۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۳۳۰۶۸

تصمیم‌گیری درباره CFT باز هم به تعویق افتاد

تصمیم‌گیری درباره CFT باز هم به تعویق افتاد
ادامه بررسی لایحه استعماری CFT به نشست بعدی کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت موکول شد، آیت‌الله آملی لاریجانی نیز در حاشیه درس خارج فقه خود گفت: نظر شخصی من این است که لوایح FATF به‌شدت برای امنیت ملی خطرناک هستند، محسن رضایی نیز فشارها بر مجمع را برای تصویب این لوایح، مشکوک خواند.

به گزارش خبرگزاري رسا، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم موسوم به CFT در جلسه دیروز عصر کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت باز ماند و ادامه بررسی این لایحه به نشست بعدی کمیسیون مزبور موکول شد.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم (CFT) که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد و پس از پافشاری مجلس بر مصوبه خود جهت تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است.

به‌شدت خطرناک  برای امنیت ملی

«آیت‌الله آملی لاریجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از پایان درس خارج فقه

خود و در جمع برخی از اعضای شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه علمیه قم و برخی از شاگردانش در پاسخ به سؤالاتی درباره بررسی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، اظهار داشت: «اگر شخصاً نظرم را بپرسید، پالرمو و CFT به‌شدت برای امنیت ملی خطرناک هستند به‌ویژه CFT که بسیار خطرناک‌تر است.»

وی با بیان اینکه ما هرچه جلوتر رفتیم شک‌مان به آمریکایی‌ها و اذنابشان و کشورهایی که اعضای FATF هستند بیشتر شده است، ادامه داد: «این روشن است. می‌خواهم بگویم واقعاًً آدم‌های خطرناکی هستند. آدم‌های فاسدی هستند. البته از قبل آدم‌های فاسد و خطرناکی بودند. برجام‌شان نشان داد چقدر آدم‌های ناقابلی‌اند و CFT بدتر از برجام است.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «بدانید من به وظیفه‌ام عمل می‌کنم. من فکر خودم این است که این مصوبات مجلس قطعی نباشد، معلوم نیست که مصلحت باشد هم چنین چیزی، ولو فوایدی هم دارد. مفاسدی هم دارد. روی ‌ترازو باید گذاشت. به‌نظر من خطر امنیتی‌اش بسیار شدیدتر است.»

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: «البته به‌نظر بنده هم پالرمو و هم CFT خطر امنیتی بالایی دارد، البته خطر CFT برای امنیت بیشتر هم هست. اینکه FATF هر دفعه می‌گوید، این آخرین مهلت است، شما فکر می‌کنید به این تهدیدات و امثال آن گوش می‌کنم؟»

بررسی FATF؛ هر هفته 2 جلسه

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز چهارشنبه در آیین افتتاحیه دستاوردهای علمی- پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص ضمن تبریک روز میلاد پرچمدار کربلا و گفتمان عاشورا حضرت زینب (س)، گفت: «مجمع رقیب هیچ دستگاه و تکرار هیچ نهادی در کشور نیست، مجمع نه تکرار مجلس شورای اسلامی، نه تکرار شورای نگهبان و نه رقیب دولت است، بلکه جایگاه خود را دارد که به‌عنوان نهاد مکمل در قانون اساسی طراحی شده است به همین جهت ما انتظار همکاری داریم.»

رضایی افزود: «اینکه عده‌ای بخواهند FATF را سیاسی کنند و ما را در فشار بگذارند، مشکوک است. موافقین و مخالفین این دو کنوانسیون در مجمع در حال بحث هستند. البته باید این پرسش طرح شود که چرا مجمع FATF به پیوستن ایران فشار وارد می‌کند؟ چرا در بررسی‌های یک نهاد حکومتی دخالت می‌کنید و می‌گویید باید سرعت ببخشد؟ به شما چه ارتباطی دارد؟»

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام توسط رهبر انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده است، تأکید کرد: «از این رو سؤال افرادی از نهادهای مختلف در قبال دلایل نظارت مجمع، صحیح نیست.»

رضایی با بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کنار رود، افزود: «هفته‌ای دو جلسه برای بررسی FATF اختصاص دارد و ما وقت تلف نمی‌کنیم. تمام کارشناسان بحث کردند و میزگردهایی در همین پژوهشکده برگزار شد و موافقین و مخالفین صحبت کردند به همین جهت در مورد این موضوع زوایای زیادی وجود دارد که مصلحت نمی‌بینیم به آن وارد شویم.»

وی گفت: «خیلی‌ها مجمع را به‌عنوان مرجع حل اختلاف می‌بینند در صورتی که مجمع وظایف دیگری دارد. گاهی مواردی پیش می‌آید که از جنبه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی نیاز به پژوهش‌های زیادی می‌بینیم.»

بر اساس این گزارش در این نمایشگاه، دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت در یک سال اخیر به نمایش گذاشته شد و یاسر برخورداری معاون علمی ‌پژوهشی این پژوهشکده، محمدمجید فولادگر رئیس گروه اجتماعی فرهنگی، محمّد نظری رئیس گروه سیاست خارجه و روابط بین‌الملل، محمّدعلی الفت‌پور رئیس گروه حقوقی و پوریا پرتو از کارشناسان گروه اقتصادی و امور زیربنایی این پژوهشکده، گزارشی از اقدامات خود ارائه کردند./1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات