۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۶۳۱۲۳۹

مرحوم آیت الله تألهی همواره ملجأ و پناهگاه مردم بود

مرحوم آیت الله تألهی همواره ملجأ و پناهگاه مردم بود
حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به ویژگی های مرحوم آیت الله تألهی گفت: ایشان همیشه ملجأ و پناهگاه مردم بود و کنار رزمندگان اسلام حضور داشت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی به همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله تألهی همدانی پیامی صادر کرد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا أبي القاسم مصطفى محمد صلی الله عليه و على اهل بيته الطيبين الطاهرين سيما بقية الله في الارضین، و اللعن على أعدائهم الضالّين المضلّين
يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (مجادله 11)

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم و نورانی که برای ارج نهادن به مقام علمی و اخلاقی حضرت آیت الله تألهی در شهر دارالمؤمنین همدان در حال برگزاریست.

آنچه توجه اذهان و افکار بشر به آن معطوف می‌شود عظمتی است که خداوند متعال برای مقام انسایت قائل شده است تا جایی که مقام خلیفة الله را در وصف او ذکر نمود و خود را به خاطر خلقت آن مورد تکریم قرار داد.« فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحسَنُ الخالِقينَ» و برای نگهداری و عظمت آن بهترین و عالیترین مخلوقات را برای هدایت آن در کنار عقل بشر مبعوث نمود یعنی پیامبران الهی و ائمه معصومین علیهم‌السلام و عالمان و فقیهان.

و اکنون كه در عصر غیبت هستیم مردم را به سوی علماء بزرگ و فقیهان مهذب راهنمائی نموده‌اند «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم » تا بواسطه این اسلام‌شناسان و مبینان حلال و حرام که براساس کتاب و سنت و رعایت احکام شرع متعبد و مقید هستند راهنمائی شوند و هر جامعه‌ای که توانست این ارتباط را ایجاد و محفوظ بدارد بدون شک به سعادت نزدیکتر است.

دیار کهن همدان منطقه‌ای عالم خیز و عالم‌پرور است که در همیشه دوران تاریخ شخصیت‌های بزرگی را به خود دیده است که توان نام بردن از همه آن بزرگان در این سطور مختصر نمی‌گنجد ولی از باب تبرک می‌توان به فقیه عالیقدر نامدار شیعه حضرت آیت الله العظمی علامه حاج آقا رضا همدانی صاحب کتاب مصباح الفقیه اشاره کرد.

اینجانب که توفیق آن را دارم در همان دیار مؤمنین عالم پرور پرورش پيداكنم علماء بزرگی را از نزدیک در همدان دیده‌ام که هر کدام در حد خود چراغ فروزان و مشعل هدایت بوده‌اند و به همه آنان با نظر بزرگی و تکریم و ادب می‌نگریم اما دو شخصیت در دوران حضور اینجانب در همدان بود که توانستم ارتباط بیشتری با آنها بقرار کنم اول استاد بزرگوار و فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مرحوم ملاعلی معصومی همدانی اعلی الله مقامه که در غرب کشور تحولات علمی و اخلاقی و سیاسی و اجتماعی فراوانی ایجاد کرد و دیگری آیت‌الله آقای تألهی رحمت الله علیه بوده است.

اینجانب آنچه را در آیت‌الله تألهی در دوران ارتباط و معاشرت خود با ایشان یافته‌ام اخلاص و تقوایی کم نظیر و درک عمیق از توحید بود تواضع و ساده زیستی ایشان زبان زد همگان بوده است. مرحوم آیت الله تألهی نسبت به مقام توحید و فلسفه آفرینش اعتقاد کامل داشت و با این شناخت عمیق از آن، بر امیال و آرزوهای نفسانی غلبه کرده و به عالیترین کمالات دست پیدا نمود. او پرورش یافته مکتب اهلبیت علیهم‌السلام بود.

انسان وقتی به عبادتهای او می‌نگریست که خود شاهد بودم چگونه غرق در معنویت است و جز خدا چیز دیگری را نمی‌دید و حقیقتاً مرحوم آیت‌الله تألهی تجسم عینی و حقیقی وتفسیری از عباد صالح خداوند بود که فرمود « وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» بی شک تجلیل از مرحوم آیت‌الله تألهی تجلیل از یک فقیه عالم، عامل، متقی، پرهیزگار است. ایشان همیشه ملجأ و پناهگاه مردم بود و حضور در کنار رزمندگان اسلام از ویژگی‌های برجسته دیگر این عالم بوده است.

اینجانب ضمن یاد و خاطره همه علماء فقید و شهدای عظیم الشأن آن دیار از همه دست اندرکاران این همایش عظیم بویژه نماینده محترم ولی فقیه در استان همدان، حوزه‌های علمیه، دستگاه‌های اجرائی و مؤسسه شهید محراب تشکر فراوان دارم و توفیق هنگان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

حسین نوری همدانی

محمد قمین
ارسال نظرات