۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۶۳۱۱۰۷
آیت الله فقیهی:

حوزه و دانشگاه در برابر دشمن و اختلاف افکنان ید واحده باشند

حوزه و دانشگاه در برابر دشمن و اختلاف افکنان ید واحده باشند
عضو جامعه مدرسین با اشاره به تلاش دشمن برای اختلاف افکنی بین حوزه و دانشگاه گفت: باید سعی کنیم حوزه و دانشگاه ید واحده باشند و دشمنان و اختلاف افکنان را ناکام بگذارند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در درس اخلاق و تفسیر خود که در مدرسه آیت الله گلپایگانی برگزار شد، با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه به فتنه انگیزی یهود و صهیونیست ها در امت اسلامی گفت: برنامه صهیونیست ها و قوم یهود ایجاد اختلاف است.

وی افزود: امروز مشاهده می کنیم که صهیونیست ها چگونه از مسائل اخیر کشورهایی مانند عراق استفاده و بین عراق و ایران و مسلمانان ایجاد اختلاف می کنند، صهیونیست ها و استکبار سعی دارند که در ایران هم با نفوذی های خود ایجاد اختلاف کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش دشمن برای اختلاف افکنی بین حوزه و دانشگاه اظهار داشت: باید سعی کنیم حوزه و دانشگاه ید واحده باشند و دشمنان و اختلاف افکنان را ناکام بگذارند، کلامی که بین حوزه و دانشگاه و بین حوزویان و مردم ایجاد اختلاف کند از ناشی نفوذی ها و دشمنان است.

وی ادامه داد: سخنان و فعالیت های ما باید امید آفرین باشند و اختلافات و دوگانگی را از بین ببرد، دشمن می خواهد امید مردم را ناامید کرده و مردم از گذشته پشیمان کند و نسبت به آینده هم امید نداشته باشند که انقلاب را متزلزل کند اما مردم بصیرت دارند و اجازه اجرای برنامه دشمن را نمی دهند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به 40 حدیث امام راحل گفت: یکی از مسائلی که سبب هلاکت انسان می شود عجب است.

وی عجب را دارای مراتب مختلف دانست و افزود: یک مرحله عجب این است که انسان سعی می کند واجبات و مستحبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند اما برای خود مقامی قائل است و خود را برتر از دیگران می داند و می گوید موفق و دارای مقامات هستم یعنی حالت منتی برای خدا دارد و تصور می کند که خدا بنده مانند او کم دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان نباید نسبت به کارهای خوب خود حالت منت داشته باشد، اظهار داشت: اگر چنین روحیه ای برای انسان ایجاد شد روحیه عجب است، اگر انسان خلاف های خود را بررسی کند یک بحث مورد تأکید است اما اگر انسان مدام کارهای خوب خود را شمارش کند و خود را به عنوان یک فرد نمونه، با اخلاص و درجه یک بداند عجب است.

وی ادامه داد: اگر انسان در تفکر  هم برای خود مقام قائل شود گرفتار مرتبه ای از عجب شده است، انسان همواره باید خود را پایین بداند و بگوید که از خدا می خواهم من را هدایت کند.

آیت الله فقیهی مرحله دیگر عجب را حالت طلبکاری دانست و ابراز داشت: به عنوان مثال گاهی اتفاقی برای انسان می افتد و چون خود را مخلص و دارای جایگاه می داند می گوید که چرا فلان اتفاق یا مصیبت باید برای او پیش بیاید.

وی عنوان کرد: اگر انسان در زمان مصیبت ها تسلیم خدا بود عجب ندارد اما اگر مدام نق بزند یعنی مشکل دارد و باید آن را حل کند، عجب اعمال انسان را باطل می کند چرا که انسان برای خود مقام قائل می شود در حالی که در پیشگاه الهی انسان نمی تواند طلبکار باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همواره باید خداوند را شاکر باشیم و نعمت های الهی را ببینیم و بدانیم که بسیاری از نعمت هایی که از آن بهره مند هستیم دیگران از آن بی بهره هستند؛ اگر حالت عجب بالا برود انسان را هلاک می کند، امام می فرمایند عجب از مهلکات است و ایمان و اعمال انسان را فاسد می کند؛ اهل علم باید بیشتر مراقب باشند تا چنین حالاتی برایشان ایجاد نشود، باید شکر خدا و تواضع نسبت به مردم باید عجب را از خود دور کنیم.

محمد قمین
ارسال نظرات