۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۳۵۱۶۳
در نشست بررسی مسائل فرهنگ و ارتباطات آمریکا مطرح شد؛

آزادی بیان در ایران بیشتر از آمریکا است

آزادی بیان در ایران بیشتر از آمریکا است
کارشناس مطالعات آمریکا با اشاره به نقش رسانه و ارتباطات در شکل‎ دهی افکار عمومی گفت: اگر بگوییم آزادی رسانه‌ها در ایران بیش از آمریکاست، گزاف نگفتیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست بررسی مسائل فرهنگ و ارتباطات ایالات متحده آمریکا، دیشب با حضور دکتر فؤاد ایزدی عضو هیئت‌ علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در محل سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

ایزدی به ساختار آمریکا پرداخت و گفت: برای متوجه شدن چگونگی سیستم آمریکا باید یک مثلث در ذهن‌مان ترسیم کنیم که از سه ضلع؛ سیاسیون، رسانه‌ها و اندیشکده‌ها تشکیل شده و منابع مالی هر سه ضلع توسط نخبگان اقتصادی موسوم به یک درصدی‌ها تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در آمریکا وزارت ارشاد یا نهادی به نام صداوسیما وجود ندارد، رسانه‌ها خصوصی هستند اما با این وجود غالبا در رسانه‌های آمریکا تک صدایی مشاهده می‌شود و به موضوعات مختلف از یک نگاه پرداخته می‌شود.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به صحبتهای لنس بنت استاد حوزه ارتباطات دانشگاه واشنگتن عنوان کرد: خطوط قرمز رسانه‌ها در آمریکا توسط دو حزب حاکم بر ایالات متحده آمریکا مشخص می‌شود و در واقع این رؤسای هر حزب هستند که نقش دروازه‌بانی را برای رسانه‌ها ایفا می‌کنند، برای مثال در جریان جنگ آمریکا با عراق تا وقتی هر دو حزب موافق جنگ بودند، رسانه‌ها نیز با اصل جنگ موافق بودند کما اینکه در مسائل فرعی اختلاف داشتند.

ایزدی خاطرنشان کرد: شبکه‌های تلویزیونی غیر کابلی در آمریکا فقط هفت کانال دارند، به جز روزنامه‌های محلی تقریبا پنج روزنامه سراسری در کل آمریکا هست و تمام این شبکه‌ها و روزنامه‌ها در انحصار چند شرکت بزرگ هستند که کاملا تحت مدیریت به فعالیت خود مشغول هستند و به همین دلیل تک صدایی در مسائل اصولی در آمریکا وجود دارد.

وی با تاکید بر یهودی بودن بخش اعظمی از سرمایه‌داران کلان آمریکا ابراز داشت: مشکلات میان آمریکا و ایران حتی اگر ایران بخواهد از سوی آمریکا حل نشدنی است.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران توضیح داد: وقتی چنین سیستمی حاکم باشد، دیگر نیازی به وزارت ارشاد نیست و به همین دلیل در آمریکا بر سر مسائل اصولی چون قانون اساسی، اسرائیل و مسائل مهم دیگر اختلافی وجود ندارد.

وی با نگاهی به قانون اساسی آمریکا افزود: تا حالا دیده نشده قانون اساسی آمریکا توسط سیاسیون یا رسانه‌های آمریکایی زیر سوال رود در صورتی که در ایران افراد، روزنامه‌ها و رسانه‌هایی هستند که آشکار و پنهان زیر آب ولایت فقیه را می‌زنند.

دکتر فواد ایزدی در پایان گفت: در آمریکا هیچ رسانه سراسری جریان دگر اندیشی را پوشش نمی‌دهد و این جریان کاملا سانسور می‌شود، پس اگر بگوییم آزادی رسانه‌ها در ایران بیشتر از آمریکاست، گزاف نگفتیم. /882/ 202/

خبرنگار: مهدی براتی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
المعلق
Iran, Islamic Republic of
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کارشناس مطالعات آمریکا با اشاره به نقش رسانه و ارتباطات در شکل‎ دهی افکار عمومی گفت: اگر بگوییم آزادی رسانه‌ها در ایران بیش از آمریکاست، گزاف نگفتیم._____جناب کارشناس همین حرف شما مصداق کذب آشکار ودرجهت تداوم دروغ وویرانی کشوراست ===
3
0
ناشناس
|
۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
سلام
اینکه همین الان حرف شما به سادگی محض به انتشار در می اید ولی جریان انقلابی را..... مصداق بارز آزادی بیان در جمهوری اسلامی است.
اینکه ما قدر داشته هایمان را نمی دانیم تاسف آور است