۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۳۴۷۴۴
در نشست علمی بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صورت گرفت؛

رونمایی از متن ارزیابی و پیشنهادات تکمیلی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

رونمایی از متن ارزیابی و پیشنهادات تکمیلی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت
در نشست علمی بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از متن ارزیابی و پیشنهادات تکمیلی فرهنگستان علوم اسلامی قم در زمینه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در نشست علمی بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که صبح امروز در سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد، از متن ارزیابی و پیشنهادات تکمیلی فرهنگستان علوم اسلامی در زمینه سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت رونمایی شد.

در آغاز این نشست حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با ارائه گزارشی از فعالیت یک ساله فرهنگستان علوم اسلامی قم در زمینه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: پس از فراخوان رهبر معظم انقلاب در زمینه بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، برای بررسی آن زمان تعیین کردند در نتیجه دوستان ما تلاش کردند در زمان مقرر گزارش خود را ارائه دهند در حالی که از محتوای کافی نیز برخوردار باشد.

رییس کارگروه بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: پس از فراخوان رهبر معظم انقلاب برای بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در فرهنگستان علوم اسلامی قم کارگروهی با حضور 25 نفر تشکیل شد که از آبان 97 تا دی 98 بیش از 4 هزار نفر ساعت فعالیت صورت گرفته است.

وی در زمینه چگونگی فرایند محتوایی متن ارزیابی و پیشنهادات تکمیلی در زمینه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: در گام نخست برای فهم بهتر سند، با مسؤولان مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جلساتی در زمینه فرایند این سند برگزار شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: اصلاح سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نیازمند ارزیابی، ارزیابی نیازمند داشتن معیار و ایجاد معیار، نیازمند طراحی مدل است و برای طراحی مدل باید مبانی اندیشه ای را پایه گذاری می کردیم؛ در گام دوم نیز با استناد به مبانی، یک الگو به جمع بندی رسید و براساس آن به اصول پنج گانه دست پیدا کردیم که براساس این الگو، سند اسلامی ایرانی پیشرفت مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از آن به اصلاح و تکمیل سند در بخش های مختلف پرداخته شد.

وی با بیان این که الگوی به دست آمده برای ارزیابی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سه بخش تشکیل می شود، اظهار کرد: بخش نخست الگو، شامل مولفه های مدل حاکم بر طراحی سند ایرانی اسلامی پیشرفت، بخش دوم شامل معیارهای روشی، و بخش سوم شامل معیارهای محتوایی است.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: در قسمت روش، انسجام، جامعیت و همچنین کارآمدی الگو مورد توجه قرا گرفت؛ در معیار محتوایی که قسمت اصلی است و باید ما را به نتایج جدید برساند سه معیار اخلاق و معنویت، بینش و تفکر همچنین علم و فناوری در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با در نظر گرفتن معیارهای محتوایی وارد بسته دوم از مولفه ها شدیم که صیانت، عدالت و مشارکت در نظامات سیاسی و فرهنگی را دنبال می کند؛ ضلع سوم معیار محتوایی، مقیاس پیشرفت است که با الهام از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه تمدن نوین اسلامی تلاش شده است سند ایرانی اسلامی پیشرفت جنبه فرا ملی پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با بیان این که متن ارزیابی و پیشنهادات تکمیلی در زمینه بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شامل چهار جلد است، اظهار کرد: در جلد اول این متن، سند اصلی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت آورده شده و در جلد دوم علاوه بر اصل سند، پیشنهادات در قالب جدول به صورت مقایسه ای با متن قبلی آمده است که خواننده می داند کدام مطلب اضافه و کدام مطلب رد شده است.

 وی افزود: در جلد سوم نیز مبانی بیان شده است یعنی بیان شده که نکته مطرح شده بر اساس کدام اصول است و به چه دلیل طرح محتوایی مطرح شده و به چه دلیل تغییر کرده یا حذف شده است؛ در جلد چهارم نیز علاوه بر محتوای جلد سوم، مبادی و مبانی توضیح داده شده است./1324/پ202/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات