۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۳۲۷۸۷

ماشه اخراج امریکا از عراق

ماشه اخراج امریکا از عراق
نایب رئیس سازمان حشدالشعبی در واکنش به حمله یک شنبه شب جنگنده‌های امریکایی وعده کرد که بسیج مردمی عراق «پاسخی بی‌رحمانه» به تجاوز امریکا به مقر حشدالشعبی خواهد داد؛ هشداری که باعث شد امریکا در همه پایگاه‌های خود در عراق «بالا‌ترین سطح هشدار» را اعلام کند.
به گزارش خبرگزاري رسا، هادی العامری، فرمانده لشکر بدر، بزرگ‌ترین نیروی حشدالشعبی از پارلمان عراق خواست هرچه زودتر تصمیم خروج تمامی نیرو‌های خارجی از عراق را اتخاذ کند. برخی منابع از خروج ده‌ها کارمند غیرنظامی امریکا پس از بمباران مقر‌های حشدالشعبی خبر می‌دهند.

یک شنبه شب در حالی که گروه‌های عراقی سرگرم بحث بر سر نحوه برون‌رفت از بحران سیاسی این کشور بودند، جنگنده‌های اف ۱۵ امریکا مقر دو تیپ ۴۵ و ۴۶ حشدالشعبی را در منطقه القائم در استان الانبار عراق (مربوط به کتائب حزب‌الله) بمباران کردند که در اثر آن دست‌کم ۲۸ نیروی حشدالشعبی شهید و ۵۱ نفر مجروح شدند. در میان شهدای این حملات، ابوعلی خزعلی، فرمانده تیپ ۴۵ گردان‌های حزب‌الله عراق نیز وجود دارد. پنتاگون اعلام کرده که حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی که چند ماه پیش رسماً به عنوان بخشی از نیرو‌های مسلح عراق شناخته شد، در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیرو‌های ائتلاف» در عراق صورت گرفته است. پنتاگون از حمله به پنج مقر حشدالشعبی خبر داده که سه پایگاه در عراق و دو پایگاه دیگر در سوریه بوده است.
 
حمله امریکایی‌ها دو روز پس از حمله راکتی به پایگاه K۱ در استان کرکوک انجام شد که امریکا اعلام کرد یک پیمانکار امریکایی کشته و پنج نفر که چهار نفر آن‌ها امریکایی بودند، مجروح شدند. حشدالشعبی مسئولیت انجام این حمله را نپذیرفته است. جواد کاظم الربیعاوی، مدیر اداره تحرکات حشدالشعبی اعلام کرده که احتمال افزایش تعداد شهدای حمله امریکا به حشدالشعبی وجود دارد، به خصوص که عصر دیروز اعلام شد تیم‌های امداد و نجات مشغول بیرون کشیدن اجساد شهدای تیپ ۴۵ هستند.

ابومهندس: خون شهدا هدر نخواهد رفت
 
هنور مشخص نیست که حشدالشعبی چطور به حمله امریکا به پایگاه‌هایش واکنش نشان خواهد داد، ولی ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی گفت: خون شهدا و مجروحین هدر نخواهد رفت و نیرو‌های امریکایی در عراق پاسخ شدیدی دریافت خواهند کرد.
 
ابومهدی المهندس در بیانیه‌ای کوتاه گفته است: «خون شهیدان و زخمی‌ها هرگز هدر نخواهد رفت و پاسخ ما به نیرو‌های امریکایی در عراق پاسخی سخت و بی‌رحمانه خواهد بود». جنبش نجباء نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله هوایی امریکا وعده انتقام داده و خطاب به امریکا گفته که مردانی که دیروز طعم شکست را به شما و مزدوران‌تان چشاندند همچنان سلاح به دست هستند و انگشت‌شان روی ماشه است. آن‌ها جان‌شان را به کف گرفته‌اند و اشتیاق مرگ در راه خدا را دارند. مقاومت اسلامی نجباء گفته است: «امریکایی‌ها بدانند که زمان مواجهه مجاهدان با آن‌ها بسیار نزدیک است و در آن روز پرچم مجاهدان بر فراز پایگاه‌هایی برافراشته خواهد شد که می‌پنداشتند محافظ آن‌ها است.» «کتائب حزب‌الله» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیرو‌های نظامی و امنیتی و نیز پایگاه‌های مردمی و ملی باید با بیرون راندن دشمن امریکایی، صفحه جدیدی از صفحات عزت و غرور را ثبت کنند.» گردان‌های حزب‌الله عراق افزود: «کلاغ‌های شر امریکایی تجاوز خصمانه‌ای مرتکب شدند و فرزندان ما را که مدافع مرز‌های غربی کشورمان بودند، هدف قرار دادند.»
 
منابع امنیتی در عراق می‌گویند حشدالشعبی در استان دیالی به حال آماده باش درآمده است. همچنین هادی العامری، وزیر سابق حمل و نقل عراق و رئیس «ائتلاف الفتح» از پارلمان این کشور خواست پس از حملات ایالات متحده به این کشور هرچه زودتر تصمیم خروج تمامی نیرو‌های خارجی از عراق را اتخاذ کند. در حالی که پنتاگون اعلام کرده ممکن است حملات دیگری هم در عراق انجام دهند، منابع امنیتی در عراق گفتند که نیرو‌های امریکایی حاضر در عراق در بالا‌ترین سطح هشدار قرار گرفته‌اند. رسانه‌ها نیز از خروج ده‌ها کارمند غیرنظامی امریکا پس از حملات این کشور به مواضع گردان‌های حزب‌الله از عراق خبر می‌دهند. وزیران خارجه و دفاع دولت ترامپ به همراه رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی روز یک شنبه به تفرجگاه مارلاگو در فلوریدا رفتند تا با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا درباره حملات رایزنی کنند. مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا گفته که مایلم تأکید کنم که در مذاکرات روز یک شنبه با دونالد ترامپ گزینه‌های دیگر را نیز بررسی کردیم، ما اقدامات بیشتری را در صورت لزوم برای دفاع از خود و بازدارندگی در قبال شبه‌نظامیان در نظر خواهیم گرفت.

پکپارچگی نیرو‌های عراقی
در حالی که عراقی‌ها با بحران سیاسی روبه‌رو هستند، حمله امریکا به حشدالشعبی با واکنش یکپارچه آن‌ها روبه‌رو شد.

دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی درباره حمله به مقر حشدالشعبی در القائم واقع در غرب الأنبار بیانیه‌ای صادر کرد و در آن حمله امریکا به مواضع حشدالشعبی در القائم را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که دستگاه‌های رسمی عراق باید به حملات امریکا واکنش نشان داده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از این حملات اتخاذ کنند. ‎دفتر آیت‌الله سیستانی در این بیانیه بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق و عدم نقض آن به بهانه واکنش به اقدامات غیرقانونی برخی از طرف‌ها تأکید کرد. ‎این بیانیه از دولت عراق خواسته که تلاش کند کشور به میدانی برای تصفیه‌حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و دخالت دیگران تبدیل نشود.

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق مخالفت خود را با حمله هوایی امریکا به مواضع نیرو‌های حشدالشعبی به اطلاع کاردار سفارت امریکا در بغداد رساند. ‎تلویزیون عراق هم گزارش کرد که عبدالمهدی، فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق دستور داده است نشست فوق‌العاده کابینه امنیت ملی عراق به منظور اتخاذ تدابیر لازم مربوط به حفاظت از عراقی‌ها و حفظ عراق و حاکمیت آن برگزار شود.

عبدالمهدی تأکید کرده است: بمباران مواضع حشدالشعبی تنشی خطرناک است که امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند. فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق همچنین به فرماندهی عملیات مشترک عراق دستور داده است هیچ اقدام امنیتی زمینی یا هوایی بدون موافقت دولت انجام نشود. ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در بیانیه‌ای اعلام کرد: تجاوز آشکار امریکا به مقر نیرو‌های امنیتی تجاوز به حاکمیت ملی و کرامت عراقی‌هاست. این اقدام جنایتکارانه با مخالفت عراقی‌ها روبه‌رو خواهد شد که آماده ورود به هر چالشی درباره حاکمیت و کرامت‌شان هستند. ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه نیز گفته که اکتفا به صدور بیانیه‌هایی در محکومیت، تقبیح و رد این حمله کافی نیست. دفتر سیاسی حزب اسلامی «الدعوه» نیز در بیانیه‌ای، تجاوز امریکا به مقر‌های حشدالشعبی را محکوم و تأکید کرد که حشدالشعبی نیروی نظامی عراقی و بخشی از نیرو‌های مسلح است.

علاوه بر گروه‌های عراقی، روسیه، چین و ایران به این حمله واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم که برای دیدار با همتای روس خود به مسکو رفته بود، در واکنش به حمله امریکا گفت: برخلاف امریکا که هزاران مایل دورتر از مرزهایش مردم را به اسم دفاع از خودش در عراق و سوریه به خاک و خون می‌کشد و اقدام غیرقابل قبول امریکا در حمله به عراق یکی از این موارد است، ایران و روسیه برای صلح در عراق و سوریه همکاری کردند که روند آستانه نمونه موفقی از آن است./1360//101/خ
ارسال نظرات