۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۶۳۴۶۰۶

همه‌چیز درباره «فاتح و قیام» موشک‌های مورد استفاده در انتقام ایران از آمریکا + تصاویر

همه‌چیز درباره «فاتح و قیام» موشک‌های مورد استفاده در انتقام ایران از آمریکا + تصاویر
نیروی هوافضای سپاه در ضربت موشکی بر علیه دو پایگاه آمریکایی در عراق از دو موشک کار آزموده از سری فاتح و قیام بهره برد.

به گزارش خبرگزاري رسا، حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه عین الاسد در عراق محل اجتماع نیرو‌های ارتش تروریستی آمریکایی در پاسخ به ترور جنایتکارانه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در نمیه شب چهارشنبه انجام شد.

در جریان این حمله طبق معمول یگان‌های موشکی زمین به زمین سپاه در نوک پیکان تهاجم بودند. بر اساس تصاویری که تا به این لحظه منتشر شده است دو نوع موشک قیام و موشک‌هایی از خانواده فاتح در این حمله استفاده شده است. هدف اول پایگاه عین الاسد در استان الانبار و هدف دوم پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل عراق بوده است.

در تصاویری که در لحظات اول بعد از این حمله منتشر شد پرواز و ارتفاع گرفتن موشک به صورت مایل مشخصا احتمال استفاده از خانواده فاتح را تقویت می‌کند. پیش از این در جریان حملات به تروریست‌های شمال عراق از موشک‌های سری فاتح ۱۱۰ بی و در جریان حمله به داعش از موشک ذوالفقار استفاده شد. احتمالا با توجه به هدف مورد نظر که پایگاه هوایی آمریکا بوده است در این حمله از نسل جدید موشک‌های خانواده فاتح یعنی فاتح ۳۱۳ یا ذوالفقار بهره گرفته شده است. به خاطر برد کمتر تا هدف فاتح ۳۱۳ گزینه مناسب تری به حساب می‌آید.

فاتح ۳۱۳: نتیجه ارتقاء‌های پیاپی خانواده فاتح

این موشک در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی مسلح رونمایی شده است. این موشک در حقیقت نسل جدیدی از خانواده موشک‌های فاتح-۱۱۰ است که مشخصات این موشک تقریباً مشابه نسل قبلی خود یعنی موشک فاتح ۱۱۰ بوده و تغیرات وزنی کمی داشته‌است. عمده تفاوت این مدل، نقطه زن بودن و برد ۵۰۰ کیلومتری آن است. در طراحی این موشک سطح به سطح علاوه بر سبک‌سازی بدنه، نسل پیشرفته‌ای از پیشرانه‌های سوخت جامد، مرکب و سنسور که با دانش بومی طراحی شده نیز به کار گرفته شده است.

موشک ضد داعشی این بار اربابان آن‌ها را تنبیه کرد/ ترکیب مرگبار فاتح و قیام این بار بر سر

موشک فاتح ۳۱۳

با نگاهی به اندازه ظاهری موشک فاتح ۳۱۳ متوجه می‌شویم که تفاوت آنچنانی در طول و یا قطر این موشک نسبت به سایر اعضای خانواده فاتح ۱۱۰ رخ نداده است، پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که از یک سیستم پیشران جدید در همان اندازه‌های قبلی، اما با توان تولید نیروی بیشتر در این موشک استفاده شده است که به کمک آن برد این موشک نسبت به مدل‌های قبلی با افزایش ۲۰۰ کیلومتری به حدود ۵۰۰ کیلومتر رسیده است.

قیام؛ جانشین بر حق خانواده شهاب

اولین موشک بدون بالک ایرانی، موشک بالستیک سوخت مایع قیام-۱ بود که در رده میانبرد طراحی شده و آن را حاصل ۲۵ سال تلاش و تجربه کشور در زمینه موشک‌های سوخت مایع بالستیک می‌دانند که با ترکیب خلاقیت و نوآوری و شجاعت در اجرای طراحی‌های جدید و کنار گذاشتن طرح‌های مرسوم تا آن زمان به وجود آمد. از این موشک که طرح آن کاملاً بومی بوده در ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ رونمایی شد. به گفته مسئولان دفاعی، ایده اولیه این موشک را شهید حسن تهرانی مقدم به صنعت داد تا موشکی با برد متوسط مخصوص پایگاه‌های آمریکایی مستقر در اطراف ایران شکل بگیرد و ساخته شود.

تفاوت اصلی موشک قیام با سایر موشک‌های بالستیک ایرانی در حذف بالک‌های ثابت پایدارساز از انتهای بدنه است. این بالک‌ها که به شکل ذوزنقه قائم الزاویه در تمام موشک‌های بالستیک خانواده شهاب، قدر و سجیل و حتی ماهواره بر‌های سفیر و سیمرغ دیده می‌شوند نقش مهمی در ایجاد پایداری موشک دارند، اما در موشک قیام با عدم اتکا به بالک‌های فوق، تمام وظیفه ایجاد پایداری به عهده سامانه‌های کنترلی با همان عملگر‌های نصب شده در خروجی پیشران سوخت مایع است.

موشک ضد داعشی این بار اربابان آن‌ها را تنبیه کرد/ ترکیب مرگبار فاتح و قیام این بار بر سر

موشک سوخت مایع قیام

موشک ضد داعشی این بار اربابان آن‌ها را تنبیه کرد/ ترکیب مرگبار فاتح و قیام این بار بر سر

موشک قیام با سر جنگی جدید در جریان حمله به داعش

این کار مزیت‌هایی از جمله کاهش وزن و بازتاب راداری را به همراه داشته، ذخیره و انبارداری، حمل و نقل و بارگذاری آن در پرتابگر را نیز ساده‌تر می‌کند. این ویژگی به واسطه دستیابی به سطح بالاتری از فناوری تأمین پایداری و کنترل موشک، تنها به واسطه سامانه کنترل بردار رانش در خروجی موتور و کاهش قابل توجه عوامل بروز خطا در این موشک از جمله استقرار دقیق موشک روی پرتابگر، سامانه‌های هدفگیری و هدایت و کاهش تلاطم سوخت مایع در مخزن و ... دارد. همچنین با توجه به جدید بودن این موشک احتمالاً از فناوری‌های پیشرفته و سامانه‌های تمام دیجیتال در بخش‌های الکترونیکی آن استفاده شده است.

به نظر می‌رسد این موشک به مرور به طور کامل جایگزین شهاب-۲ خواهد شد، زیرا در حالی که میزان سرجنگی و قطر این دو یکسان است، تنها با کمی افزایش طول و ۱۰۰ کیلوگرم افزایش جرم (۱.۶۵ درصد بیشتر)، به ۳۰۰ کیلومتر برد بیشتر (۶۰ درصد افزایش) می‌رسد. این موشک نیز به بیشینه ارتفاع ۱۲۶ کیلومتر در بیشترین برد خود می‌رسد. در واقع با ساخت و تولید انبوه موشک قیام عملاً موشکی با ابعاد شهاب-۱ و ۲، اما با برد بسیار بیشتر و قابلیت بهره مندی از سرجنگی‌های جدید و متنوع پدید آمده است.

میزان سرجنگی موشک قیام در برخی منابع ۶۴۵ کیلوگرم ذکر شده و در آخرین اخبار اعلام شده راجع به پیشرفت‌های موشکی کشور، قابلیت حمل انواع سرجنگی از جمله بارانی برای موشک قیام اعلام شده است. همچنین موشک قیام نیز قابلیت شلیک از سیلو‌های زیرزمینی را دارد. البته در جریان حمله به داعش در سال ۱۳۹۷ قیام ایرانی با ظاهری جدید و از روی یک پرتابگر متحرک شلیک شد.

سر جنگی جدید برای قیام‌های ایرانی

در سال‌های اخیر شاهد نصب نسل جدیدی از سر‌های جنگی روی موشک‌های ایرانی هستیم که دارای بالچه‌های کوچکی در اطراف خود هستند و به اعتقاد کارشناسان افزایش دقت و و کنترل پذیری سر جنگی تا مراحل نهایی را موجب می‌شوند. موشک عماد به عنوان یکی از آخرین موشک‌های رونمایی شده ایرانی یکی از دارندگان این نوع از سر جنگی محسوب می‌شود. در خانواده موشک‌های سری فاتح نیز به نوعی این استفاده از بالک‌ها برای سر جنگی جدا شونده دیده می‌شود و حالا در زمان حمله به داعش شاهد حضور حداقل یک "قیام" با یک سر جنگی مجهز به بالک‌های مخصوص هدایت سر جنگی در فاز نهایی حمله هستیم. تصاویر بدست آمده از عراق نیز نشان دهنده پیدا شدن بدنه یکی از موشک‌های قیام است که با موفقیت سر جنگی خود را جدا و به سمت هدف پرتاب کرده است.

موشک ضد داعشی این بار اربابان آن‌ها را تنبیه کرد/ ترکیب مرگبار فاتح و قیام این بار بر سر

لاشه موشک قیام بعد از جدا شدن سر جنگی و پرتاب به سمت هدف

در حال حاضر و با طی شدن چند ساعت از حمله برای برآورد دقیق از خسارت این حمله مقداری زود است، ولی مشخصا با توجه به تجربیات قیلی در بحث حملات موشکی مشخصا در روز‌های آینده و با انتشار تصاویر بیشتر به عمق خسارت وارده به تروریست‌های سنتکام و پنتاگون بیشتر پی خواهیم برد./1360/

ارسال نظرات