۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۶۳۳۰۹۳
امام جمعه موقت تهران:

سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب چالش‌ها را به فرصت تبدیل خواهد کرد

سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب چالش‌ها را به فرصت تبدیل خواهد کرد
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با بیان این که سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری چالش‌ها را به فرصت تبدیل خواهد کرد، گفت: امروزه نظام اسلامی در جایگاه قدرت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی در همایش بزرگداشت دهه بصیرت که پیش از ظهر امروز به همت مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سالن همایش های این مرکز برگزار شد به آیه 24 سوره ابراهیم اشاره کرد و گفت : این آیه دارای معارف بلند و انسان ساز همچنین مطالعه تطبیقی برای آحاد جامعه است یک به مقایسه میان کلمه طیبه و شجره طیبه می پردازد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: کلمه طیبه دارای مصادیق گوناگون و فراوان در حوزه های مختلف و بهترین مصداق آن پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) همچنین حضرت زینب(س) است که این بانو به معنای واقعی کلمه طیبه است؛ جامعه، نهاد و خانواده هم می تواند کلمه طیبه باشد در حالی که شاخصه های کلمه طیبه را داشته باشند.

وی با اشاره به ویژگی های کلمه طیبه گفت: هرچند تمام پدیده ها را خداوند آفریده و طیبه به شمار می روند اما در مقایسه بین آنها طیبه ها خبیثه و طیبه وجود دارد؛ شجره طیبه، شجره ای دارای ریشه محکم و در اوج استحکام است و هر طوفانی نمی تواند آن را حرکت دهد؛ کلمه طیبه نیز از چنین ریشه ای برخوردار است که در انسان این ریشه مستحکم، مبانی فکری و اعتقادی او است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی ادامه داد: ریشه های مستحکم نظام نیز اصولی است که بر پایه آن استوار شده به عبارت دیگر قانون اساسی نظام هر مقدار محکم باشد نظام مستحکم تر می شود و کارگزاران تا زمانی که به این مبانی اعتقاد دارند موجب استحکام این نظام می شود.

امام جمعه موقت تهران توجه به حوزه معرفت و ایمان مردم را ضروری دانست و گفت: در این زمینه وظیفه حوزه علمیه تربیت انسان هایی با پشتوانه مبانی فکری با برخورداری از عقبه برهانی است؛ رمز پایداری حوزه های علمیه نیز به مبانی فکری بازگشت دارد و علمای بزرگ از ایمان راسخ به معنای واقعی کلمه برخوردار بوده اند.

وی در زمینه تفسیر« فرعها فی السماء» تبیین کرد: فرع کلمه طیبه، اخلاق انسان و اخلاق نیز مبتنی بر ایمان است؛ ایمان راسخ است که انسان شجاع، ثابت، حلیم، متواضع، اهل رحمت و اشداء علی الکفار تربیت می کند؛ چنانچه اخلاق ویژه حضرت زینب کبری از آغاز حرکت تا شهادت زیبایی است و حتی یک کلمه در زمینه نقد کردن وی گزارش نشده است بلکه با همه شوق در کربلا حضور یافته است.

امام جمعه موقت تهران افزود: در نهاد خانواده نیز، اخلاق به سلوک مدیریت تفسیر می شود به عبارتی رابطه اعضای این خانوده با یکدیگر یا رابطه مدیر با افراد تحت مدیریتش و در نظام سیاسی رابطه ارکان مدیریت با یکدیگر و رابطه ارکان مدیریت با مردم، اخلاق مدیریت است؛ از سوی دیگر عمل، محصول مبانی اعتقادی است و همه دستاوردهای انسان نیز محصول عمل او است.

وی حرکت الی الله را از ویژگی های کلمه طیبه نامید و گفت: به هر میزان حرکت به سوی خداوند پرشتاب تر باشد به کلمه طیبه و به کمال مطلق و صفات حق نزدیک تر خواهید شد که موتور حرکت یا بال حرکت عمل صالح است؛ جامعه اگر این پرچم را بشناسد گرفتار فتنه و انحراف نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی اضافه کرد: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و ماجراهای خلافت، ابوسفیان نزد امام علی می آید تا در مقابله با جریان مخالف از وی حمایت کند اما امام علی(ع) با او همکاری نمی کند زیرا ایشان نمی خواهد با همراهی باطل به هدف خود دست پیدا کند به عبارت دیگر چنین کاری نقطه آغاز فتنه است؛ اگر علی شناس شوید و در کنار امام علی(ع) قرا گیرید از همه فتنه ها نجات پیدا خواهید کرد.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی تمامی تهدیدها و چالش ها را به فرصت تبدیل کرده است، گفت: برخی تهدیدها از سوی دشمن به تنهایی می توانست یک نظام را ساقط کند اما انقلاب آن را به فرصت تبدیل کرد که داشتن امتی برخوردار از ارزش های ستودنی و رهبری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب که در تاریخ سیاسی اسلام به غیر از مدت کوتاه امامت ائمه(ع) نمونه دیگری ندارد، دوکلید اصلی مقابله با تهدیدهای دشمن به شمار می رود.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم گرچه مردم نقدهای جدی در حوزه های مختلف دارند اما اکثریت قاطع به طور جدی طرفدار نظام اسلامی هستند زیرا تشخیص می دهند که نظام اسلامی چه ظرفیت هایی را ایجاد کرده است و این موارد را تشخیص می دهند.

وی ادامه داد: گرچه ممکن است فردی با تندی نقدش را بیان کند زیرا مشاهده می کند که در این چندسال از نظر اقتصادی ضعیف شده و از شرایط راضی نیست و حق اعتراض نیز دارد اما زمان تصمیم و اعلام نظر کلیت نظام را مشاهده می کند؛ نهم دی نتیجه بصیرت است و مردم مشاهده کردند ارزش های نظام دارد تهدید می شود به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب بیان می کنند کسانی که در نهم دی شرکت کردند همان افرادی هستند که در اعتراضات شرکت داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با طرح سؤالی مبنی بر این که نظام اسلامی چه زمانی مورد تهدید قرار می گیرد، اظهار کرد: زمانی که ارزش های نظام اسلامی همچنین رهبری مورد تهدید قرار گیرند نظام نیز تهدید خواهد شد در نتجه مشاهده می شود که در راهپیمایی نهم دی بر این دو مورد تأکید می شود؛ البته پس از بهار عربی و تحولات در دنیای اسلام مردم به چنین بصیرتی دست پیدا کردند زیرا متوجه شدند که دشمن به دنبال چیست.

وی افزود: فتنه 88 زمانی رخ داد که انقلاب در اوج قدرت قرار داشت و حوادث اخیر نیز در اوج اقتدار جبهه مقاومت در منطقه رخ داد؛ امروزه نظام اسلامی حتی در حوزه فرهنگی که نسبت به حوزه های دیگر ضعف دارد از جایگاه قدرت برخوردار است که باید از این فرصت استفاده کرد و نقاط ضعف را نیز شناسایی کرد.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: اگر اراده مبتنی بر دانش و عقلانیت مبتنی بر نگاه بلند مدت با الهام از سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در عرصه های اقتصادی یا حوزه های دیگر باشد، نه نگاه های کوتاه مدت و روزمره که همه ارکان گرفتار آن است، ما به سرعت می توانیم چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با بیان این که حوزه علمیه در نظام اسلامی دارای نقش محوری است، اظهار کرد: عالم تشیع هرچه دارد از تلاش های علما در حوزه علمیه است و هرچه ضعف دارد نیز به ضعف هایی است که در این حوزه وجود دارد،؛ امروزه نیازمند علمای سالم، عابد، مدیر و اهل بصیرت و آراسته به اخلاق هستیم که نمونه آن شخصیت رهبر معظم انقلاب است./1324/پ202ق

مصطفی رستمی
ارسال نظرات