۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۶۳۴۷۷۴
استاد حوزه علمیه و دانشگاه:

رفتار عاقلانه و خردمندانه نخستین ویژگی شیعه محبوب از منظر اهل‌بیت است

رفتار عاقلانه و خردمندانه نخستین ویژگی شیعه محبوب از منظر اهل‌بیت است
استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: بر اساس روایات نخستین ویژگی شیعه دوست‌داشتنی از نگاه اهل‌بیت و ائمه اطهار (ع) عقل و فهم و خرد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد غلامی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، امروز در گفتمان دینی رسالت شیعه که با حضور دانش آموزان بجنوردی برگزار شد، با اشاره به خصائل و ویژگی‌های شیعه مورد تأیید و تأکید ائمه اطهار (ع)، اظهار کرد: اولین ویژگی شیعه دوست‌داشتنی از نگاه اهل‌بیت (ع) عقل و فهم و خرد است.

وی افزود: در حدیثی از امام معصوم داریم که می‌فرماید: ما از شیعیانمان کسانی را دوست می‌داریم که خردمند و عاقل و فهیم باشند.

حجت‌الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: این تأکید از اهل‌بیتی است که خود مصداق تام و تمام خرد و عقلانیت و فهم هستند و از همین رو در زیارت جامعه کبیره این‌گونه خطاب می‌شوند: «السلام علی أئمه الهدی و ...و ذوی النهی و اولی الحجی...»

وی اضافه کرد: در قرآن کریم هم مکرر از عبارت اولی الالباب به معنای صاحبان فهم و خرد استفاده شده و صفات و ویژگی‌های آنان بیان و مورد تمجید واقع شده‌اند که تمام این‌ها نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت تعقل از سوی فرد شیعه است.

حجت‌الاسلام غلامی ادامه داد: در مورد این‌که عقل چیست و عاقل کیست و رفتار خردمندانه و عاقلانه کدام است، در منابع و معارف شیعی سخن‌های فراوانی گفته شده که باید از سوی افراد مورد مداقه و توجه واقع شود.

وی با اشاره به تأکیدات منابع دینی مبنی بر پند و عبرت گرفتن از تجربه‌ها، افزود: امام علی (ع) می‌فرماید: «العاقل من وعظته التجارب» و تأکید می‌کند عاقل کسی است که از تجربه‌ها پند و عبرت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به اهمیت یکسان بودن حرف و عمل، اضافه کرد: امیرالمؤمنین (ع) در حدیث دیگری می‌فرماید: «العاقل من صدّق اقواله افعاله» و تأکید دارد عاقل کسی است که رفتارش، گفتارش را تصدیق کند.

وی با اشاره به ضرورت کنترل سخن در رفتار فرد شیعه، گفت: این امام همام می‌فرماید: «العاقل من عقل لسانه» و تأکید می‌کند عاقل کسی است که زبانش را به بند کشد و با حساب و تدبیر سخن بگوید.

حجت‌الاسلام غلامی با یادآوری اهمیت داشتن مواضع عالمانه، گفت: اینکه امام می‌فرماید: «العاقل من وقف حیث عرف» و تأکید می‌کند عاقل کسی است که تا جایی که می‌داند، پیش می‌رود بیانگر ضرورت داشتن مواضع عالمانه است.

وی با اشاره به تأکیدات دینی در مورد حق مدار بودن، افزود: این امام همام می‌فرماید: «العاقل من کان ذلولا عند إجابه الحق»؛ یعنی عاقل، کسی است که در پاسخ به حق رام باشد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت خداشناسی و آخرت گروی، اضافه کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «ما العاقل الا من عقل عن الله و عمل للدار الاخره» و تأکید می‌کند عاقل نیست مگر آن‌که خدا را بشناسد و برای آخرت خویش تلاش کند که همه این موارد از تأکیدات و ملزومات شیعه بودن است و باید مورد توجه همه شیعیان و محبان اهل‌بیت (ع) قرار گیرد./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات