۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۶۳۳۸۰۹
ترور مجازی شهید سپهبد قاسم سلیمانی؛

«اینستاگرام» و «توئیتر» چگونه به کمک تروریست‌های آمریکایی آمدند؟

«اینستاگرام» و «توئیتر» چگونه به کمک تروریست‌های آمریکایی آمدند؟
پس از شهادت سردارحاج قاسم سلیمانی، شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی مملو از مطالب و تصاویر مرتبط با این شهید قهرمان شده است، اما این بار شبکه‌های مجازی خارجی با حذف صفحات و محتوای مربوط به شهید سلیمانی به یاری تروریست‌های آمریکایی آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاري رسا، «امروز تاثیر رسانه‌ها، تلویزیون‌ها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانی اینترنتی از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است.» شاید آن روز (اردیبهشت 1383 پس از بازدید از صدا و سیما) که رهبر معظم انقلاب این بیانات ارزشمند را مطرح کردند کمتر کسی فکرش را می‌کرد که امروز پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، فضای مجازی و شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانی اینترنتی جبهه جنگ سربازان سایبری با تروریست‌های آمریکایی باشد.

بامداد جمعه 13 دی ماه و پس از ترور حاج قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی، سربازان سایبری شروع به تولید محتوا درباره ترور حاج قاسم در انواع شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و توئیتر که مهم‌ترین بازوهای رسانه‌ای آمریکا و هم‌پیمانانش در فضای مجازی به شمار می‌روند، کردند. خیلی زود دو واژه «قاسم سلیمانی» و «انتقام سخت» تبدیل به پرتکرارترین واژه‌های فضای مجازی شدند.

علاوه‌بر این، موج عظیمی از واکنش‌های کاربران فضای مجازی، از کاربران عادی گرفته تا هنرمندان و ورزشکاران و نخبگان مربوط به انتشار تصویر حاج قاسم سلیمانی و تسلیت گفتن شهادت ایشان به راه افتاد.

اما این حجم عظیم واکنش‌ها به مذاق صاحبان این شبکه‌های آمریکایی خوش نیامد و این تروریست‌ها که پیش از این حاج قاسم را ترور فیزیکی کرده بودند در اقدامی دیکتاتورمآبانه شروع به حذف مطالب و تصاویر شهید سلیمانی و بستن برخی از حساب‌های کاربری که این مطالب و تصاویر را منتشر کرده بودند کردند تا حالا به خیال خود این شهید را ترور مجازی کنند.

برخی از هنرمندان دو تا سه مرتبه پست اینستاگرامی و استوری‌شان حذف شد و برخی حساب‌ها از جمله حساب خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری مسدود شدند، تنها به جرم حمایت و زنده کردن نام و تصویر حاج قاسم سلیمانی!

البته این اولین مرتبه نیست که شبکه اجتماعی آمریکایی اینستاگرام چنین رفتار مستبدانه‌ای را نشان می‌دهد، پیشتر نیز این شبکه در بازه‌های زمانی متفاوت اقدام به حذف پست‌های حاوی تصاویر رهبر معظم انقلاب، سید حسن نصرالله و حاج قاسم سلیمانی کرده بود.

با این حال ترور مجازی شهید حاج قاسم سلیمانی تنها به اینستاگرام محدود نشد و در شبکه اجتماعی توییتر نیز تکرار شد. در این‌باره برخی از حساب‌های کاربران توئیتر ساسپند (مسدود) و برخی از پست‌ها نیز حذف شد تا جایی که کاربران ناچار شدند حجم فعالیت‌های خود را برای جلوگیری از ساسپند شدن کاهش دهند.

البته، تقابل، سانسور و ایجاد هزینه شبکه‌های اجتماعی آمریکایی مسبوق به سابقه است. آبان ماه گذشته و درپی ایجاد آشوب و اغتشاش توسط اراذل و مزدوران، همین شبکه‌های اجتماعی وظیفه برقراری ارتباط و راهبری آشوب‌ها را به عهده داشتند تا جایی که شورای عالی امنیت کشور برای ناکام گذاشتن آنها تصمیم به قطع اینترنت گرفت. مرور کارنامه سیاه شبکه‌های اجتماعی رد پای مخرب آنها در رخدادهای امنیتی – اجتماعی دیگری چون ماجرای لردگان، اعتراض‌های کارگری، دختر آبی، اغتشاش‌های دی 96، فتنه 88 وحتی برخی از انتخابات‌ها را نشان می‌دهد.

حتی اگر کسی نسبت به نقش مخرب شبکه‌های اجتماعی آمریکایی شک داشته باشد، اعتراف‌های هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در زمان فتنه 88 نیز این شک را تبدیل به یقین می‌کند، جایی که وی در کتاب «انتخاب‌های دشوار» که مربوط به خاطراتش است، درباره پشت صحنه آشوب‌های سال 88 و به تعویق انداختن تغییرات توئیتر نوشته است: «در پشت صحنه، گروه من در وزارت خارجه به طور مداوم با فعالان در ایران در ارتباط بودند و برای جلوگیری از تعطیل شدن توئیتر، به طور فوریتی مداخله کردند؛ قطع شدن توئیتر به معنای از بین رفتن یکی از وسایل اصلی ارتباطی معترضان بود.»

استبداد اطلاعاتی

اما اقدام خبیثانه اینستاگرام و توئیتر واکنش‌های زیادی در بین فعالان رسانه‌ای و مجازی به دنبال داشت.

در همین باره، «معصومه نصیری» عضو هیئت‌مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران در مطلبی نوشت: «پس از اقدام اینستاگرام مبنی بر حذف پست‌های کاربران ایرانی درباره شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، حالا نوبت به توئیتر رسیده که با حذف ممبرهای برخی حساب‌های ایرانی و ساسپند کردن آنها، برای چندمین بار بر جریان یک‌سویه رسانه‌ای و گونه‌ جدید استبداد صحه بگذارد. این چندمین بار است که مدعیان جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات در عمل ثابت کرده‌اند که آنها تشخیص می‌دهند چه صدایی از کشورها به گوش جهانیان برسد و افکار عمومی دنیا تصور کنند آزادی انتخاب دارند. در واقع ما فکر می‌کنیم که برای انتخاب آزاد هستیم. ما در معرض انتخاب از بین آنچه به ما داده می‌شود قرار داریم. همه رسانه‌ها گردانندگانی دارند که تعیین می‌کنند مخاطب به چه فکر کند و چگونه فکر کند. در واقع این گردانندگان شعار آزادی سر می‌دهند اما آزادی را به قربانگاه می‌برند.

استبداد اطلاعاتی یعنی سوءاستفاده‌های گروهی حکومت‌های قدرتمند جهانی از ظرفیت بالای رسانه‌ای. یعنی حذف یمن از اخبار جهانی، عبور فوری از اخبار مربوط به نرخ بیکاری در آمریکا، یعنی انتصاب اقدامات تروریستی به مسلمانان، یعنی متوحش نشان دادن برخی کشورها و متمدن نشان دادن برخی دیگر. یعنی ما تصمیم می‌گیریم نگاه ملت‌ها حتی به خودشان چگونه باشد، یعنی ما ترور می‌کنیم و به بهانه عدم انتشار مطالب تروریستی و خشن، اعتراضتان به خشونت و ترور را حذف می‌کنیم.»

هیمنه پوشالی فضای مجازی

از دیگر سو، «جواد جاویدنیا» سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «قسم به خون پاکش، در فضای مجازی کشور هم انتقام سخت خون حاج قاسم سلیمانی را از آمریکا و عربستان و منافقان و داعشی‌های خبیث خواهیم گرفت و به کوری چشم مسئولان غربگرا یا مبهوت غربی که از هیمنه شرکت‌های آمریکایی دچار رعب و وحشت شده‌اند و معتقدند در مقابل قدرت پوشالی آمریکا در فضای مجازی کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و باید تسلیم سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای آمریکایی باشیم، نشان خواهیم داد که همانگونه که سربازان خمینی کبیر که سال 57 انقلاب کردند و 8 سال در مقابل آمریکا و کل دنیا در کمال ناباوری ایستادند، ما سربازان خامنه‌ای عزیز نیز در مقابل این هیمنه پوشالی فضای مجازی می‌ایستیم و به زودی خاتمه داعش و آمریکا در فضای مجازی کشور را جشن خواهیم گرفت.

خطاب به امام خامنه‌ای: آقا جان ‌اشارتی کافی است تا با تأسی به سردارت، مصلحت‌های خودساخته و ناشی از نفوذ جریانی را حتی به قیمت جان درنوردیم و شجره طیبه انقلاب را در فضای مجازی از مدیریت غیرانقلابی و غربگرا و ذلیل در مقابل دشمن رهایی بخشیم و گام دوم انقلاب را در مقابل جنگ شناختی بیگانگان بیمه کنیم.»

مسئولان فضای مجازی کشور مقصرند

«علی علیزاده» فعال رسانه‌ای نیز با انتقاد از اهمال مدیران مسئول حوزه فضای مجازی خطاب به وزیر ارتباطات نوشت: «اگر آمریکایی‌ها بدن سردار ما را حذف و ترور کردند، شبکه آمریکایی اینستاگرام هم از دیروز اسم و یاد عزیزترین سردار ما را حذف و ترور کرده ‌است.

آقای جهرمی، سردار سلیمانی آمریکا را از منطقه بیرون کرد. شما آمریکا را به گوشی هر ایرانی برگرداندید.

سردار ما برای امنیت ما تا مدیترانه جنگید و شما نه فقط نتوانستید از امنیت مجازی ما دفاع کنید که آن را جدا به خطر انداختید.

روزی که اینستاگرام را به عنوان پلتفرم اصلی ۸۵ میلیون ایرانی به ما تحمیل کردید نمی‌دانستید حذفی‌ترین و سرکوبگرانه‌ترین سیاست‌ها را نسبت به نیروهای نظامی ملی ایران و همزمان روادارترین سیاست‌ها را نسبت به سرهنگ‌های حقوق‌بگیر جنگ رسانه‌ای غرب دارد و هتک حرمت مقدسات و تشویق به تروریسم خیابانی و خشونت خیابانی توسط آنها را نه فقط هرگز حذف نمی‌کند بلکه به صورت رسمی آنها را تبلیغ می‌کند؟

اگر فروردین۹۸ که اینستا صفحات سپاه را حذف کرد مقابلش ایستاده بودید امروز چنین وقیحانه یک ملت را تحقیر نمی‌کرد.»

تلاش برای عوض کردن جای شهید و جلاد

نیت اینستاگرام و توئیتر در یاری رساندن به تروریست‌های آمریکایی برای حذف نام و تصویر شهید سلیمانی که به حق قهرمان راستین و بین‌المللی مبارزه با تروریسم است، جلوگیری از رسوایی بیشتر آمریکا، جلوگیری از معرفی جهانی سردار سرافراز سپاه اسلام و جلوگیری از خدشه به روایت نادرست مسئولان آمریکایی و به عبارتی عوض کردن جای شهید و جلاد است.

شبکه‌های رسانه‌ای جنایتکار وابسته به غرب که همواره تلاش می‌کنند با نسبت دادن دروغین ترور و خشونت به مسلمانان، چهره تحریف شده‌ای از اسلام را در جهان به نمایش بگذارند نمی‌توانند بپذیرند یک سردار مسلمان به عنوان قهرمان مبارزه با خطرناک‌ترین تروریست‌ها به جهانیان معرفی شود. در این صورت هم تحریف آنها رنگ می‌بازد و هم اینکه پاسخی به این سؤال مردم جهان ندارند که چرا آمریکا باید دشمن سرسخت تروریست‌ها را به شهادت برساند؟

عجبا، آنها که خشونت‌بار‌ترین محتواها را در شبکه‌های مجازی و فیلم و... به نمایش می‌گذارند، حال تصویر شهید سلیمانی یا تصویر سید حسن نصرالله را به بهانه ترویج خشونت حذف می‌کنند!

لزوم توجه به تقویت قدرت سایبری داخلی

به نظر می‌رسد حالا که خون شهید سپهبد سردار قاسم سلیمانی بیش از پیش پرده از چهره خبیثانه شبکه‌های اجتماعی آمریکایی برداشته است، بهترین فرصت برای ایجاد و تقویت شبکه‌های اجتماعی سالم و قدرتمند بومی است تا علاوه‌بر اینکه سربازان سایبری در این جبهه جنگ نرم به پیکار با تروریست‌ها می‌پردازند، فضایی امن برای تولید محتوای سالم و انتشار بدون دغدغه آنها داشته باشند.

راه مقابله با بازوهای رسانه‌ای تروریست‌های آمریکایی، بومی‌سازی فضای مجازی و تقویت توان سایبری است./1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات