۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۳۴۸۸۷
مسؤول نخستین هنرستان اسلامی کشور مطرح کرد؛

نظم و استمرار شرط موفقیت در فضای مجازی

نظم و استمرار شرط موفقیت در فضای مجازی
مسؤول نخستین هنرستان اسلامی کشور گفت: در فضای مجازی اگر فعالیتی نظم و استمرار داشته باشد، می‌تواند تاثیرگذار باشد و مخاطبان بیشتری را جذب کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدرضا رضایی مسؤول نخستین هنرستان اسلامی کشور صبح امروز در جلسه گروه های تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به راه‌اندازی صفحه‌ای با عنوان Quranian یا اهالی قرآن در شبکه اینستاگرام، گفت: در این صفحه ما ویدئوهایی با محوریت تصویرسازی آیات قرآن تولید می‌کردیم که کمتر از ۲۰ ثانیه بود. نمی‌توان سابقه‌ای برای شکل‌گیری این ایده ذکر کرد، حتی می‌توان گفت این سابقه به صدر اسلام و زمان نزول قرآن برمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: سال ۹۲، مشغول حفظ قرآن بودم و هنگام مرور و حفظ آیات قرآن، دنیایی از تصویر در ذهنم شکل می‌گرفت، مثل آیات مربوط به قیامت که نهایت تصویرسازی قرآن است. در واقع متوجه شدم که قدرت تصویرسازی آیات قرآن زیاد است و خداوند برای بیان مطالب، توصیف و فضاسازی زیادی انجام داده که از آن با عنوان اعجاز لفظی قرآن یاد می‌کنند.

 عبارات قرآنی قابلیت تصویرسازی دارند

مسؤول اولین هنرستان اسلامی کشور با بیان اینکه علاوه بر تصویرسازی، قدرت بیان کلمات در قرآن به گونه‌ای است که هم صوت و هم تصویر به زیبایی برای مخاطب تداعی می‌شود، تصریح کرد: مثلا در آیات ۲۵ تا ۳۴ سوره عبس که توضیحاتی در مورد باغ و درختان می‌دهد، آن‌قدر حروف الف و لام پشت‌سر هم ردیف شده که اگر کسی این آیات را با استفاده از نقاشی‌خط به نگارش درآورد، تصویر جنگل در ذهن تداعی می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: قاریان قرآن می‌دانند که روی اصوات آیات خیلی می‌توان مانور داد، مقام معظم رهبری نیز به قراء توصیه کردند آیات را به گونه‌ای بخوانید که انگار در حال نزول آن هستید، من در هیچ زبانی این قابلیت را ندیده‌ام که بتوان از طریق کلمات، حس را انتقال داد. همین موضوع الهام‌بخش من برای تصویرسازی از قرآن بود.

وی ادامه داد: نهایتا به این نتیجه رسیدیم که آیات اجتماعی، رفتارمحور و کاربردی را به صورت موشن‌گرافی تصویرسازی کرده و هر آیه را با تصویر بیان کنیم. هدف من این بود که فعالیتی بین‌المللی انجام دهم، یعنی مخاطب صرفا ایرانی نباشد. هر چند زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی معرفی می‌شود، ولی همه این زبان را بلد نیستند و فقط تحصیل‌کرده‌ها با آن آشنایی دارند. بنابراین می‌توان گفت زبان دنیا زبان تصویر است و هر کس در هر جای دنیا با هر زبانی، مفهوم یک تصویر یا انیمیشن را متوجه می‌شود.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اهمیت ترسیم تصویری آیات قرآن کریم، اظهار کرد: کلیپ‌های تولیدی ما از ۳۰ ثانیه تجاوز نمی‌کرد و چون فقط یک تصویر به همراه آیه منتشر می‌شد و تفسیری از آیات در کار نبود، برداشت‌ها به تعداد افراد می‌توانست متفاوت باشد. ما مخاطبانی از قاره‌ها و کشورهای مختلف داشتیم و این مخاطبان فعال بودند، یعنی کامنت گذاشته و پیام می‌دادند، قرآن تاکنون به ۳۶ زبان ترجمه شده است و پست‌های ما به ۱۴ زبانی که بیشترین مخاطب را داشت، منتشر می‌شد. مکان انتشار پست‌ها را کعبه تعیین کردیم، به این معنا که این‌ها کلام خداست.

استمرار اجرای ایده راز موفقیت در فضای مجازی است

مسؤول نخستین هنرستان اسلامی ایران با بیان اینکه در میان شبکه‌های اجتماعی، فعلا اینستاگرام در اوج قرار دارد، گفت: توئیتر بیشتر متن‌محور است، هر چند عکس و فیلم هم در آن به اشتراک گذاشته می‌شود. اکانتی در توئیتر وجود دارد که روزانه آیه‌ای از قرآن را توئیت می‌کند و مخاطب میلیونی دارد. ما اوایل روزانه یک پست منتشر می‌کردیم، ولی کم‌کم فاصله زمانی انتشار پست‌ها بیشتر شد و بعد از ۶ ماه، چون صفحه مشارکتی بود و کسانی که در اداره آن به من کمک می‌کردند، به فعالیت دیگری مشغول شدند، کار متوقف شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه چه ایده‌ای داشته باشیم و به چه صورتی آن را اجرا کنیم، اصلا اهمیت ندارد، بلکه تداوم مهم است، من بعد از چند سال فعالیت رسانه‌ای، به این نتیجه رسیدم که هر فعالیتی اگر تداوم داشته باشد، به نتیجه می‌رسد، مخاطب زیاد در فضای مجازی بعد از یک سال به دست می‌آید و کمتر از یک سال شاید اصلا فعالیت‌ها به چشم نیاید. اگر در فضای مجازی نظم و استمرار داشته باشیم، بعد از یک سال تعداد مخاطبان افزایش می‌یابد.

رضایی با اشاره به اهمیت توجه به سطح و نوع ارائه محتوا افزود: من روزانه چندین ساعت برای تولید پست زمان صرف می‌کردم و وقتی پست‌ها منتشر می‌شد، نظرات مخاطبان به من روحیه می‌داد و متوجه اثرگذاری پست‌ها می‌شدم. در واقع ما بحر عظیم قرآن را در یک لیوان ارائه می‌دادیم و بدیهی است که نمی‌توان عظمت آیات را در بستر تصویر نشان داد، چون یک آیه را در همه ابعاد می‌توان بررسی کرد و در مورد آن هزاران صفحه کتاب نوشت. تصویرسازی به معنای محدود کردن آیات قرآن است.

وی با بیان اینکه اصل ایده ما این بود که روزانه آیه‌ای از قرآن را برای مخاطب جهان اسلام تصویرسازی کنیم و هدف این بود که وقتی پست‌ها به ۱۰۰ عدد رسید، در یکی از کشورهای اسلامی از آن رونمایی کنیم، تصریح کرد: ما تبلیغات خاصی در مورد این صفحه انجام ندادیم، هر چند تبلیغات تعداد فالوئرها را بسیار افزایش می‌دهد. ما در نظر داشتیم که وقتی به ۱۰۰ پست رسیدیم، تبلیغات را شروع کنیم. تاکنون ۱۱۰ پست منتشر کرده‌ایم، ولی چون افراد گروه از هم جدا شدند، کار ادامه پیدا نکرد.

احادیث فضای غنی محتوایی برای تصویرسازی دارند

مسؤول نخستین هنرستان اسلامی کشور ادامه داد: مشکلی که در این نوع فعالیت‌ها پیش می‌آید، همین است که یا افراد گروه از هم جدا شده، یا به لحاظ مالی با مشکل مواجه می‌شوند. ما در این کار انگیزه معنوی زیادی داشتیم، من هم برکت آن را در زندگی‌ام دیدم و هم شاهد اثرگذاری آن بودم. من به لحاظ معنوی افت نکرده و هنوز هم انگیزه ادامه کار را دارم.

کارشناس فضای مجازی در پایان عنوان کرد: فضای عملی‌تر و بستر غنی‌تر برای تصویرسازی، احادیث هستند که محتوای زیادی در اختیار ما قرار می‌دهند و تصویرسازی آنها آسان‌تر از آیات قرآن است. می‌توان صفحه‌ای با عنوان سبک زندگی و با محوریت تصویرسازی احادیث راه‌اندازی کرد. من به هر کس که پتانسیل این فعالیت‌ها را دارد، انجام آن را توصیه می‌کنم، چون مخاطب خارجی تشنه این کارها بوده و به دلیل محدودیت در استفاده از نرم‌افزارها، برای تولیدات رسانه‌ای، چشم انتظار ماست، ولی چون در ایران قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، ما به رایگان از نرم‌افزارها استفاده می‌کنیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات