۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۳۳۹۹۷
GO TO HELL

تشییع پرشکوه سردار مقاومت؛ آغاز پایان آمریکا در منطقه

تشییع پرشکوه سردار مقاومت؛ آغاز پایان آمریکا در منطقه
حرف مردم روشن بود؛ تنها انتقام سخت و تلافی شهادت حاج‌قاسم و ابومهدی دل آنها را آرام می‌کرد. آنها نگران بودند تا خدای‌ناکرده خون سردار و یارانش وجه‌المصالحه معامله و سازش با آمریکا و معامله بر سر موضوعاتی چون رفع تحریم‌ها، قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، بعد از حضور پرشور مردم عراق در مراسم تشییع پیکر‌های سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و یاران‌شان، این‌بار مردم اهواز بودند که در ردیف اول صف استقبال از سردار شهید قرار گرفتند؛ مردم شهیدپروری که اصرارشان برای میزبانی از سردار شهید، برنامه اولیه مراسم تشییع را دستخوش تغییر کرد.بامداد دیروز و در حالی که آفتاب هنوز برنیامده بود، هواپیمای حامل پیکرهای سردار و یارانش در اهواز بر زمین نشست.

آرامش پیش از توفان صبح زمستانی 15 دی‌ماه اهواز خیلی طولانی نبود. مردم، مشکی‌پوشان و دسته‌دسته راهی میدان مولوی محل آغاز مراسم می‌شدند و خود را برای یک روز تاریخی آماده می‌کردند. این در حالی بود که خیلی‌ها از شب قبل از شهرهای دور و نزدیک خود را به اهواز رسانده بودند و در آغوش کشیدن پیکر مطهر سردار دل‌ها و همرزمانش را انتظار می‌کشیدند. حجم زیاد خودروهای شخصی و وسایل نقلیه‌ای که از شهرهای مختلف استان خوزستان به‌سمت اهواز سرازیر شده بود و رصد جاده‌های منتهی به اهواز، این موضوع را به‌خوبی نشان می‌داد.در حالی که هیات‌های عزاداری پیش از طلوع آفتاب از راه‌های دور پای پیاده راهی محل برگزاری مراسم شده بودند و عشایر عرب یزله‌کنان و کفن‌پوشان و بیرق عزا بر دست، خود را به محل برگزاری مراسم می‌رساندند، مراسم تشییع به‌صورت رسمی از همان پای هواپیما شروع شد.

خیلی‌ها ترجیح داده بودند پیکر سردار و یارانش را از بدو حضور در اهواز مشایعت کنند. تشریفات رسمی و استقبال مسئولان استانی که به پایان رسید حالا مردم بودند و حاج‌قاسمی که به‌رغم ماموریت‌های برون‌مرزی‌اش آنها را در سیل فروردین‌ماه امسال تنها نگذاشته بود.خوزستانی‌های خون‌گرم از همان ابتدا در اطراف فرودگاه با سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، سردار شهید را در میان گرفتند و راهی محل مراسم شدند. تراکم جمعیت اما فراتر از آن چیزی بود که تصور می‌شد. همین باعث شد خودروی حامل پیکرهای شهدا با قرار گرفتن در سیل جمعیت به حالت توقف در‌آید و ادامه مسیر را با سرعت نزدیک به صفر طی کند.

موج بی‌سابقه جمعیت در مسیرهای اعلام‌شده کار را به‌جایی رساند که دیگر جایی برای سایرین در محل‌های مشخص‌شده برای تجمع باقی نمانده بود و سیل جمعیت را به خیابان‌های اطراف رانده بود؛ اتفاقی که حتی برای دقایقی مسئولان برگزاری مراسم را به فکر تغییر مسیر تشییع هم انداخت.

وداع سردار مهربانی در اهواز متفاوت‌تر از دیگر تجمعات بود. قدیمی‌ترها از رشادت‌های او در هشت‌سال دفاع مقدس صحبت می‌کردند و جوان‌ترها از خاطرات‌شان با سردار در حادثه سیل فروردین و حضور میدانی‌اش در مناطق سیل‌زده به‌همراه ابومهدی المهندس می‌گفتند. هر دو نسل از سردار خاطره داشتند و همین پیوندشان را با او قدری عمیق‌تر می‌کرد؛ پیوندی که در سال‌های اخیر تقریبا همه مردم ایران به‌واسطه تامین امنیت‌شان از سوی سردار آن را احساس می‌کردند.«ما را برای انتقام خون سلیمانی به عراق اعزام کنید.» این مطالبه‌ای بود که خیلی از جوانان خوزستانی همچون سایر جوانانی که در گوشه‌گوشه کشور خون‌شان از اقدام جنایتکارانه ارتش آمریکا به جوش آمده بود از مسئولان داشتند. حرف مردم روشن بود؛ تنها انتقام سخت و تلافی شهادت حاج‌قاسم و ابومهدی دل آنها را آرام می‌کرد. آنها نگران بودند تا خدای‌ناکرده خون سردار و یارانش وجه‌المصالحه معامله و سازش با آمریکا و معامله بر سر موضوعاتی چون رفع تحریم‌ها که خبرهایش از روز قبل دهان‌به‌دهان می‌شد، قرار گیرد.در این میان تصاویر هوایی منعکس‌شده در رسانه‌ها حکایت دیگری بود برای خود.

مردم اهواز 9 سال پیش یک‌بار دیگر در مراسم تشییع شهید علی هاشمی حماسه‌ساز شده بودند. آنچه دیروز گذشت اما تفاوت چشمگیری با آن روز و با همه تجمعات و راهپیمایی‌های دیگر داشت. دیروز همه با سلایق، نگاه‌ها، پوشش‌ها و... مختلف آمده بودند و همین باعث شد 15 دی‌ماه 98 در تاریخ خوزستان به‌گونه‌ای دیگر ثبت شود.این البته تنها بخشی از حماسه‌ای بود که مردم در مواجهه با شهید سلیمانی و یارانش رقم زدند. نیم دیگر آن از بعدازظهر دیروز که پیکر شهدا وارد مشهد شد، رقم خورد. آنجا هم آش همان آش بود و کاسه همان کاسه.

طبق اعلام اولیه قرار بود مراسم تشییع پیکرهای شهدا در اهواز ساعت 9:30 صبح به پایان برسد و پیکرهای مطهر به مشهد مقدس منتقل شوند، اما ازدحام میلیونی جمعیت عزادار، اجازه این کار را نداد و براساس اعلام آستان قدس رضوی، ساعت برگزاری مراسم در مشهد مقدس نیز به ساعت 14 عصر تغییر کرد.مشهد یک‌سره سیاه‌پوش و مملو از عکس‌ها و بنرهای سردار دل‌ها آماده شده بود تا حماسه‌ای دیگر خلق کند.

سیل جمعیت که حدفاصل میدان 15 خرداد تا حرم مطهر مشتاقانه وصال یار را انتظار می‌کشید، مراسم تشییع در شهر امام‌رضا(ع) را نیز با کندی مواجه کرد؛ موضوعی که باعث شد پیکر شهدای مقاومت پس از تشییع میلیونی، بعد از غروب آفتاب وارد حرم رضوی شود. همین باعث شد همه برنامه‌هایی که برای وداع با شهدا پیش از نماز مغرب تدارک دیده شده بود به بعد از نماز موکول شده و مراسم وداع در مصلای تهران به کلی کنسل شود.سردار اسماعیل قاآنی که حالا در غیاب سردار سلیمانی فرماندهی سپاه قدس را به‌عهده گرفته است، سخنران ویژه مراسم حرم رضوی بود.

حسن‌ختام این مراسم طواف دور مضجع حضرت‌رضا(ع) بر دوش خدام بود. حاج‌قاسم از معدود کسانی بود که پیکرش بعد از شهادت گرد حرم مولای متقیان(ع)، ضریح شش‌گوشه اباعبدالله(ع)، ائمه مدفون در کاظمین(ع) و حرم حضرت‌رضا(ع) طواف کرد؛ سعادتی که به این سادگی‌ها نصیب هر کسی نمی‌شود، اما نصیب سید شهدای مدافع حرم شد./1360/

ارسال نظرات