۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۶۳۳۰۴۲
آیت الله فقیهی:

منشأ بسیاری از مشکلات امروز جهل انسان است

منشأ بسیاری از مشکلات امروز جهل انسان است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان نباید خود را از دیگران برتر بداند، گفت: اگر روحیه کبر به فعلیت برسد انسان دچار تنزل جدی در مسیر بندگی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: شخصی از حضرت سؤال کرد نزدیک ترین چیز به کفر و الحاد چیست؟ حضرت در پاسخ می فرماید کبر انسان را به کفر نزدیک می کند.

وی افزود: معنای کبر این است که انسان خود بزرگ بینی دارد و خود را از دیگران بالاتر می بیند، گاهی کبر جنبه نفسانی و باطنی دارد اما گاهی این ویژگی به مرحله اظهار می رسد، تکبر اظهار کبر است و وقتی انسان کبر خود را در عمل اظهار کند دچار تکبر شده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان نباید خود را از دیگران بالاتر بداند، اظهار داشت: اگر روحیه کبر به فعلیت برسد و اظهار شود انسان دچار تنزل جدی در مسیر بندگی خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگی از صفات ویژه و مخصوص خداوند متعال است و اگر انسان روحیه تکبر داشته باشد در واقع خود را در کنار خداوند قرار داده است، اگر انسان به زندگی خود دقت کند می بیند که چقدر ناتوان و ضعیف است و حتی یک حیوان کوچک می تواند انسان را نابود کند.

آیت الله فقیهی با بیان این که بزرگترین مقامات با یک بیماری عاجز و نابود می شوند، ابراز داشت: باید عجز و فقر خود را محاسبه کنیم تا متوجه شویم بزرگی مخصوص خداوند است، اگر به کبر مبتلا شویم دچار هلاکت خواهیم شد.

وی عنوان کرد: انسان متکبر در واقع جاهل است و گاهی حاضر نیست برای کسب علم در درس استادی شرکت کند، برخی به دلیل تکبر حاضر نیستند در جلسه درس شرکت کنند، بسیاری از مشکلات انسان ها به دلیل جهل است.

محمد قمین
ارسال نظرات