۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۶۳۳۱۷۲
آیت الله مصباح یزدی:

عزت و قدرت روحانیت مرهون نهضت امام خمینی است

عزت و قدرت روحانیت مرهون نهضت امام خمینی است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عزت و قدرت روحانیت را مرهون نهضت امام خمینی(ره) دانست و گفت: جامعه ما وام دار ضمیر آگاه و صفای دل امام راحل است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در مراسم یادواره شهدای مدرسه علمیه حقانی با اشاره سابقه حضور خود در مدرسه علمیه حقانی گفت: بیش از 50 سال قبل در این مدرسه علمیه توفیق خدمت گزاری داشتم.

وی با بیان اینکه  امروز مسأله بصیرت در جامعه ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بر ضرورت توجه افراد جامعه به ویژه طلاب به گفتمان ایثار و شهادت تأکید کرد و ادامه داد: مسأله شهادت از دو جهت فردی و اجتماعی قابل توجه است؛ گفتمان ایثار و شهادت بدون شک در عرصه فردی، افراد را پاکیزه ساخته و در عرصه اجتماعی به پیشبرد حق کمک می کند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه ارزش کارها به نیت است، خاطرنشان کرد: انسان باید همه رفتارهای خود را به صورت خالصانه انجام دهد؛ به بیان دیگر هر کاری که انسان صرفاً از روی عشق به خداوند انجام دهد از ارزش ویژه برخوردار است؛ هیچ چیز از این زیباتر نیست که انسان جان خود را در راه رضای خداوند از دست دهد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه سیدالشهدا(ع) در آخرین نفس های عمر شریفشان به درگاه خداوند عرضه داشتند «همه چیز را در راه عشق تو رها کردم»، تأکید کرد: ایشان همه چیز خود را بدون هیچگونه چشم داشت و توقعی در راه خداوند رها کردند؛ خداوند نیز در ازای این اخلاص ویژه و بلند مرتبه به ایشان درجات معنوی والا و بالایی عنایت کردند.

وی با اشاره به اینکه حضرت سیدالشهدا(ع) نمونه اصلی و بارز جهاد مخلصانه در راه خداوند هستند، عنوان کرد: اگر فداکاری های شهدا وجود نداشت انقلاب به ثمر نمی رسید و اگر انقلاب به ثمر نمی رسید هیچگاه مبانی دین به ما منتقل نمی شد؛ کشور در دوران طاغوت رو به سرازیری کفر بود، اما امام راحل با نهضت خودشان آن را بیمه کردند.

آیت الله مصباح یزدی نقش شهدا در پیروزی نهضت امام(ره) را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: امام خمینی(ره) بدون فداکاری و همراهی شهدای گرانقدر هیچگاه در مسیر نهضت خودشان به موفقیت نمی رسیدند؛ کسانی که نور هدایت و ایمان در قلوبشان وجود داشت هنگامی که ندای امام راحل را شنیدند به پا خاستند و ایشان را یاری کردند و برخی از آنها در این مسیر به شهادت رسیدند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه برکات انقلاب اسلامی سالیان سال به سراسر عالم خواهد رسید، تأکید کرد: امروز برکات انقلاب اسلامی به دورترین نقاط عالم رسیده است؛ در اوایل انقلاب، آزادی خواهان و حق طلبان عالم با شنیدن سخنان امام خمینی(ره) مجذوب می شدند و روی به اسلام می آوردند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) تکلیف محور بودند، مطرح کرد: ایشان همواره در پی عمل به وظایف الهی خودشان بودند و در این مسیر از هیچ چیزی هراس به دل خودشان راه نمی دادند؛ ایشان فردی با صلابت و شجاع بودند و در راه خداوند از هیچ مسأله ای باک نداشتند؛ برای امام خمینی(ره) هیچ چیزی جز اطاعت خداوند و انجام وظیفه برای مهم نبود.

آیت الله مصباح یزدی ضمن تبیین وظایف طلاب تراز انقلاب اسلامی اظهار کرد: طلبه تراز انقلاب اسلامی کسی است که شرایطی که انقلاب برایمان به وجود آورده است را به خوبی درک کرده و در راستای اهداف و آرمان ها و ارزش های انقلابی عمل کند؛ امروز وظیفه طلاب نسبت به قبل از انقلاب و دوران ابتدای انقلاب بسیار سنگین تر شده است، زیرا شرایط امروز بسیار تغییر کرده و این موضوع تلاش بیشتری را می طلبد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عزت و قدرت روحانیت را مرهون نهضت امام خمینی(ره) دانست و بیان کرد: در دوران پیش از انقلاب به روحانیون و بانوان محجبه حتی اجازه ورود به دانشگاه را نمی دادند و طلاب در عرصه های اجتماعی هیچگونه جایگاهی نداشتند؛ پیش از انقلاب، مردم نسبت به روحانیت دیدگاه بسیار حقیرانه ای داشتند.

وی با بیان اینکه معنویت جامعه ما وام دار ضمیر آگاه و صفای دل امام خمینی(ره) است، عنوان کرد: امام خمینی(ره) همواره از ریاست و شهرت گریزان بودند و همه مسؤولان و روحانیت باید از این روحیه ایشان الگو بگیرند.

آیت الله مصباح یزدی در پایان یادآور شد: امروز آمریکا علیرغم برخوردار بودن از امکانات و تجهیزات بسیار، تنها رقیب خود را ایران اسلامی می داند، زیرا می داند روحیه ایثار و فداکاری که در میان ملت ایران وجود دارد از همه قدرت ها برتر است و همه حرکات دشمن را مغلوب می سازد./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات