۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۳۵۰۷۶
رییس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی:

تحقق اهداف اساسی و کلیدی انقلاب با علوم انسانی غربی میسر نیست

تحقق اهداف اساسی و کلیدی انقلاب با علوم انسانی غربی میسر نیست
حجت الاسلام همت بناری با تأکید بر لزوم اسلامی سازی تولید علوم انسانی بر پایه تعالیم متعالی اسلام، گفت: تحقق اهداف اساسی و کلیدی انقلاب با علوم انسانی غربی میسر نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  نشست خبری همایش ملی «ظرفیت های علوم انسانی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» پیش از ظهر امروز در سالن نشست های مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

حجت الاسلام علی همت بناری رییس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی و رییس همایش در این نشست با اشاره به اهداف و رسالت های جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: از جمله رسالت های بزرگ این مرکز تبلیغ و گسترش اسلام ناب محمدی و ترویج زبان و فرهنگ در این راستا است.

وی با اشاره به لزوم توجه به نقش و جایگاه ویژه علوم انسانی در عرصه زندگی، گفت: المصطفی با توجه به رسالت خودش وارد این حوزه نیز شده است چراکه علوم انسانی اگر با نگاه اسلامی سازی یا تأسیسی دنبال شود می‌ تواند تحولی شگرفت در عرصه بین المللی ایجاد بکند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: معمولا علوم انسانی مخاطبان خاصی دارد ولی با رویکرد اسلامی سازی می‌ توانیم کل جهان را تحت تأثیر قرار بدهیم و اندیشه های اسلام ناب را به سراسر عالم سریان بدهیم.

وی با بیان این که دین برای همه عرصه های زندگی برنامه دارد، گفت: برخی از شاکله های زندگی علوم انسانی است و از این رو المصطفی چه در بعد آموزشی و چه در بعد تولید دانش اسلامی در علوم انسانی به فعالیت خودش ادامه می‌ دهد.

حجت الاسلام همت بناری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در تغییر معادلات زندگی های فردی و اجتماعی افزود: همایشی با عنوان ظرفیت های علوم انسانی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در حال برنامه ریزی است چون انقلاب اسلامی تحولی جدید ایجاد کرده و مفاهیمی جدید را به جهانیان عرضه کرده است و نوع نگرش اندیشمندان را در عرصه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی تغییر داده است.

وی تصریح کرد: در بخشی از این بیانیه آثار و برکات این انقلاب و تأثیرات و در ادامه نقش راه آینده انقلاب ترسیم شده است که در این بعد عرصه هایی مدنظر است و رهبر معظم انقلاب در این راستا توصیه هایی مطرح فرمودند که از جمله آنها علم و پژوهش، اخلاق و معنویت، جوانان و جایگاه ویژه آنان در آینده انقلاب، فرد سازی، جامعه سازی و جامعه پردازی و در نهایت تمدن سازی است.

رییس همایش ظرفیت های علوم انسانی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با بیان این که برای تحقق این مفاهیم باید از ظرفیت عظیم علوم انسانی استفاده کنیم، گفت: از سوی دیگر تحقق این بیانیه و چشم انداز ترسیم شده در آن می‌ تواند به یک تحولی در علوم انسانی نیز منجر شود، یعنی یک رابطه دو سویه بین بیانیه گام دوم و علوم انسانی برقرار است.

وی بیان داشت: بحث اخلاق و معنویت، فرد سازی و جامعه سازی و تمدن سازی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی قابل تعریف است و اگر بخواهیم این مفاهیم کلیدی و اساسی تحقق پیدا کند باید نگاه ویژه ای به علوم انسانی داشته باشیم و از سوی دیگر باید تحولی در علوم انسانی ایجاد کنیم.

حجت الاسلام همت بناری خاطرنشان کرد: خاستگاه و بستر علوم انسانی امروز در غرب است و این علوم انسانی هرگز نمی تواند این آینده روشن را برای تحول در عرصه های زندگی بشر ایجاد کند بنابراین ما به برکت این بیانیه باید یک راه جدیدی را برای تحول در علوم انسانی موجود ایجاد کنیم./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات