۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۳۴۷۹۴
مهار یک قمارباز؛

مجلس نمایندگان آمریکا کاهش اختیارات جنگی ترامپ را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا کاهش اختیارات جنگی ترامپ را تصویب کرد
مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه (۲۰ دی) طرحی را که خواستار کاهش اختیارات جنگی رییس‌جمهور این کشور است به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاري رسا، با وجود تلاشهای تیم پارلمانی دونالد ترامپ و تقاضای وی در عدم کاهش اختیارات جنگی رییس‌جمهور، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا این طرح را تصویب کرد. بنظر میرسد پارلمان کشورها به جنگ با تندرویهای رییس جمهور آمریکا برخواسته اند. پس از تصویب طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور، روز جمعه «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در تماس تلفنی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا از وی خواست تا واشنگتن نمایندگانی به بغداد جهت بررسی و تدوین مکانیزم اخراج نظامیان آمریکایی، اعزام کند. عبدالمهدی گفت که نظامیان آمریکایی بدون اجازه دولت عراق وارد این کشور می‌شوند و هواپیماهای آمریکایی بدون اجازه در آسمان عراق پرواز می‌کنند.بنابر گزارش شبکه الجزیره، عبدالمهدی همچنین بر مخالفت عراق با عملیات‌هایی که نقض حاکمیت این کشور است، تأکید کرد.

کابوس آرای پارلمان همچنان برای رییس جمهور آمریکا ادامه دارد. دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه از اعضای حزب جمهوری‌خواه خواسته بود به طرح کاهش اختیارات جنگی رأی منفی بدهند. به گزارش پایگاه خبری «ان‌بی‌سی»، اعضای مجلس نمایندگان با رعایت وابستگی‌های حزبی خود با ۲۲۴ رأی موافق و ۱۹۴ رأی مخالف طرح مذکور را به تصویب رسانده‌اند. چهارشنبه گذشته «نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان نیز آمریکا اعلام کرد در پی تجاوز به حاکمیت عراق به دستور ترامپ و به تبع آن افزایش تنش‌ها در منطقه، این مجلس در مورد طرحی رأی‌گیری می‌کند که در صورت تصویب اختیار ترامپ برای درگیر کردن آمریکا در منازعات نظامی را محدود می‌کند.

پلوسی با انتقاد از اقدامات ترامپ خاطرنشان کرد که حمله هوایی به عراق، آمریکا را امن‌تر نکرده است. ترامپ پنجشنبه در واکنش به این طرح، در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: «امیدوارم تمام جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه قطعنامه اختیارات جنگی که نانسی پلوسی دیوانه مطرح کرده، رأی دهند». وی سپس این طرح را به تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح رییس‌جمهور مرتبط کرده و مدعی شده است که دموکرات‌ها برای ارعاب او تلاش می‌کنند. نمایندگان کنگره در پی اقدامات بی‌ملاحظه رییس‌جمهور سعی دارند با تصویب این طرح آن را کنترل کنند. نمایندگان دموکرات می‌گویند مقام‌های دولت آمریکا در توجیه ترور فرماندهان محور مقاومت، به مجوزی استناد کرده‌اند که در سال ۲۰۰۲ برای جنگ علیه عراق صادر شده بود. نمایندگان دموکرات با رد این استدلال، در تلاش هستند تا با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط می‌کند.

نظرسنجیها نیز این سخن نمایندگان دموکرات را تائید میکند. بر اساس نظرسنجی مشترک «یو.اس.ای.تودی/ایپسوس» که بعد از ترور فرماندهان محور مقاومت، در سرتاسر آمریکا انجام گرفته، 52درصد آمریکایی‌ها رفتار ترامپ را «بی‌ملاحظه» توصیف کرده‌اند. همچنین 69درصد از مردم آمریکا معتقدند این اقدام تروریستی تنشها در منطقه خاورمیانه را افزایش خواهد داد. بر اساس یک نظرسنجی دیگر، که مرکز تحقیقاتی «پیو» آن را ترتیب داده ، 64درصد از مردم جهان، به عملکرد ترامپ در زمینه امور خارجی اعتماد ندارند.

در واقع سیاست‌های ضدونقیض دونالد ترامپ، همحزبی‌های وی را نیز شگفت‌زده می‌کند. به‌گونه‌ای که برای حمایت از وی ناگزیرند دائماً سخنان خود را تغییر دهند. پس از آنکه ترامپ تصمیم به ترور فرماندهان مقاومت گرفت، سناتورهای جمهوری‌خواه از این اقدام رییس‌جمهور حمایت کردند. اما پس از عقب‌نشینی آشکار وی، با تغییر در صحبتهای پیشین خود، از تصمیمات ترامپ حمایت کردند. لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه و رییس کمیته قضایی سنا در مورد سخنرانی ترامپ نوشت: ترامپ در حال ایجاد فرصتی برای پایان دادن به تنش به طور مسالمت‌آمیز است. این در حالی است که همین سناتور از اقدام نظامی آمریکا حمایت کرده بود.

در واقع رأی مجلس نمایندگان آمریکا به کاهش اختیارات جنگی ترامپ، ریشه در سیاستهای بدون راهبرد کاخ‌سفید دارد. بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران سیاست خارجی ترامپ را فاقد راهبرد میدانند. چندی پیش روزنامه دیلی‌میل با فشای اسنادی محرمانه از مکاتبات میان سفیر انگلیس و دفتر نخست‌وزیری این کشور واقعیتها در مورد سیاستهای ترامپ را به زبان آورد. وی دولت آمریکا را با الفاظی مانند «ناکارآمد»، «پیش‌‌بینی‌ناپذیر»، «مبتنی بر فرقه‌گرایی»، «فاقد مهارت‌های دیپلماتیک» و صفات دیگری از همین قبیل توصیف کرد. گاهی صحبتهای از عدم تعادل روانی دونالد ترامپ میشنویم.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، روانپزشکان عضو «ائتلاف جهانی سلامت روان» یک ماه پس از اعلام به کنگره مبنی بر اینکه فشار استیضاح ممکن است وضعیت روانی ترامپ را به سطح خطرناکی رساند، ‌ حال با صدور بیانیه‌ای گفتند: ما بابت این مسئله، به طور جد هشدار دادیم و کنگره آمریکا باید فوراً و بدون معطلی اقدام کند. بیانیه این انجمن حاکی است: ترامپ به لحاظ روانی و روان‌شناسی، خطرناک و ناتوان است و در وضعیت فردی قرار دارد که هرگاه شخصیت اغراق‌شده‌اش زیر سئوال می‌رود و یا هر گاه به نیاز احساسی‌اش برای تعریف و تمجید جواب داده نمی‌شود، ‌ تلاش می‌کند حس توانمندی و احاطه‌اش بر دیگران را بازگرداند.

در نتیجه نگرانی رهبران مجلس نمایندگان از اقدامات هیجانی و بدون اندیشه رییس‌جمهور این کشور طبیعی است. عدم موفقیت در پرونده برجام، عدم نتیجه در مذاکرات با کره شمالی، درگیری اقتصادی با چین، خروج از توافقات با روسیه، تصویب طرح پارلمان عراق بر اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، ادامه حضور بشار اسد رییس‌جمهور سوریه در قدرت، همگی نشان از شکست پی در پی در سیاستهای دونالد ترامپ دارد./1360/

منبع: حمایت
ارسال نظرات