۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۶۳۳۷۴۴
نظر وارده؛

بسترسازی رسانه‌ای برای نفوذ فرهنگی

بسترسازی رسانه‌ای برای نفوذ فرهنگی
سلبریتی‌ها به دلیل جایگاه اجتماعی‌شان در میان مردم می‌توانند تاثیر شناختی بر افکار جامعه بگذارند، این رفتار دوسویه است و می‌تواند به نفع مردم یا علیه یک مکتب فکری باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، قدیمی‌ترین فیلم سینمایی ایران «دختر لر» تمام و کمال در هند و توسط عوامل انگلیسی ساخته شد. یعنی سینما کاملا وابسته و حکومتی در ایران زاده شد. ابراهیم مرادی در گفتگویی با روزنامه اطلاعات در 29 خرداد 1351 در این باره می‌گوید: «... تمام کارهای فنی دختر لر به دست سیک‌ها و عده هندی تحت نظر متخصصین انگلیسی در بمبئی انجام گرفته بود ...» یکی از ژانرهایی که جدیدا در سینمای ایران به خصوص بعد از نهنگ عنبر شکل گرفت ادامه همین مسیر فیلمفارسی است.

این نکته مهم است که سینمای ایران به طور کلی بعد از انقلاب اسلامی به جریان سینمای روشنفکری، عامه‌پسند، فطری و انقلاب اسلامی تقسیم می‌شود. سینمای فمینیستی یکی از خرده جریان‌هایی است که به نقش زن توجه افراطی و خارج از عرف دارد. رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی و منیژه حکمت از جمله فمینیست‌های فعال در عرصه سینما هستند، سهیل بیرقی نیز در فیلم عرق سرد تلاش می‌کند تا برای پاسداشت فمینیست‌ها بیانیه بخواند.

 

بسترسازی رسانه‌ای برای نفوذ فرهنگی

سرشبکه خبرنگاران جاسوس که امروز بسیاری از خبرنگاران ایران اینترنشنال و بی بی سی را تشکیل می‌دهند، عمدتا شاگردان مسعود بهنود هستند، برخی خبرنگاران اصلاح طلب نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

 

سینما، زن و سیاست سه عنصر به هم‌پیوسته نفوذ

یکی از مطالبی که در حوزه سینما و سلبریتی‌ها باید جدی گرفت، شبکه بدامن در دل بازیگران زن ایرانی است که آنها را به سیاستمداران وصل می‌کند، آنها به دلیل جایگاه اجتماعی می‌توانند تاثیر شناختی بر افکار جامعه بگذارند و دقیقا در مسیر جریانات خاص حرکت کنند و خط فکری نفوذی را به مردم منتقل کنند.

احسان نراقی یکی از افرادی است که به دفتر فرح دیبا متصل بود و در گفتگو با مسعود بهنود از فائزه هاشمی و دختر خاتمی نام می‌برد تا بتوانند نفوذ این جریان را عمیق‌تر کنند که البته توفیقاتی هم داشتند. گلادیوهای پارسی همیشه در زمان مشخصی برای زدن تفکر و اعتقادات شیعه شروع به کار می‌کنند.

آغاز ظهور فمینیسم در فرهنگ و مطبوعات ایران

مسعود بهنود یکی از سرشبکه‌های جریان فمینیسم داخل کشور بود که با همکاری احسان نراقی از خارج کشور به مدیریت فرهنگی جریانات مختلف می‌پرداخت و از طریق روزنامه زن که وابسته به فائزه هاشمی بود، فعالیت خود را شکل می‌داد.

مسعود بهنود شاگرد مجید دوامی بود و او به همراه داریوش همایون و ایرج نبوی و ناصر خدایار یکی از روزنامه‌نگاران فعال دوران پهلوی و عضو شاخه تبلیغاتی شبکه بدامن بودند که بعد از انقلاب اسلامی به خارج از کشور گریختند.

فائزه هاشمی در مصاحبه با یورونیوز می‌گوید: «من فمینیست مسلمان هستم.» شادی صدر یکی از همراهان او بود که امروز همراه با بهنود به خارج از کشور گریختند. مسعود بهنود از قول احسان نراقی می‌گوید که وی به دنبال دختر خاتمی نیز بود تا بتواند از طریق او بعد از فائزه به منزل رئیس جمهور بعدی ایران نیز نفوذ کند.

 

بسترسازی رسانه‌ای برای نفوذ فرهنگی

 

آنچه باید در مقابل این جریان داشت

ظرفیت‌های سینمای انقلاب اسلامی زیاد است. گفتمان انقلاب اسلامی هر سال چند نماینده برای جشنواره فیلم فجر دارد. کارگردانانی همچون فرج الله سلحشور، ابراهیم حاتمی کیا، رضا زهتابچیان، مهدویان و مجید مجیدی نام برد. البته آثار مسعود ده نمکی به عنوان خرده جریان سینمای عامه پسند انقلاب اسلامی جای می‌گیرد و در یک کلام نفوذ فرهنگی انقلاب اسلامی یعنی سریال یوسف پیامبر مخاطب میلیاردی دارد.

فرصت سینما و انیمیشن انقلاب اسلامی در حال شکوفا شدن است و از بستر قهرمان‌پروری، نشانه‌شناسی، باور به متعلقات ایمان و نگاه معنویت محور می‌توانند رسانه را در انقلاب اسلامی رشد بدهند. علاوه بر سینما در حوزه انیمیشن با آثاری چون فیلشاه، شاهزاده روم، فهرست مقدس و بنامین نشان داده‌ایم که در ابعاد دیگر نیز آثار موفقی تولید می‌کنیم. /882/ 703/

مهدی کمالی

ارسال نظرات