امور داخلی کشور ما دخالت می‌کنند و ام‌المشاکل عراق هستند. آنها داعش را به وجود آوردند و از آنجا که حشد الشعبی توانست با آنها به مقابله بپردازد و پیروز شود، اکنون در صدد هستند تا حواشی سیاسی برای نیروهای امنیتی ما همانند حشد الشعبی به وجود آورند. اگر اکنون الانبار و صحرای غربی عراق به محلی برای آموزش نیروهای تروریستی داعش تبدیل شده، به این خاطر است که عملیات‌های  حشد الشعبی کمتر و درگیر مسائل سیاسی شده است؛ البته این هم یکی از طرح‌های صهیونیست‌هاست که به آن اشاره کردم تا از اقتدار دولت بکاهد.

سناریوی کودتا در بغداد

نماینده حزب فضیلت عراق در پاسخ به این سوال که آیا بی‌ثباتی عراق منجر به کودتا از سوی بعثی‌ها خواهد شد یا خیر، تاکید کرد: خوشبختانه حشد الشعبی و نیروهای نظامی آماده مقابله با هر توطئه‌ای هستند. اگر سناریوی کودتا در عراق دنبال شود، موفق نمی‌شود چرا که حشدالشعبی و نیروهای مردمی و نظامی آماده مقابله هستند؛ به‌خصوص اگر مرجعیت عراق فتوایی برای مقابله با این‌گونه توطئه‌ها بدهد، میلیون‌ها نفر نیروی جهادی برای دفاع از کشور وارد صحنه می‌شوند. مردم عراق به یک تشخیص و آگاهی رسیده‌اند که به حرف‌های مرجعیت گوش فرا می‌دهند تا این کشتی‌ای که گردبادها آن را محاصره کرده‌اند، به سرمنزل مقصود برسد.

غماس: طرح تقویت اقلیت‌ها در عراق  به سیاست دشمنان تبدیل شده است

«ماجد غماس» نماینده مجلس اعلای عراق در تهران با اشاره به اینکه فرایند سیاسی عراق بیشتر بر محور شیعیان و کردها شکل گرفته است، عنوان کرد: طرح تقویت اقلیت‌ها در تاریخ که یک سیاست انگلیسی است در عراق هم پس از سال 2003 به شیوه دیگری دنبال شد و اهل سنت نسبت به دیگر گروه‌های دینی یا قومی از مسائل تصمیم‌گیری دور شدند. این موضوع موجب شد تا بمب‌های ساعتی در عراق شکل بگیرد، هر چند با اصلاح قانون اساسی برخی از آنها ترمیم شد اما موضوع برانگیختن قومی از سوی دشمنان در اعتراضات عراق دنبال شد.

خشم اسرائیل از عادل عبدالمهدی

وی با بیان اینکه حمایت سیاستمداران و مردم عراق از مردم مظلوم فلسطین، موجب خشم اسرائیل نسبت به دولت عراق شد،

افزود: صراحت نخست‌وزیر عراق برای متهم‌کردن اسرائیل به حمله به برخی مناطق عراق(پایگاه‌های حشد الشعبی) موجب خشم و غضب آنها شد تا اینکه عادل عبدالمهدی از نخست‌وزیری استعفا داد. این‌گونه غضب رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که مستاصل شده و اگر می‌توانست بیشتر از این را هم انجام می‌داد.

تبدیل هرج و مرج به آشوب

نماینده مجلس اعلای عراق افزود: اعتراضاتی که اکنون تبدیل به شورش و آشوب در عراق شده است با پشتیبانی اسرائیل و آمریکا ادامه دارد و اکنون اسرائیل در عراق وارد جنگ شده است. چیزی که اکنون در عراق دیده می‌شود نابسامانی و هرج و مرج است که اسرائیل آن را به آشوب تبدیل کرده است.

شرایط ناپایدار و شکننده در عراق

غماس با اشاره به اینکه عراق به شرایط ناپایدار و شکننده رسیده است، تاکید کرد: حشد الشعبی عراق می‌تواند اتفاقات و آشوب‌ها را یک‌روزه جمع کند، اما از آنجایی که مرجعیت عنوان کرده است خونی ریخته نشود و همچنین دشمنان دست به شیطنت نزنند، ورودی نمی‌کند چرا که رسانه‌های غربی و اسرائیلی به دنبال این هستند تا بر سر برقراری نظم و انضباط شهری که توسط حشد الشعبی به وجود آید، جنجال‌آفرینی کرده و بگویند جنایت صورت گرفت!

وی ادامه داد: غرب می‌خواهد با ادامه یافتن ناآرامی‌ها و آشوب‌ها در عراق، نیروهای بین‌المللی وارد صحنه شوند و عراق را تحت دخالت‌های خود درآورند؛ اما این امید وجود دارد که اگر مرجعیت یا حشد الشعبی به صورت جدی ورود کنند، دشمنان در پروژه‌های خود با شکست  مواجه شوند./1360//101/خ

منبع: صبح نو
ارسال نظرات