۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۶۳۳۸۱۲

وحشت واشنگتن از انتقام سخت ایران

وحشت واشنگتن از انتقام سخت ایران
ترور نابخردانه سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که با دستور رییس‌جمهور آمریکا صورت گرفت، واشنگتن را به وحشت و دریوزگی انداخته است. وحشت از انتقام سخت ایران باعث شده، آمریکایی‌ها طی پیام‌هایی به تهران خواهان عکس‌العمل محدود به این فاجعه بزرگ شوند.

به گزارش خبرگزاري رسا، ترور نابخردانه سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که با دستور رییس‌جمهور آمریکا صورت گرفت، واشنگتن را به وحشت و دریوزگی انداخته است. وحشت از انتقام سخت ایران باعث شده، آمریکایی‌ها طی پیام‌هایی به تهران خواهان عکس‌العمل محدود به این فاجعه بزرگ شوند. در همین رابطه،  سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه در برنامه حاشیه و متن سیما، با اشاره به پیام آمریکا به ایران پس از شهادت سپهبد سلیمانی، اظهار داشت: آمریکایی‌ها از صبح جمعه به روش دیپلماسی و... متوسل شدند و حتی گفتند اگر می‌خواهید انتقام بگیرید، متناسب با کاری که ما کردیم، انتقام بگیرید؛ اما آنها نمی‌توانند چیزی را تعیین کنند. 

دریوزگی آمریکایی‌ها به سطح دیپلماتیک و پیغام‌های پشت‌پرده محدود نشده و بسیاری از مقامات این کشور از انتقام حتمی و سخت ایران به وحشت افتاده‌اند. در همین رابطه، «مایک پنس» معاون رییس‌جمهور آمریکا برای توجیه تصمیم دولت «دونالد ترامپ» در ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در ادعاهایی شاز، به دروغ مدعی شد که ایران در طراحی حملات تروریستی 11سپتامبر نقش داشته است! این در حالی است که همین گزارش سپس اذعان کرده که این ادعای پنس، در تناقض کامل با یافته‌های رسمی کمیسیون ۱۱سپتامبر است که تحقیقات گسترده‌ای درباره این حمله صورت داده است. در گزارش کمیسیون حملات ۱۱سپتامبر آمده است: ما هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر آگاهی ایران یا حزب‌الله، از برنامه‌ریزی برای حملات 11سپتامبر پیدا نکردیم.

 ایرانی‌ها برتری تاکتیکی دارند
«بَری مک‌کافری» ژنرال بازنشسته و چهار ستاره ارتش آمریکا هم روز گذشته درباره توانمندی ایران برای گرفتن انتقام ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به واشنگتن هشدار داد و گفت: این حمله یک نقطه عطف بزرگ بود... اینکه دونالد ترامپ تصویری از پرچم آمریکا را توئیت کند و شخصاً مسئول آن را برعهده بگیرد، وضعیت را به شیوه بسیار خطرناکی پرتنش می‌کند. این ژنرال بازنشسته آمریکایی ادامه داد: اینکه ما را از عراق بیرون می‌کنند، سفارتخانه آمریکا در بغداد کاملا آسیب‌پذیر است.

ایرانی‌ها برتری تاکتیکی در عرصه میدانی دارند. «کریس مورفی» سناتور ایالت «کنتیکت» هم طی اظهاراتی تأکید کرد که اقدام واشنگتن در ترور سردار «قاسم سلیمانی» همانند آن است که ایران وزیر دفاع آمریکا را ترور کند. وی افزود: سؤالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا دولت ترامپ به این فکر کرده که چطور می‌تواند پیامدهای منفی ناشی از چنین اقدام وحشتناکی را مدیریت کند.همچنین «الکساندریا اوکاسیو کورتز» جوانترین عضو دموکرات کنگره در واکنش به اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، گفت که این یک «اقدام جنگی» بوده است.

کورتز طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی ضمن محکوم کردن ترامپ به ارتکاب «اقدام جنگی» با ترور حاج قاسم سلیمانی، نوشت: رییس‌جمهور آمریکا در اقدامی وارد شد که در حد گسترده‌ای به‌عنوان اقدام جنگی علیه ایران تلقی می‌شود. اقدامی که هم‌اکنون زندگی میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در معرض خطر قرار می‌دهد. همچنین «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا با بیان اینکه ترور سردار شهید سلیمانی خطر درگیری مستقیم با ایران را افزایش داده، گفت: آمریکا هر کاری کند باز هم برای مقابله با انتقام سخت ایران کافی نخواهد بود. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هم در گزارشی نوشت: سلیمانی فرمانده قدرتمند نیروهای قدس بود و می‌توانیم انتظار انتقام‌ در سراسر منطقه را داشته باشیم. این روزنامه ادامه داد: ترور سلیمانی به خودی خود، سپاه پاسداران یا نقش ایران در منطقه را تضعیف نخواهد کرد. نیویورک‌تایمز همچنین نوشت: ترور «عماد مغنیه» فرمانده حزب‌الله در سال ۲۰۰۸ نیز به تضعیف حزب‌الله منتهی نشد و عکس این قضیه رخ داد.

 هراس در اردوی پنتاگون
اما در دیگر سو، دولتمردان آمریکایی هم از خشم و انتقام ایران هراسانند. ترامپ که در ساعات ابتدایی اقدام احمقانه ارتش این کشور در ترور حاج قاسم سلیمانی، شوی اقتدار گرفته بود، روز گذشته در دو اظهارنظر اذعان کرد که خواهان جنگ نیست. رییس‌جمهور آمریکا طی سخنانی مدعی شد که واشنگتن به دنبال تغییر نظام ایران نیست اما این کشور باید رفتار تهاجمی‌اش را پایان دهد. وی در ادامه ادعاهایش گفت که سردار سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای حملات علیه دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی بود. ترامپ اضافه کرد که وظیفه مقدس وی دفاع از آمریکا بوده و خودش دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است.

رییس‌جمهور آمریکا همچنین در سخنرانی در ایالت میامی مدعی شد که واشنگتن خواستار صلح بوده و به دنبال جنگ نیست. ژنرال «مایک میلی» رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم روز گذشته مدعی شد که بعد از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله تروریستی آمریکا به حومه فرودگاه بغداد، خطر افزایش تنش‌ها وجود دارد.

میلی در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران در پنتاگون، درباره دلیل ترور سردار شهید سلیمانی، ادعا کرد: وی در حال برنامه‌ریزی برای اقدام علیه منافع آمریکا در منطقه بود و باید هدف قرار داده می‌شد. وی با بیان اینکه طرح‌های سردار شهید سلیمانی برای صدمه زدن به منافع آمریکا در منطقه «هنوز هم احتمال اجرایی شدن دارند»، گفت: ما کاملا عواقب استراتژیک حمله به سردار سلیمانی را درک می‌کنیم. از سوی دیگر  «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هم تصریح کرد که همپیمانان اروپایی واشنگتن‌ آنطور که امید می‌رفت، در ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران «مفید» نبودند.  روزنامه تایمز اسرائیل در این خصوص گزارش کرد: پمپئو از مقام‌های سراسر جهان خواسته بود تا درباره حمله به سردار سلیمانی گفت‌وگو کنند اما علیرغم آنکه جمهوری‌خواهان در دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی، به شدت ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را تحسین کردند اما رهبران کشورهای دیگر ضمن اعلام هشدار، تأکید کردند که این اقدام بر تنش‌های منطقه‌ای دامن می‌زند.

 دنیا همچنان واشنگتن را سرزنش می‌کند
ادعاهای آمریکایی‌ها در حالی مطرح می‌شود که دنیا همچنان واشنگتن را سرزنش می‌کند. در همین رابطه، خبرگزاری اینترفکس روسیه از گفت‌وگوی تلفنی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود درباره ترور سپهبد قاسم سلیمانی خبر داد. براساس این گزارش، در این گفت‌وگو، لاوروف به پمپئو گفته که ترور سردار سلیمانی پر از عواقب جدی برای صلح و ثبات منطقه‌ای است و باعث دور جدید تنش‌ها در غرب‌آسیا خواهد شد. به نوشته خبرگزاری اینترفکس»، «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه هم در تماس تلفنی با «امانوئل ماکرون» از ترور سپهبد سلیمانی ابراز نگرانی کرده و عملیات آمریکایی‌ها را مسبب افزایش تنش‌ها در منطقه دانسته است.

«جرمی هانت»  وزیر امور خارجه سابق بریتانیا هم اقدام رییس‌جمهور آمریکا در خصوص ترور سردار سلیمانی را اقدامی «خطرناک» خواند. وی هشدار داد که کشته شدن قاسم سلیمانی «وضعیت بسیار خطرناکی» را در غرب‌آسیا ایجاد کرده است، بازی خطرناکی که ایران و آمریکا روی دیگران قمار می‌کنند. هانت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رییس‌جمهور آمریکا در انجام حمله و ترور سردار سلیمانی مرتکب «اشتباه محاسباتی» شده است، پاسخ داد: تنها زمان تعیین می‌کند.

همچنین «محمد عزمی عبالحمید»  رییس شورای مشورتی سازمان اسلامی مالزی اقدام تروریستی روز جمعه آمریکا و شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی را نمونه بارز «وحشیگری» خواند و گفت: آمریکا پتانسیل جنگ منطقه‌ای گسترده را به وجود آورده و مسئول عواقب آن است.

 جزئیات بیشتر ترور حاج قاسم
روزنامه انگلیسی «دیلی میل» هم روز گذشته در گزارشی ادعایی به بررسی نحوه ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکایی به حومه فرودگاه بغداد پرداخت و نوع موشک و پهپادی که در این حمله تروریستی استفاده شد را اعلام کرد. دیلی‌میل مدعی شد: یک فروند هواپیمای بدون سرنشین و تقریبا رادارگریز از مدل «MQ-9 ریپِر» بامداد جمعه مشغول پرواز بر فراز فرودگاه بغداد بود و لحظاتی بعد از خروج خودروی حامل سردار سلیمانی و «ابومهدی المهندس» جانشین سازمان حشدالشعبی عراق از فرودگاه، چند فروند موشک هدایت لیزری نقطه‌زن به سمت کاروان آنها شلیک کرد. این روزنامه سپس نوع موشک‌هایی را که در ترور سردار سلیمانی استفاده شد، موشک ضد زره «هِل‌فایر» با کلاهک جنگی حدود 17کیلوگرمی که می‌تواند تانک را نیز از بین ببرد، ادعا کرده و نوشت: چهار فروند از این موشک‌ها به سمت کاروان حامل سردار سلیمانی و المهندس شلیک شده است. دیلی‌میل در ادامه نوشت: این پهپاد با سرعت 370کیلومتر بر ساعت، قادر است حملات دقیقی را انجام دهد و تصاویر آن را نیز به مرکز فرماندهی ارسال کند. این پهپاد 64میلیون دلاری، به چهار فروند موشک هدایت لیزری هِل‌فایر و بمب‌های پِیووی مجهز است.

 پشیمانشان می‌کنیم
اما مواضع مقامات کشورمان برای انتقام از اقدام واشنگتن همچنان ادامه دارد. در همین رابطه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص سطح واکنش ایران به ترور حاج‌قاسم اظهار داشت: کاری می‌کنیم که نه تنها آمریکایی‌ها بلکه هیچ کشوری و دولتی دیگر دست به این نوع جنایات نزند و مسیر قواعد بین‌المللی را رعایت کند. وی گفت: مردم حوصله داشته باشند، زیرا اقدام نظامی، اصول و قواعدی دارد و هرچه اصول را رعایت کنیم ضربه‌ای که می‌زنیم کاری‌تر خواهد بود. رضایی افزود: از همه پایگاه ها، ناو‌ها و مراکز آمریکایی در منطقه را زیر نظر گرفته ایم و اطلاعات ما از آنها دقیق است. وی گفت: رزمندگان جبهه مقاومت در لبنان، سوریه، عراق، یمن و برخی مناطق دیگر که نمی‌توانم نام ببرم همه در حال آماده شدن هستند البته ما قصد جنگ نداریم. فرمانده اسبق سپاه افزود: تجربه نشان می‌دهد که هر ملتی که کوتاه می‌آید سرنوشت تلخی خواهد داشت و ما حتماً از آمریکایی‌ها انتقام می‌گیریم. وی گفت: ترور حاج قاسم سلیمانی توطئه آمریکایی- صهیونیستی است و صهیونیست‌ها فکر نکنند می‌توانند خود را پشت آمریکایی‌ها پنهان کنند.

 زمان و مکان مقابله با آمریکا را ما تعیین می‌کنیم
سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح نیز در گفت‌وگو با صداوسیما با اشاره به ابعاد جنایت رژیم تروریست آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و همراهان ایشان در اطراف فرودگاه بغداد، با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران در پاسخگویی حتما عجله نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: ما حتما فکر می‌کنیم و یک برنامه‌ریزی خواهیم کرد که با حوصله پاسخ این اقدام تروریستی را در آینده به شکل کوبنده و پرقدرت بدهیم.

این مسئله را آمریکا بدانند که جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در برابر این جنایت تروریستی کوتاه نخواهد آمد. وی ادامه داد: ما هستیم که مکان و زمان و چگونگی اقدام و مقابله به مثل را تعیین خواهیم کرد و ضربه شست جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی را نشان خواهیم داد. جمهوری اسلامی با صراحت اعلام می‌کند که از جبهه مقاومت با تمام توان دفاع خواهد کرد و در مقابل نظام سلطه و در راس آن در برابر آمریکای جنایت‌کار و تروریست نه فقط دفاع و ایستادگی، بلکه از راهبردهای هجومی در قبال آمریکا استفاده خواهد کرد. شکارچی با بیان اینکه نکته‌ای که مهم است این است که مردم ما باید صبوری کنند و بدانند که ما با شهادت شهید سلیمانی تضعیف نشده‌ایم و ان‌شاالله قوی‌تر خواهیم شد، تصریح کرد: خون شهید سلیمانی در رگ‌های این ملت و جبهه مقاومت خواهد جوشید.

خون شهید ابومهدی در ملت قهرمان عراق و حشدالشعبی خواهد جوشید و آمریکایی‌ها باید بساط خود را جمع کرده و از منطقه خارج شوند و اگر نه باید خسارات زیان‌باری را به تن بخرند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم درباره بیانیه شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: ابتدا باید ببینیم آمریکایی ها چگونه به این دام افتادند که این اقدام خطرناک را انجام دادند و خود را گرفتار این وضعیت کردند. وی افزود: احساس همه ما این است که آمریکایی‌ها مرتکب یک خطای محاسباتی شدند و مشورت های بسیار نابه‌جایی از سوی برخی سران مرتجع و وابسته منطقه و سران رژیم صهیونیستی که سیاست‌های تروریست‌پرور آنها در این منطقه عموما با هوشیاری و رشادت سردار سلیمانی خنثی شده بود، به آمریکایی‌ها داده شد. ظریف با بیان اینکه یک اقدام واضح تروریستی بود که بزدلی از همه وجنات آن می‌بارد، اظهار داشت: آنها توان برخورد را با حاج قاسم در حالت عادی نداشتند و ناگزیر بودند ایشان را به این شیوه به شهادت برسانند، به همان شیوه‌ای که شهید عماد مغنیه و شهید سیدعباس موسوی را به شهادت رساندند و از این روش‌های تروریسم دولتی استفاده کردند. وزیر خارجه در عین حال تأکید کرد: آمریکایی‌ها یک اقدام دیگری هم انجام دادند و آن این بود که یکی از بالاترین مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران را با وقاحت به شهادت رساندند و رسما هم این مسئولیت را پذیرفتند.

جمهوری اسلامی ایران این حق قانونی را دارد که هر زمان و به هر شکلی که خودش صلاح بداند، ما گرفتار جوسازی و شانتاژ آمریکایی‌ها نخواهیم شد. هر آن را که خودمان صلاح بدانیم و هر زمان که خودمان بدانیم پاسخ مناسب را همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، خواهیم داد. وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نگران هستند و این در معادلات منطقه چه اثری می‌گذارد؟ بیان کرد: آمریکایی‌ها از محبوبیت سردار سلیمانی در منطقه آگاه هستند و این اقدام را برای این انجام دادند که احساس می‌کردند هیمنه آنها در منطقه به هم ریخته و یک اقدام غلط براساس محاسبات غلط انجام دادند و الان نگران عواقب آنها هستند. الان تلاش می‌کنند اقدام به فضاسازی سیاسی کنند. وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما از دیپلماسی خارج شدید. شما کسانی هستید که به دیپلماسی پشت کردید و دنبال مذاکره نبودید و دنبال تحمیل نظراتتان بودید و کسی این ژست‌ها را از آمریکایی‌ها نمی‌خرد. صرف اینکه آمریکایی‌ها این ژست‌ها را می‌گیرند نشانگر این است که نگران شده‌اند و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با اشتباه محاسباتی‌شان دارند خودشان را از منطقه حذف می‌کنند.

 آمریکا مسئول عواقب افزایش تنش در منطقه است
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز طی نامه‌ای به رییس شورای امنیت و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، به شهادت رساندن سردار سلیمانی را اقدامی تروریستی و جنایتکارانه خواند. در این نامه، ضمن اشاره به اقدام تروریستی نیروهای مسلح آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همراهان وی در فرودگاه بین‌المللی بغداد، اعلام شده که در سال های اخیر و بر اساس تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و قطعنامه های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم، شهید قاسم سلیمانی نقش مهمی در کمک به مردم و دولت‌های برخی کشورهای منطقه، به درخواست آنها، در شکست دادن خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی مانند داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت و مقامات کشورهای مذکور نیز به طور گسترده و مکرراً به این اقدامات شهید سلیمانی اذعان کرده بودند.

این نامه ضمن رد قاطعانه تمام استدلال‌های بی‌پایه مقامات آمریکایی برای توجیه ترور جنایتکارانه شهید سرلشکر قاسم سلیمانی و محکوم کردن این جنایت شنیع با شدیدترین لحن ممکن، تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران تمام حقوق خود تحت حقوق بین‌الملل را برای اتخاذ اقدامات لازم در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع، محفوظ می‌دارد. در بخش دیگری از این نامه آمده است: این اقدام بسیار تحریک‌آمیز آمریکا با هدف افزایش تنش منطقه به سطح غیرقابل کنترل صورت گرفته و آشکار است که این کشور باید مسئولیت کامل تمام عواقب آن را نیز بپذیرد.

 پاسخ اقدام نظامی یک «اقدام نظامی» خواهد بود 
مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد هم در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اقدام آمریکا در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اقدامی جنگی علیه مردم ایران توصیف کرد. وی افزود: در واقع،‌ این یک اقدام جنگی و بخشی از اقدامات آمریکا علیه مردم ایران بود و این حمله فصل جدیدی است که برابر با آغاز جنگ علیه ایران به شمار می‌آید. تحت‌روانچی اضافه کرد: آمریکا از سال2018 و پس از خروج از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، آغازگر جنگی اقتصادی علیه مردم ایران بوده و این جنگ تا به امروز ادامه داشته است. آنها با ترور یکی از محبوب‌ترین فرماندهان ایران و حتی کشورهای منطقه، فصل جدیدی را در این جنگ شروع کردند. وی در ادامه گفت: آمریکا پیشتر جنگ علیه ایران را آغاز کرده است و ما نمی‌توانیم چشمان خود را به آن چیزی که بامداد جمعه روی داد ببندیم و قطعا انتقام‌جویی سختی وجود خواهد داشت و بر اساس انتخاب خود عمل خواهیم کرد و مکان و زمان این انتقام‌جویی توسط ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.

نماینده ایران در سازمان ملل هشدار داد که اقدام آمریکا در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عملیاتی نظامی بوده و پاسخ اقدام نظامی، یک اقدام نظامی خواهد بود. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، ضمن محکوم کردن جنایت آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سپهبد شهید قاسم سلیمانی، گفت: جمهوری اسلامی ایران حق پاسخ به این اقدام جنایت‌‌کارانه رژیم تروریست آمریکا را برای خود محفوظ می‌داند و در موقعیت مناسب، پاسخ قاطعی به آن خواهد داد. وی، هدف جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدام جنایت‌کارانه آمریکایی‌ها را صرفا تلافی‌جویانه عنوان کرد و گفت: هدف ما صرفا انتقام است و قصد جنگ نداریم، ما هیچ‌ وقت شروع‌کننده جنگی نیستیم، بلکه پاسخ را متناسب با جنایت دشمن می‌‌‌دهیم، لذا ما هیچ‌وقت آغازکننده جنگ نبوده و هیچ علاقه‌ای به جنگی نیز نداریم.

همچنین روز گذشته مراسم تشییع باشکوهی در عراق برای شهدای مقاومت برگزار شد. ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفت‌وگویی در این‌باره عنوان کرد:‌ مراسم باشکوهی در حرم امام جواد(ع) و امام کاظم(ع) با حضور مسئولان عتبه و مردم کاظمین برگزار شد. مسجدی همچنین گفت: از سوی عتبه کاظمیه نیز سه روز مراسم برای بزرگداشت شهدای عزیز به صورت مستمر برگزار می‌شود. وی افزود: بعد از تشییع پیکر شهدا در کاظمین، پیکر شهدا برای مراسم رسمی در بغداد به آنجا منتقل شد.

 شهدای مقاومت امروز در مشهدالرضا(ع) تشییع می‌شوند
طبق برنامه اعلام شده و پس از تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی و همراهان در کاظمین و کربلا، پیکر این سردار رشید اسلام، امروز یکشنبه در حرم مطهر رضوی تشییع و سپس روز دوشنبه در تهران تشییع خواهد شد. طبق برنامه، پیکر حاج قاسم سلیمانی پس از تشییع در تهران، روز سه‌شنبه به کرمان رفته و با تشییع بر دستان مردم قدرشناس این استان، به خاک سپرده می‌شود./1360//101/خ

منبع: حمایت
ارسال نظرات